Liikunta

Etsitkö lajia, joka on samalla kehonhuoltoa? Testissä faskiavenyttely, asahi ja hot vinyasa flow jooga

Kehonhuolto on tärkeää, oletpa himoliikkuja tai satunnaisesti urheileva. Testasimme kolmea lajia, jotka avaavat ja huoltavat kehoa.

13.4.2019 Teksti: Matilda Katajamäki, Sanna Wirtavuori, Piritta Palokangas Kuvat: Mirva Kakko

Faskiat liukumaan

Sali on hämärä, ja kaiuttimissa soi rauhallinen instrumentaalimusiikki. Vaikuttaa lupaavan rentouttavalta!

Fascia Method on suomalaisten fysioterapeuttien Anne Purasen ja Viivi Kettukankaan kehittämä kehonhuoltolaji. Sen keskiössä ovat nimensä mukaisesti faskiat, koko kehon kattava sidekudosverkosto, joka kiinnittyy lihaksiin ja toimii yhteistyössä niiden kanssa. Jos faskiat ovat kuivuneet ja ki­reät, kehon liikelaajuudet jäävät vajaiksi. Lihakset eivät pääse aktivoitumaan kunnolla, mikä heikentää edistymistä treenissä.

– Fascia Method -tunti on kokonaisvaltaista kehonhuoltoa, jossa parannetaan kehon liikkuvuutta toiminnallisten ja aktiivisten venytysten avulla, kertoo JM Sykkeen ohjaaja Suvi Mattila.

Aloitamme lämmittelyllä, jossa haemme silmät kiinni seisoma-asennossa hyvää tasapainoa ja aktivoimme lihaksia. Tunnilla ollaan sukat jalassa tai paljain jaloin, koska harjoituksissa huomioidaan myös jalkapohjien hermopäätteet ja lihakset. Varsinaiset liikkeet alkavat seisoma-asennosta ja päättyvät lattiatasoon. Venytykset ovat laajoja ja dynaamisia, eli niissä liikutaan miltei koko ajan.Tunnista tulee mieleen pilates ja jooga. Myös tässä lajissa hengitystä käytetään tehostamaan liikettä. Oikeaan ”suuntaan” hengittäminen tuntuu välillä vaikealta, vaikka olen harrastanut astangajoogaa. Vaikka venytykset näyttävät ohjaajan tekeminä kauniilta ja sulavilta, ne eivät aina ole helppoja.

– Miltä tuntuu? kysyy Suvi, kun teemme takareiden venytystä.
– Jäykältä! vastaa naisjoukko.

Sama täällä kuulkaa. Harrastan juoksua ja muuta rankkaa liikuntaa ja venyttelen liian vähän, joten ”takaketjuni” eli takareidet ja pohkeet ovat kauhistuttavan jäykät. Suvi Mattilan mukaan himoliikkujilla ja liikuntaa harrastamattomilla on usein samanlaiset ongelmat liikkuvuudessa. Tunti sopiikin kaikille, ja siinä paneudutaan kehon yleisimpiin heikkoihin ja kireisiin alueisiin, esimerkkeinä juuri takaketju ja niska-hartiaseutu.

Ohjaaja kehottaa juomaan vähän väliä, koska nesteytys on faskioiden kannalta tärkeä asia. Kun faskiat nesteytyvät, faskiakerrosten välinen liukuminen lisääntyy ja keho muuttuu elastisemmaksi.
45 minuutin venyttelyosuuden jälkeen saamme pienet, kovat hierontapallot, jotka asetamme tiettyyn kohtaan lapojen väliin ja käymme päälle makaamaan. Aijai. Triggeripisteet ovat lihasten solmukohtia, joiden ”avaamisen” vaikutus ylettyy kuulemma laajalle. Teemme vielä toisen triggeripainalluksen pakaroihin, ja sitten seuraa viiden minuutin loppurentoutus.
Tunnin jälkeen olo on joustava ja rentoutunut. Kuvittelen nesteiden virtaavan kropassa ja mietin, että jotain tällaista pitäisi tehdä useamman kerran viikossa.
Matilda Katajamäki

Fascia Method -tunnit ympäri Suomen: proftraining.fi

Joustoa ja rentoa venyvyyttä

Koko kehon liike, hyvä tasapaino, pystylinjaus, avautuminen ja sulkeutuminen, jousto ja jatkuvuus sekä liikkeen ja hengityksen harmonia. Asahi-tunnin vetäjä Kirsi Mattsson kiinnittää taululle lappuja, joissa on lajin avain­sanoja. Tutkailen niitä, ja saman tien aloitamme tunnin.

Ensin otetaan hyvä seisoma-asento: jalat lantionlevyisesti erillään, pakarat rentoina, olkapäät rentoina. Joustetaan hiukan polvista ja kuvitellaan, että käsissä on suuri pallo, joka nostetaan kor­kealle.
Liikkeiden välissä on tasoittavaa hengitystä, mutta suoranaisia taukoja ei koko tunnin aikana ole, vaan kurotus vaihtuu toiseksi kuin huomaamatta. Sarjat muodostavat yhdessä joustavan jatkumon, kuin kuminauhaa vedeltäisiin rauhallisesti eri suuntiin.

Pysyn ensikertalaisenakin helposti rytmissä mukana, mutta huomaan, että opittavaa on, erityisesti sulavuudessa. Vie varmasti vuosia saada liikkeet kauniin joustaviksi, kuin linnun liihotteluksi tai ballerinan keveiksi nostoiksi.

Asahi Health -terveysliikunta on suomalaisten kehittämä laji, jossa ihminen pitää huolta itsestään tekemällä yksinkertaisia ja luonnollisia liikunnallisia harjoitteita huolellisesti hengityksen tahtiin.
Olen kokeillut joskus taijia ja harrastanut pilatesta sekä eri joogalajeja, joten asahin liikkeissä oli paljon tuttua. Ehkä kokonaisuus muistuttaa eniten taijia.

Jälkeenpäin miettien mikään yksittäinen venytys tai taivutus ei tuntunut erityisen vaikealta tai raskaalta. Toistoja oli kuitenkin aika paljon, ja kaikki sarjat tehdään seisten, joten lihaksissa tuntui, että jotain oli tehty. Myös hengitys kulki rennommin tunnin jälkeen.

Sana Asahi on japania ja tarkoittaa auringonnousua. Nimi on kuvaava. Tuntui kuin olisin saanut valoenergiaa harmaan päivän keskelle. Vielä seuraavanakin päivänä oikaisin kuin huomaamatta selkääni ja nostin jalkaa portaissa hiukan entistä kepeämmin.
Sanna Wirtavuori

Asahi-ohjaajia on eri puolilla Suomea, ja lajia voi harrastaa kuntosaleilla ja useissa opistoissa.

Lämmöstä lisätehoa

Olen on-off-joogaaja ja venyttelijä, mutta millään hot-alkuisella tunnilla en ole koskaan käynyt. Siksi halusin testata Hot Vinyasa Flow -tuntia. Vinyasan liikesarjat ovat samantapaisia kuin astangassa, ja koska kyseessä on flow, liikesarjojen toistot tehdään dynaamisella tahdilla. Ja tällä tunnilla mukana on myös lämpö.

Kun astun sisälle Yoga Nordicin joogahuoneeseen, vastaan tulvahtava lämpö yllättää. Lämpömittari näyttää +32. Ajattelemattomuuttani asemoidun katossa olevan lämmintä ilmaa puskevan tuulettimen alle, joten lämpötila tuntuu siinä vieläkin korkeammalta.

Lämmön vaikutuksen huomaa nopeasti. Takareisien tiukkuus antaa periksi jo alkuliikkeissä, ja venyminen eri asanoihin tuntuu hetki hetkeltä miellyttävämmältä.

– Ei haittaa, jos hiki tippuu, sitä varten tänne on tultu, opettaja Jaana sanoo.

Hiki valuu jokaisesta huokosestani ja silmiini, mikä tuo lisähaasteen pysyä tasapainoa vaativissa asennoissa. Seuraavalle kerralle otan mukaan kunnon hikipannan! Vettä on syytä juoda jo ennen tuntia, ja sen aikana pidämme useamman juomatauon. Joogamaton päälle pitää asettaa iso pyyhe. Moni suihkii siihen vettä suihkepullosta, jotta pito pysyy jalkapohjien alla.

Jaana kertoo minulle ennen tunnin alkua, että siinä missä astanga-tunnilla lämpö luodaan kehoon joogahengityksen avulla sisältäpäin, tällä tunnilla hengitykseen ei tarvitse keskittyä samalla intensiteetillä, koska lämpö tulee ulkoa. Hengittäminen on silti tärkeää vinyasa-tunnillakin. Sen verran vaativa lämpötehosteinen jooga on ensikertalaiselle, että viimeistä liikettä tehtäessä minusta tuntuu, että happi loppuu. Mutta onneksi sen jälkeen seuraa loppurentoutus.

Tunnin lopuksi huomaan, että työpäivän aikana sukista nilkkoihin painuneet rannut ovat hävinneet. Nesteet ovat lähteneet liikkeelle, oloni on vetreä – ja hikinen. Nyt pitää päästä saunaan!
Piritta Palokangas

Hot Vinyasa Flow -tunteja järjestetään joogastudioilla eri puolella Suomea.