Äkillisen ja pitkän kipukohtauksen syynä kihti? 8 tapaa ehkäistä ja helpottaa kihtiä ruokavaliolla
Kirsikoiden syöminen tutkitusti vähentää kihtikohtauksia. Kihtipotilaan kannattaa myös juoda kahvia. Viljatuotteita hän voi syödä huoletta.
Terveys

Äkillisen ja pitkän kipukohtauksen syynä kihti? 8 tapaa ehkäistä ja helpottaa kihtiä ruokavaliolla

Kihti on kivulias vaiva, mutta onneksi sitä voidaan hoitaa tehokkaasti ruokavaliolla. Muun muassa kirsikoiden syöminen, punaisen lihan välttäminen ja kahvinjuonti voivat tuoda helpotusta kihtiin.
Teksti: Johanna Jantunen

Kihti on niveltulehdus, joka aiheuttaa nivelissä kipua, punoitusta ja arkuutta. Yksi kihdin tyypillisistä oireista on isovarpaan juureen iskevä äkillinen kipukohtaus, joka voi kestää useita päiviä.

Kihti johtuu virtsahapon eli uraatin kiteytymisestä niveliin neulamaisiksi ja teräviksi uraattikiteiksi. Elimistössä oleva liika uraatti voi olla peräisin ravinnosta tai uraatin muodostuminen elimistössä on voinut kiihtyä aineenvaihduntahäiriön vuoksi. Uraatin määrä voi kasvaa liian suureksi myös silloin, jos sen poistuminen normaaliin tapaan virtsan mukana jostain syystä vähentyy.

Kihtiä on perinteisesti pidetty keski-ikäisten ja sitä vanhempien miesten tautina. Kihti on kuitenkin viime vuosina lisääntynyt myös nuoremmilla miehillä sekä naisilla. Syynä ovat muun muassa ylipaino ja runsas alkoholinkäyttö.

Kihtiä hoidetaan ruokavaliolla

Kihdin ensihoitona toimii nivelen lepo, jääpussi ja tulehduskipulääke. Jos kihdistä kuitenkin haluaa kokonaan eroon, ihmisen pitää usein muuttaa elintapojaan ja mahdollisesti pudottaa painoaan.

Myös ruokavaliolla on kihdin hoidossa tärkeä rooli. Listasimme 8 ruokavalioon liittyvää asiaa, joilla kihtikohtauksien syntyminen voidaan estää.

1. Vältä sisäelimiä, pikkukaloja, simpukoita ja broilerin nahkaa

Sisäelimet, kuten maksa ja munuainen, nahkoineen syötävät pikkukalat, kuten muikku ja silakka sekä simpukat ja siipikarjan nahka sisältävät hyvin runsaasti puriineja, jotka altistavat kihdin puhkeamiselle. Kihtiä sairastavan on syytä välttää näitä ruoka-aineita kokonaan.

2. Kokeile C-vitamiinia

Tutkimusten mukaan C-vitamiini auttaa alentamaan elimistön uraattitasoa. Tuloksia on saatu aikaan 500 milligramman C-vitamiinilisällä, mutta hoitosuosituksia C-vitamiinin käytöstä ei ole annettu. Keskustele lääkärisi kanssa, voisiko vitamiinilisä olla osa omaa hoitosuunnitelmaasi.

3. Napsi kirsikoita

Bostonin yliopiston tutkimus osoitti, että kirsikoiden syöminen vähensi kihtikohtauksen uusiutumisen riskiä 35 prosentilla. Tutkimukseen osallistujat söivät kahden päivän aikana noin 30 kirsikkaa päivässä.

Kirsikat sisältävät antioksidantteja ja laskevat veren uraattipitoisuutta.

4. Juo runsaasti vettä

Kihtipotilaan kannattaa juoda päivittäin runsaasti vettä, sillä vedenjuonti edistää uraatin erittymistä virtsaan.

5. Nauti kahvia

Kahvinjuonti alentaa elimistön uraattitasoa. Tutkimuksissa käytetyt kahvimäärät ovat kuitenkin olleet melko suuria, yli 4 kuppia päivässä, joten kahvia saa juoda runsaasti tuloksia saadakseen.

6. Suosi kasviksia, vähennä lihansyöntiä

Kihdistä kärsivän on syytä rajoittaa naudan, sian, siipikarjan, riistan, äyriäisten ja mädin syöntiä, sillä ne sisältävät runsaasti puriineja. Yhteensä näitä ruoka-aineita saisi syödä päivässä vain 100–150 grammaa.

Sen sijaan kananmunia ja kasviproteiineja (lukuunottamatta soijaa) kihtipotilas voi syödä huoletta. Myös kasvispainotteinen ruokavalio on kihdistä kärsivälle suotuisa ja useimmat kasvikset sopivat hänen ruokavalioonsa. Palkokasveja, parsaa ja sieniä tulee kuitenkin syödä vain kohtuudella.

7. Vältä alkoholia ja makeutettuja virvoitusjuomia

Koska alkoholi nostaa elimistön uraattitasoja, tulee alkoholijuomia, etenkin olutta, välttää.

Myös fruktoosilla makeutetut virvoitusjuomat, mehut ja makeiset nostavat uraatin määrää. Hedelmistä ja marjoista ei kuitenkaan tarvitse luopua vaikka nekin sisältävät fruktoosia, sillä tutkimusten mukaan hedelmistä ja marjoista saatavasta luontaisesta fruktoosista ei ole kihtipotilaalle haittaa.

8. Käytä maitotuotteita

Maidossa on emäksisiä aineita, jotka alentavat uraattipitoisuutta ja vähentävät kihtikohtausten määrää. Vaikutus on osoitettu sekä maidolla että maitotuotteilla, kuten jogurtilla.

Lähteet: Mayo Clinic, Reumaliitto, Terveyskirjasto

Lue myös:

Taltuta kehon hiljainen tulehdus ruokavaliolla – 13 tulehdusta ehkäisevää ruoka-ainetta

Kolottavaa kipua, väsymystä ja voimattomuutta – fibromyalgia on piinaava vaiva

Pistelyn, puutumisten ja kipujen syynä hermopinne? Näin tunnistat ja hoidat

X