Terveys

Voiko kurkkukivussa mennä lenkille? Urheilulääkäri Pippa Laukka kertoo, saako flunssassa treenata

Tietynlaiset oireet ovat ehdoton ei urheilulle, mutta kevyestä jalottelusta on lääkäri Pippa Laukan mukaan flunssapotilaalle jopa hyötyä.
4.9.2016 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Aina sanotaan, että kipeänä ei saa urheilla, mutta mikä oikeastaan lasketaan kipeänä oloksi? Saako nuhaisena lähteä jumppaan vai onko parempi jäädä kotiin lepäämään?

Liikuntalääketieteeseen erikoistunut lääkäri Pippa Laukka kertoo 5 ohjenuoraa, joita flunssaan sairastuneen kannattaa urheilun suhteen noudattaa.

1. Ehdoton lepo, jos on kuumetta tai keuhko-oireita

Urheilemaan ei saa lähteä, jos flunssaan liittyy tietynlaisia oireita.

– Ensinnäkin flunssan yleisoireiden ilmaantuminen on ehdoton punainen lippu treenaamiselle. Yleisoireita ovat sairas ja vetämätön olo, lämpö ja kuume sekä lihaskivut.

Lepäämään on jäätävä myös silloin, jos kaulan alapuolella esiintyy outoja tuntemuksia.

– Esimerkiksi keuhkoputkien kipeys ja limaisuus, rintakivut ja -pistokset sekä yskä ovat absoluuttisia esteitä treenaamiselle.

Sairaana treenaamisesta voi seurata vaarallinen jälkitauti, kuten keuhkokuume tai sydänlihaspussin tulehdus.

– Ylipäätään kipeänä urheileminen pitkittää tautia. Paraneminen hidastuu, kun puolustusjärjestelmä kuormittuu liikaa rasituksen myötä, eikä elimistö pysty hoitamaan itseään.

2. Pienessä nuhassa voi käydä kevyellä lenkillä

Jos kärsii vähäisestä nuhasta tai kurkun karheudesta, eikä yleisoireita tai keuhko-oireita ole, voi Laukan mukaan tehdä pienen testilenkin.

– Liikkumattomuudesta tulee helposti vetämätön ja nuhjuinen olo. Nyrkkisääntö nuhaiselle on, että vartin mittaisen, kevyesti sykettä nostavan kävelylenkin voi käydä tekemässä. Jos lenkin aikana tai sen jälkeen tulee huono olo, täytyy ehdottomasti levätä.

Kevyttä lenkkiä kovemmin ei kannata treenata, jottei sairaus pahene. Flunssaisena treenaaminen on sitä paitsi turhaa.

– Treenaaminen kuormittaa aina elimistön puolustusjärjestelmää, vaikka olisi tervekin. Sairaana ollessa elimistön puolustusjärjestelmä on jo valmiiksi kuormittunut, eikä se pysty hyödyntämään treenin positiivisia vaikutuksia.

3. Parantele itseäsi levolla, vedenjuonnilla ja C-vitamiinilla

Flunssan parannuskeinoista lepo tulee Laukan mukaan ehdottomana ykkösenä.

– Jos on kipeä, on parempi jäädä kotiin lepäämään. Tällöin ei sairastuta muita eikä pahenna omaa tautiaan.

Myös riittävästä vedenjuonnista kannattaa pitää huolta. Nesteytys on tärkeää elimistön puolustusjärjestelmän kannalta.

– Kuumeen nousu yhdellä astella lisää nesteen tarvetta litralla. Eli jos aikuisen perusaineenvaihdunta tarvitsee toimiakseen 2 litraa nestettä, 38 asteen kuumeessa tarvitaan kolme.

Flunssan iskiessä Laukka suosittelee myös nauttimaan C-vitamiinia hieman enemmän kuin normaalisti.

– Määristä on eri lähteissä erilaisia suosituksia. Noin kolmea grammaa suositellaan flunssan alkuvaiheessa melko yleisesti.

4. Jaloittelu tekee kuumeisellekin hyvää

Kuumeisena ei saa lähteä urheilemaan, mutta pieni ja kevyt jaloittelu kotona kannattaa.

– Lihaskatoa alkaa tapahtua nopeasti, jos vain makaa sängyssä.

Etenkin keskivartalon, pakaroiden ja takareisilihasten aktivointi on toipumisen kannalta tärkeää.

– Jos kärsii vain kevyestä flunssasta, kevyitä lihaskuntoharjoitteita voi tehdä kotona.

5. Aloita liikunta rauhallisesti flunssan jälkeen

Se, kuinka nopeasti flunssan jälkeen saa taas liikkua kunnolla, riippuu omasta yleiskunnosta sekä taudin kestosta ja voimakkuudesta.

– Tavallisesta flunssasta voi toipua muutamassa päivässä, mutta kovasta influenssasta paraneminen voi viedä jopa pari viikkoa.

Urheilemaan kannattaa lähteä vasta silloin, kun tuntee itsensä oikeasti terveeksi.

– Sairauden jälkeen ensimmäisen treenikerran tulisi joka tapauksessa olla kevyt. Kun vartin testilenkki onnistuu ilman takapakkeja, voi seuraavalla kerralla jo liikkua itsensä hikeen, mutta ei missään nimessä piippuun asti. Vauhtikestävyystreeniä, jossa mennään sykkeiden puolesta punaiselle, ei siis saa vielä tehdä.

Sairauden jälkeen ihminen ei välttämättä edes jaksa treenata kovin kovaa.

– Kuumeeton flunssa ei aiheuta pidempiaikaista notkahdusta suorituskykyyn, mutta viikon kestänyt kuumeinen tauti saattaa heikentää suorituskykyä jopa 20 prosenttia. Palautuminen entiselle tasolle voi viedä useamman kuukauden.

Lue myös:

Näillä nikseillä pysyt terveenä – 10 vinkkiä flunssan ehkäisyyn ja hoitoon

5 vinkkiä, joilla lyhennät flunssaa

Luonnollinen apu syysflunssaan! Lue, mitä kaikkea muutakin hunaja parantaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *