Silmien hyvinvointi
Työpisteen valaistus on hyvä tarkistaa.
Terveys

Saavatko silmäsi tarpeeksi hyvää valoa? 10 vinkkiä silmien parempaan hyvinvointiin

Valo vaikuttaa monella tavalla silmiin ja näkökykyyn. Sininen valo väsyttää silmiä, mutta luonnonvalo tekee hyvää.
Teksti: Oili Urmas Kuvat: iStock

Mitä oireita liian vähäinen valaistus voi aiheuttaa?

Näkeminen vaatii valoa. Kun valoa on liian vähän, silmät rasittuvat. Oireita voivat olla särky, alaluomen punoitus ja hiekan tunne silmissä. Lukeminen voi muuttua hankalaksi, rivit hyppivät silmissä ja teksti sumenee.

Jos silmät alkavat oireilla, on syytä käydä tarkistuttamassa näkö. Silmälääkärissä olisi hyvä käydä 40 vuotta täyttäessään, minkä jälkeen suositellaan näöntarkastusta kolmen vuoden välein. Näin mahdolliset silmien sairaudet voidaan havaita varhaisessa vaiheessa.

Vaikuttaako ikä hämäränäköön?

Hämärä paljastaa vaivoja, joiden oireita ei välttämättä huomaa kirkkaassa valaistuksessa. Kun huomaa, että näkökyky on heikentynyt vähäisessä valossa, on syytä käydä silmälääkärissä. Likinäköisyys, kaukonäköisyys ja ikänäkö voivat hankaloittaa hämärässä näkemistä.

Jos näön tarkkuus heikkenee ja silmät tuntuvat häikäistyvän aiempaa herkemmin, kyseessä voi olla harmaakaihi. Harmaakaihi liittyy ikääntymiseen. Silmän oma linssi samentuu eikä enää läpäise valoa yhtä paljon kuin ennen. Harmaakaihia ei voi ennaltaehkäistä, mutta se on hoidettavissa leikkauksella.

Silmänpohjan ikärappeuman oireet voivat korostua pimeässä.

Miten luonnonvalo vaikuttaa näköön?

Ulkona silmä joutuu sopeutumaan valoon ja varjoihin. Tämä liike tekee hyvää silmille. Liikunnan aikana ei ole yleensä tarvetta katsella lähelle, ja sekin on rentouttavaa. Siispä ulos ja lenkille!

Pitääkö silmiä suojata auringonvalolta muulloin kuin kesällä?

Tarpeen mukaan. Autoillessa häikäistyminen voi olla todella voimakasta ja aiheuttaa vaaratilanteita. Myös keväthangilla on syytä suojata silmät, sillä auringon säteily heijastuu myös lumesta. Polarisoidut aurinkolasit estävät heijastukset.

Älylaitteissa on sinistä valoa. Miten se vaikuttaa silmiin?

Älylaitteiden lisäksi tietokoneen näytön ja television valo on sinistä. Sininen valo on kirkkain valotyyppi, ja se pakottaa silmät tarkentamaan voimakkaimmin.

Sininen valo voi väsyttää ja kuivattaa silmiä. Kuivumista voi estää kosteuttavilla silmätipoilla. Silmätippoja kannattaa käyttää säännöllisesti, yksi tippa silloin tällöin ei auta. Säilöntäaineeton kosteustippa ei ärsytä silmiä, vaikka sitä käyttäisi pitkäänkin. Jos silmät kuivuvat todella paljon, silmälääkäri voi määrätä vielä tehokkaampia hoitoja.

Sininen valo muistuttaa aallonpituudeltaan päivänvaloa, joka ylläpitää vuorokausirytmiä. Sinisen valon on todettu vaikeuttavan nukahtamista ja heikentävän unen laatua. Sinisen valon pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole vielä tutkittua tietoa.

Miten siniseltä valolta voi suojautua?

Älylaitteista olisi hyvä olla erossa aina, kun se on mahdollista. Television katsominen ja älylaitteiden käyttö kannattaa lopettaa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Älä vie kännykkää tai tablettia sänkyyn.

Älylaitteeseen on mahdollista asentaa ilmainen sovellus, esimerkiksi Bluelight Filter For Eye Care tai F.lux, jotka vähentävät sinisen valon määrää. Lisäksi älypuhelimessa voi olla asetus, joka muuttaa sinisen valon punaiseksi. Lisäksi silmälaseihin on saatavilla linssejä, jotka vähentävät sinisen valon pääsyä silmiin.

Mitä asioita omalla työpisteellä avokonttorissa pitäisi ottaa huomioon valon suhteen?

Jos tekee töitä vain päätteen ääressä, valon määrä on yleensä riittävä. Oman tietokoneen näyttö kannattaa säätää omille silmille sopivaksi. Näytön kirkkaus, tekstin koko ja värien kontrastit vaikuttavat näkemiseen ja silmien rasittumiseen.

Paperilta lukeminen vaatii enemmän tarkkuutta. Sitä varten työpisteissä kannattaisi olla erikseen valo, jonka voi kohdistaa suoraan papereihin. Hyvä kohdevalo ei häikäise eikä aiheuta heijastuksia.

Jos työpaikalla on isot ulkoikkunat, niissä pitäisi olla esimerkiksi valoverhot tai sälekaihtimet, jotta auringonvalo ei häikäise ikkunan vieressä työskenteleviä.

Monet tekevät etätöitä kotona. Vaikuttaako se kodin valaistukseen?

Kotona valaistus on yleensä riittävä töiden tekemiseen, mutta sielläkin olisi hyvä olla papereiden ja kirjojen lukemista varten nurkkaus, jossa on lukulamppu. Etätyössä isoin ongelma on huono työasento. Töitä tehdään läppärin kanssa sohvan nurkassa tai keittiönpöydän ääressä. Huono asento rasittaa niskan ja hartian seutua.

Mitä voi tehdä, jos silmät rasittuvat ja vastaantulevien autojen valot häikäisevät pimeässä ajaessa?

Eri ihmisten silmät reagoivat eri tavalla häikäistymiseen. Jonkun näkö palaa ennalleen parissa minuutissa, kun taas toista häikäistyminen saattaa haitata puolikin tuntia. Monet välttävätkin pimeässä ajoa, koska se tuntuu heistä niin rasittavalta.

Häikäistymistä voi estää katsomalla valonlähteestä sivuun, jolloin valot eivät häiritse yhtä paljon. Ennen liikkeelle lähtöä voi hetken ajan totuttautua pimeään.

Silmälaseihin voi hankkia heijastuksia estävät pinnoitteet. Jos joutuu ajamaan autoa paljon pimeällä, yöajolaseista voi olla hyötyä. Niiden linssit voivat olla voimakkuudeltaan erilaiset kuin päivällä käytettävissä silmälaseissa.

Voiko silmiä rentouttaa jollakin tavalla, kun ne rasittuvat?

Helppo tapa rentouttaa silmiä on katsella ensiksi jonnekin kauas ja sitten lähelle. Voit katsella esimerkiksi taivasta. Sen jälkeen katseen voi kiinnittää johonkin lähelle: ikkunaan voi liimata esimerkiksi tarran tai postimerkin. Näin silmän jännittyneet lihakset saa liikkeelle ja rentoutumaan. Työpäivän aikana silmiä kannattaisi rentouttaa vähintään parin tunnin välein.

Asiantuntijoina Instrumentariumin optisen toiminnan johtaja ja johtava optometristi Matti Tyynilä sekä Terveystalon silmätautien erikoisalajohtaja ja ylilääkäri Matti Seppänen.

X