Terveys

Taltuta kehon hiljainen tulehdus ruokavaliolla – 13 tulehdusta ehkäisevää ruoka-ainetta

Paras lääke hiljaisen tulehduksen sammuttamiseen ei välttämättä löydy apteekista vaan ruokakaupasta. Listasimme 13 ruoka-ainetta, joita syömällä matala-asteinen tulehdus voi talttua.
7.9.2016 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Tulehduksen tehtävä on suojata kehoa ikäviltä vihollisilta, kuten haitallisilta mikrobeilta tai kemikaaleilta. Tällaista tulehdusta kutsutaan infektioksi.

Elimistöön voi puhjeta tulehdus myös huonon ruokavalion, stressin tai tupakoinnin seurauksena. Tällainen salakavala, hiljainen tulehdus on elimistölle vaarallinen. Matala-asteinen tulehdus eli inflammaatio ei välttämättä tunnu miltään tai näy päällepäin, mutta se on yhteydessä ainakin sydänsairauksiin, syöpiin, tyypin 2 diabetekseen, Alzheimerin tautiin ja ylipainoon.

Syömällä seuraavia ruokia voit vähentää inflammaatiota ja pienentää ikävien sairauksien riskiä.

1. Rasvainen kala

Omega-3-rasvahappo auttaa vähentämään tulehdusta. Rasvainen kala, kuten lohi, on erinomainen omega-3-rasvahappojen lähde. Jos kala ei sovellu omaan ruokavalioon, omega-3-rasvahappoja voi nauttia esimerkiksi ravintolisän muodossa.

2. Tummanvihreät kasvikset

Tutkimusten mukaan E-vitamiini saattaa olla avainasemassa tulehduksen torjunnassa. Hyviä E-vitamiinin lähteitä ovat tummanvihreät kasvikset, kuten parsakaali, lehtikaali ja pinaatti. E-vitamiinin lisäksi näissä kasviksissa on tärkeitä mineraaleja, kuten kalsiumia ja rautaa.

3. Kasviöljyt

Käytä ruoanvalmistuksessa rypsiöljyn sijaan oliivi-, avokado- tai camelinaöljyä. Niissä on paljon terveellisiä rasvahappoja, jotka auttavat torjumaan tulehdusta. Oliivi- ja avokadoöljy toimivat hyvin myös salaatinkastikkeina.

4. Tomaatti

Tomaatti on oikea voimavihannes, sillä siinä on paljon C-vitamiinia, kaliumia ja lykopeenia. Paitsi että lykopeeni tekee tomaatista väriltään punaisien, sillä on tulehdusta ja jopa syömää estäviä ominaisuuksia. Erään tutkimuksen mukaan tomaattimehun juominen vähensi ylipainoisilla naisilla merkitsevästi tulehdusmarkkereita.

Koska lykopeeni on rasvaliukoinen karotenoidi, se imeytyy elimistöön parhaiten silloin, kun ruoka sisältää hieman rasvaa. Tomaatin hyödyt saadaankin parhaiten irti kypsentämällä sitä tilkassa oliiviöljyä.

5. Mansikka ja mustikka

Kaikki hedelmät ja marjat voivat auttaa torjumaan tulehdusta, sillä niissä on vain vähän rasvaa ja paljon antioksidantteja. Erityisesti mansikalla, mustikkalla ja kirsikalla näyttää olevan tulehdusta vähentäviä ominaisuuksia.

Nauti marjoja esimerkiksi maustamattoman jogurtin tai viilin kanssa tai ihan vain sellaisenaan.

6. Kurkuma

Kurkuma sisältää kurkumiini-nimistä ainetta, jolla on tulehdusta vähentäviä ominaisuuksia. Kurkumaa voi laittaa esimerkiksi smoothien tai teen sekaan tai käyttää kasvissosekeiton mausteena.

7. Pähkinät

Myös pähkinät ovat tulehdusta torjuvien rasvojen lähteitä. Parhaimpia pähkinöitä ovat mantelit, joissa on runsaasti kuituja, kalsiumia ja E-vitamiinia, sekä saksanpähkinät, joissa on paljon omega-3-rasvahappoja.

Pähkinät – kuten myös kala, lehtivihannekset ja oliiviöljy – ovat osa Välimeren ruokavaliota, jonka on todettu vähentävän tulehdusta jopa kuudessa viikossa.

Vältä seuraavia ruokia, sillä ne voivat aiheuttaa inflammaatiota:

  • Vaalea leipä ja leivonnaiset
  • Ranskanperunat
  • Limut ja muut sokerijuomat
  • Punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet

Lähde: Harvard

8. Valkosipuli

Valkosipulia on käytetty lääkkeenä erilaisiin vaivoihin jo tuhansien vuosien ajan. Valkosipuli näyttää esimerkiksi alentavan kolesterolia ja verenpainetta, ja se saattaa myös vähentää kehon hiljaista tulehdusta.

9. Punajuuri

Punajuuri ja punajuurimehu voivat vähentää sekä tulehdusta että torjua syöpää ja sydänsairauksia. Punajuuressa on kuituja, C-vitamiinia ja antioksidantti betalaiinia, joka antaa punajuurelle purppuran värin.

10. Matcha-tee

Vihreä tee ja siitä valmistetut ravintolisät näyttävät vähentävän tulehdusta.

Japanilainen matcha-tee on kaikista ravinteikkain vihreä tee. Laadukkaassa matchassa voi olla jopa 17 kertaa enemmän antioksidantteja kuin mustikassa.

11. Hapatetut ruoat

Hapatetut ruoat, kuten kefir, kimchi ja hapankaali, tekevät hyvää suoliston mikroflooralle. Ne voivat auttaa kehoa pääsemään eroon haitallisista myrkyistä ja aineista, jotka aiheuttavat matala-asteista tulehdusta.

12. Granaattiomena

Granaattiomena ja granaattiomenamehu näyttävät torjuvan tulehdusta. Eräässä tutkimuksessa lasillinen granaattiomenamehua päivässä kolmen kuukauden ajan vähensi tulehdusmarkkereita kolmanneksella.

13. Tumma suklaa

Jos matala-asteisesta tulehduksesta haluaa eroon, karkkipussit kannattaa jättää kauppaan. Täysin herkutonta elämää ei kuitenkaan tarvitse elää, sillä tumma suklaa, jossa on vähintään 70 prosenttia kaakaota, voi vähentää tulehdusta.

Lähteet: Authority Nutrition, Health, Healthline, Pronutrionist

Lue myös:

Selitys hiusongelmiin: kehon hiljainen tulehdus?

Ruokavalio ja syöpä – Syövän ehkäisy ravinnon avulla

Löydä paras Välimeren ruokavalio – Kreikkalaisen, italialaisen ja espanjalaisen ruokavalion hyödyt ja haitat

Lue myös

Suosittelemme