Puhdistuskuuri loman jälkeen – 10 helppoa detox-vinkkiä
Jos haluat luonnollisen puhdistuskuurin, vältä prosessoituja ruokia ja suosi tuoreita ja ravinteikkaita herkkuja.
Terveys

Puhdistuskuuri loman jälkeen – 10 helppoa detox-vinkkiä

Tuliko lomalla syötyä paljon sokerisia herkkuja ja rasvaista ruokaa? Vapaudu makeanhimosta sekä puhdista kehoasi sisältäpäin näillä yksinkertaisilla, turvallisilla ohjeilla.
Teksti: Hilppa Wuokko Kuvat: iStock

1. Aloita aamusi sitruunavedellä

Aamulla keho kaipaa nesteytystä. Purista puolikkaan sitruunan mehu lasilliseen huoneenlämpöistä vettä. Veden kannattaa olla huoneenlämpöistä, sillä kylmä vesi voi hidastaa ruoansulatusta.

Vesi nesteyttää kehoa, ja sitruunasta saa antioksidantteja sekä c-vitamiinia. Odota sitruunaveden nauttimisen jälkeen 15–30 minuuttia ennen kuin alat syödä aamiaista, niin maksimoit sitruunaveden ravinteiden imeytymisen kehoon.

2. Popsi probiootteja

Probioottista jogurttia tai jogurttijuomaa kannattaa nauttia päivittäin. Probiootit edistävät ruoansulatusta ja ovat hyväksi vastustuskyvylle ja suoliston terveydelle.

3. Suosi kasvisproteiineja

Syö riittävän proteiinin saannin turvaamiseksi runsaasti palkokasveja, kuten sojapapuja, kikherneitä ja linssejä. Niissä on runsaasti proteiineja, jotka pitävät pitkään kylläisenä. Voit syödä myös kalaa tai kanaa, jos et halua pysyä pelkästään kasvisproteiineissa.

4. Vähennä suolaa, lisää mausteiden käyttöä

Suola turvottaa ja kerää elimistöön nesteitä. Vähennä siis käyttämäsi suolan määrää. Käytä ruoanlaitossa sen sijaan monipuolisesti erilaisia mausteita ja yrttejä.

Esimerkiksi inkivääri, kaneli, kumina ja kurkuma tehostavat puhdistautumista. Lisäksi ne auttavat kehoa saavuttamaan luonnollisen kylläisyyden tunteen aikaisemmin.

5. Vaihda vehnätuotteet täysjyvään

Jätä vaaleat höttöhiilarit kokonaan pois ja korvaa ne täysjyvätuotteilla. Esimerkiksi ruskea riisi on hyvä kuidun ja energian lähde detoxin aikana.

6. Karta sokeria

Aloita sokerilakko. Kun et syö sokeria, makeanhimo sekä sokerin syömisestä aiheutunut väsymys häipyvät yleensä jo kahdessa viikossa. Jos sokerinhimo yllättää, nauti kupillinen kofeiinitonta lakritsiteetä.

7. Suunnittele myös välipalasi huolella

Älä napostele pitkin päivää, vaan suunnittele päivittäisten aterioiden lisäksi myös välipalasi etukäteen. Pakkaa mukaasi välipalaksi esimerkiksi hedelmä tai marjoja sekä siemeniä tai pähkinöitä, niin saat välipalalla ravinteita ja hyviä rasvoja. Siemenet ja pähkinät myös varmistavat, että pysyt kylläisenä seuraavaan ateriaan asti.

8. Välttele valmisruokia

Vältä teollisia, pitkälle jalostettuja tuotteita, jotka sisältävät usein paljon rasvaa ja sokeria. Suosi luomuruokaa. Ruokavalio, jossa on runsaasti tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, täysjyvätuotteita, pähkinöitä ja siemeniä sekä palkokasveja, on luonnollisesti puhdistava.

9. Kaihda alkoholia ja kofeiinijuomia

Alkoholin lisäksi myös kofeiinijuomat, kuten kahvi, tee ja limsat, voivat kuivattaa kehoa. Siksi niiden juominen kannattaa lopettaa puhdistautumisen ajaksi. Juo limsojen sijaan reilusti vettä. Esimerkiksi Jutta Gustafsberg on sitä mieltä, että jokaisen olisi hyvä juoda vettä vähintään 2 litraa päivässä, vaikka virallisten ravitsemussuositusten mukaan litra riittää.

Nauti kofeiinipitoisen teen tai kahvin sijaan kofeiinittomia yrttiteitä, joilla on monia erilaisia terveysvaikutuksia teestä riippuen. Jos juot paljon kofeiinijuomia, niiden vähentäminen kannattaa aloittaa mahdollisuuksien mukaan jo 1–2 viikkoa ennen puhdistautumisen aloittamista. Näin vältät vieroitusoireet, kuten päänsäryn ja ärtyneisyyden.

10. Juo illalla kamomillateetä

Kofeiiniton kamomillatee rauhoittaa vatsaa ja auttaa saamaan unen päästä kiinni. Kamomillatee on siis puhdistautujalle täydellinen iltatee!

Lähteet: Harper’s Bazaar, Limoneira, Marie Claire, Prevention

Lue myös:

Kehokuurilla eroon turvotuksesta ja makeanhimosta? Testasimme!

Sokeriton ruokavalio – Miksi sokeria tulisi välttää?

9 x vauhtia aineenvaihduntaan

X