Terveys

Tiesitkö, että alkoholi lihottaa monella tavalla? Kalorit eivät ole ainoa ongelma

Paitsi että runsas alkoholinkäyttö vaikuttaa haitallisesti terveyteen se myös lihottaa vaikuttamalla muun muassa rasvanpolttoon. Listasimme viisi tapaa, joilla alkoholi kerryttää elimistöön rasvaa.
24.5.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Jos vyötärölle on kertynyt liikakiloja, omat alkoholinkäyttötapansa kannattaa ottaa syyniin. Alkoholi on yksi suomalaisten lihomisen yleistymisen syistä.

Ravitsemussuositusten mukaan alkoholin osuus päivittäisestä energiansaannista tulisi olla korkeintaan viisi prosenttia. Käytännössä se tarkoittaa naisilla yhtä ja miehillä kahta alkoholiannosta päivässä. Yksi alkoholiannos on esimerkiksi 12 senttilitraa viiniä tai tölkillinen (0,33 l) keskiolutta.

Mikäli alkoholia kuluu suosituksia enemmän, seuraukset voivat näkyä vyötäröllä. Alkoholista saatu ylimääräinen energia nimittäin kertyy erityisesti vyötärön seudulle sisäelinrasvaksi.

Mutta miksi alkoholi oikeastaan lihottaa? Mekanismeja on ainakin viisi.

1. Alkoholissa on lähes yhtä paljon kaloreita kuin rasvassa

Yhdessä grammassa alkoholia on energiaa 7 kaloria: lähes yhtä paljon kuin rasvassa ja melkein kaksi kertaa enemmän kuin hiilihydraateissa. Mitä vahvempi ja makeampi juoma on kysessä, sitä enemmän siinä on kaloreita.

Alkoholijuomien nauttiminen voi lisätä päivittäistä energiansaantia huomattavasti. Esimerkiksi kolmesta 0,5 litran pullollisesta makeaa siideriä voi kertyä jo lähes puolet naisen päivittäisestä energiantarpeesta.

2. Alkoholijuomat eivät aiheuta kylläisyyden tunnetta

Nesteet eivät aiheuta samalla tavalla kylläisyyttä kuin kiinteä ruoka, vaikka energiamäärä olisi sama. Koska alkoholijuomilla ei siis saa vatsaansa täyteen, ne eivät yleensä korvaa ruokaa vaan ainoastaan lisäävät päivittäistä energiansaantia.

3. Alkoholi vaikuttaa rasvanpolttoon

Alkoholi vähentää rasvanpolttoa, sillä se syrjäyttää muiden ravintoaineiden polton energiaksi. Alkoholin vaikutuksen alaisena ihmisen elimistö ei siis pysty polttamaan rasvaa yhtä tehokkaasti kuin normaalisti.

4. Alholin juominen lisää ruokahalua

Alkoholin nauttiminen lisää ruokahalua ja madaltaa syömisen kynnystä. Alkoholi aiheuttaa myös piittaamattomuuden tunnetta, mikä voi näkyä esimerkiksi siinä, että alkoholia juoneena ihminen tekee helpommin epäterveellisiä ruokavalintoja.

5. Alkoholi häiritsee unta

Yksi alkoholiannos voi rentouttaa, mutta useampi määrä vaikuttaa uneen haitallisesti. Alkoholi lisää esimerkiksi yöllistä heräilyä ja painajaisia. Liian vä­häinen nukku­minen puolestaan tutkitusti lihottaa.

Lähteet: LihastohtoriPäihdelinkki, Satu Männistö: Alkoholi ja lihavuus (THL), Sydänliitto, TerveyskirjastoViina valuu vyötärölle (THL)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme