Nämä julkkikset sanelevat silmälasimuodin – Suomessakin on omat rilli-idolinsa
Silmälasien kehykset voivat muuttaa koko ilmeen. Jos vielä takavuosikymmeninä rillipäitä ivattiin, nykyään laseista on tullut muodikas asuste ja tapa korostaa omaa persoonallisuutta.
Silmälasien kehykset voivat muuttaa koko ilmeen. Jos vielä takavuosikymmeninä rillipäitä ivattiin, nykyään laseista on tullut muodikas asuste ja tapa korostaa omaa persoonallisuutta.
Silmälaseista on sukeutunut viime vuosikymmeninä merkittävä tyylitekijä. Varttuneempaa sukupolvea edustavat karismaattiset muoti-ikonit, kuten yhdysvaltalainen sisustussuunnittelija Iris Apfel, näyttelijä Diane Keaton tai oma meikkitaiteilijapioneerimme Raili Hulkkonen tunnetaan näyttävistä kehyksistään, puhumattakaan tietysti Aira Samulinista ja Jorma Uotisesta.
Keski-ikäisistä maailmantähdistä niin Jennifer Aniston, Cate Blanchett, Angelina Jolie kuin Johnny Depp tiirailevat maailmaa tyylikkäiden lasiensa läpi.
Aina laseja ei kuitenkaan ole pidetty ylpeydenaiheina. Moni keski-ikäinen ja sitä vanhempi muistaa tulleensa koulussa kiusatuksi rillipäänä tai pullonpohjasilmälaseistaan. Kuinka miljonääri naidaan -komediassa (1953) ihastuttavan Marilyn Monroen likinäköinen roolihahmo Pola Debevoise törmäilee mieluummin seiniin ja pylväisiin kuin sujauttaa nenälleen silmälasit. Elokuvan lopussa tietenkin silmälasit muodostavat myös osan ratkaisua, sillä kaunotar rakastuu toiseen rillipäähän.
On hämmentävää, miten pitkään tämä stereotypia piti pintansa. Esimerkiksi amerikkalaisessa, muotilehtien maailmaan sijoittuvassa Ruma Betty -komediasarjassa (2006–2010) assistenttina työskentelevästä päähenkilöstä tekevät mukamas ruman paitsi hänen normaali vartalotyyppinsä ja hammasraudat myös silmälasit.
Suurennuslasista lornjettiin
Silmälasien historia ulottuu yli vuosituhannen taakse, sillä arabimaailmassa suurennuslaseja käytettiin jo silloin. Varsinaiset silmälasit kehitettiin 1200-luvun lopun Italiassa. Siinä tärkeänä vipuvoimana toimi venetsialaisen Muranon saaren hienostunut lasinvalmistustaito. Vanhimmat silmälasit muodostuivat oikeastaan kahdesta metallikaaren yhdistämästä suurennuslasista.
Jo varhain myös silmälasimuoti alkoi kehittyä. Esimerkiksi 1700-luvulla esiteltiin lornjetti eli kahvallinen, kasvojen edessä pidettävä apuväline. Sitä suosivat jo hintansakin puolesta etenkin siniveriset.
Sen ajan kaunottaretkaan eivät halunneet myöntää likinäköisyyttään, joten esimerkiksi Ranskan viimeiselle kuningattarelle Marie Antoinettelle valmistettiin viuhkaksi naamioitu lornjetti. Sen takaa oli turvallista tiirailla seurapiirikarusellia.
Miesten muotivillitys oli 1800-luvulla esitelty monokkeli eli vain toiseen silmään asetettava lasi. Se oli myös haluttu statussymboli. Ajan kuvituksissa pankkiiriporholla piti olla silinterihatun lisäksi aina monokkeli.
Imagolasien nousu
Viimeistään 1900-luvun koittaessa siirryttiin nykyisiä muistuttaviin silmälaseihin. Osa häpeili niitä, sillä silmälasit leimasivat vielä tuolloin käyttäjänsä tylsäksi lukutoukaksi. Vuosisadan lopun lähestyessä suhtautuminen kuitenkin muuttui. Moni näytti nyt mielellään älyköltä.
2000-luvun alussa suosituksi nousivatkin niin sanotut imagolasit, joissa oli tyylikkäät kehykset, mutta usein ikkunalasista tehdyt linssit. Nekin, jotka eivät silmälaseja tarvinneet, halusivat korostaa niillä kasvojaan ja loihtia samalla pätevän ammatti-imagon itselleen.
Toisaalta myös optiikka-alan kehitys vaikutti muotiin. Enää likinäköisenkään ei tarvinnut käyttää aina laseja, jollei sitä halunnut. Vaikka piilolinssit oli keksitty jo vuosikymmeniä aiemmin, ne yleistyivät varsinkin 1970–1980-luvuilla, ja monet rillipäät saattoivat jättää kakkulansa kotiin.
Piilolinssit mahdollistivat myös yllättävät muodonmuutokset, sillä 1980-luvulla värilliset piilolinssit olivat suosittuja. Niiden avulla sinisilmäinen elovenatyttö loihti itsestään hetkessä tummasävyisemmän suklaasilmän. Sittemmin markkinoille tuli jopa sellaisia piilolinssejä, joiden avulla itselleen sai kissan- tai paholaisensilmät halloween-naamiaisiin.
Ennen kaikkea piilolinssit tarjosivat vaihtoehtoja. Nyt saattoi valita, esiintyikö rillit nenällä vai ei.
1990-luvulta lähtien moni on hakeutunut myös näkökirurgiakäsittelyihin, joista parhaiten tunnetaan laserleikkauksiksi nimitetyt toimenpiteet. Myös ne ovat vähentäneet pakkoa käyttää silmälaseja jatkuvasti.
Nuorekkaat lukulasit
Etenkin muovin kohoaminen muotimateriaaliksi on vaikuttanut silmälasien kehysmuotiin 1900- ja 2000-luvuilla. Siitä on taiteiltu niin flirttailevia kissakehyksiä 1950-luvulla kuin televisioruutumaisia, presidentti Urho Kekkosenkin suosimia pokia 1970-luvulla. Näyttävimpiä ja runsaimmin koristeltuja luomuksia ovat kantaneet taidekeräilijä Peggy Guggenheim ja muusikko Elton John.
Tosin toki metallillakin on ollut hetkensä. Etenkin vuosituhannen vaihteen eleettömän yksinkertainen muoti nosti keveät, hengettömiksikin kutsutut metallikehykset arvoonsa.
Tällä hetkellä silmälasimuodissa eletään taas muutoksen aikaa.
– Klassisen pyöreät lasit ovat pitkään olleet pinnalla. Lasit pysyvät yhä kookkaina, mutta syksyllä kulmikkaat muodot palaavat taas vahvasti. Lasit muuttuvat myös muodoltaan matalammiksi. Metalli, kuten titaani, on taas nousussa monien muovikehysten hallitsemien vuosien jälkeen, optikko, helsinkiläisen Walter Optiikka -liikkeen omistaja Sirpa Kajo sanoo.
Hänellä on pitkä kokemus alasta, sillä hän aloitti sen opinnot tarkalleen 50 vuotta sitten.
– Vuosikymmen sitten koristeelliset yksityiskohdat, kuten strassit, olivat suosittuja. Esimerkiksi Dolce & Gabbanan koristeelliset lasit nousivat suorastaan ikoniseen asemaan. Nyt koristeet palaavat pitkän tauon jälkeen. Värit sen sijaan ovat ensi syksynä melko maanläheisiä, kuten esimerkiksi Vera Wangin mallisto osoittaa. Kirkkaat värit jäivät enemmänkin viime kevääseen, jolloin löytyi jopa käärijänvihreää, hän naurahtaa.
Sirpa Kajo kertoo, että etätöiden yleistyminen nosti kehysten merkityksen uuteen arvoon.
– Kun palaverit siirtyivät verkkoon, kasvot olivat entistä vahvemmin esillä. Silloin moni päätti satsata uusiin laseihin, jotka tuovat ilmeeseen ryhtiä.
Myös väestön ikääntyminen näkyy silmälasimuodin kehityksessä. Nykyiset keski-ikäiset ja varttuneemmat elävät aktiivisen nuorekasta elämää eivätkä enää halua käyttää tylsiä kakkuloita. Siksi lukulasien valikoima laajenee koko ajan.
Esimerkiksi Sarah Jessica Parkerin And Just Like That -suoratoistosarjan päähenkilö, yli viisikymppiseksi ehtinyt entinen Sinkkuelämää-hahmo kirjailija Carrie Bradshaw on kuvattu muun muassa saksalaisen Mykitan ja ruotsalaisen Glasin näyttävissä lukulaseissa.
– Moni asiakkaistani on viime aikoina tilannut erityiset lasit puolikehyksiin iltamenoja varten. Nämä pienikokoiset lukulasit mahtuvat hyvin siroon kirjekuorilaukkuun, ja niillä on kätevä lukea ruokalistaa tai oopperan käsiohjelmaa, Sirpa Kajo vinkkaa.
Lomalle moni puolestaan hankkii vahvuudelliset aurinkolasit, jotka nenällä on mukava syventyä kirjaan altaalla auringonpaisteessa.
3x trendikehykset
Syysmalliston uutuuskehykset tarjoavat sekä kulmia että pehmeitä kaaria.
Kommentit
Virkistä viikkoasi Annalla!
Katso tarjous