Ruoka

Nämä satokauden syksyiset vitamiinipommit sinäkin haluat ruokapöytääsi

Suosi syksyn satokauden marjoja ja sieniä ja hyödynnä niiden terveysvaikutukset. Kauden kotimaiset ainekset ovat myös edullisia – tai ilmaisia, jos poimit ne itse.
31.8.2018 Teksti: Anniina Nirhamo Kuvat: iStock

Syksyn parhaita puolia on tuoreiden kotimaisten marjojen ja muun sesongissa olevien ainesten saatavuus.

Satokauden raaka-aineita kannattaa suosia paitsi siksi, että ne ovat silloin maukkaimmillaan, muuta myös ekologisuuden ja edullisuuden vuoksi. Lisäksi suomalaiset marjat ja metsäsienet ovat oikeaa superruokaa.

Lisää satokauden marjat ja sienet ruokavalioosi ja hyödynnä niiden terveysvaikutukset.

Tyrni

Tyrni on kaikkein ravintorikkain luonnonvarainen marjamme. Tyrnissä on runsaasti C- ja E-vitamiineja, ravintokuitua ja hyviä rasvahappoja.

Tyrnillä on myös tulehdusta ehkäiseviä vaikutuksia. Lisäksi se sisältää kasvisteroleja, jotka auttavat vähentämään ravinnon mukana elimistöön tulevan kolesterolin imeytymistä.

Tyrni sisältää myös runsaasti isoramnetiini-nimistä flavonoidia, joka edistää sydänterveyttä.

Lakka

Lakka on erityisen hyvä C- ja E-vitamiinin lähde. Etenkin lakan siemenissä on runsaasti E-vitamiinia.

Lakka on myös kaikkein kuitupitoisin luonnonmarja.

Lakalla on antimikrobisia ominaisuuksia ja se tekee hyvää myös suoliston bakteeritoiminnalle estämällä haitallisten mikrobien kasvua.

Mustikka

Mustikka sisältää C- ja E-vitamiineja, kuituja, antioksidantteja sekä lukuisia muita ravintoaineita.

Mustikalla on myös tulehdusta hillitseviä ominaisuuksia ja sitä voi käyttää vatsavaivojen hoitoon.

Lisäksi mustikka tekee hyvää aivoille ja verisuonille, koska se edistää muun muassa pienten hiusverisuonien verenkiertoa. Tämä voi alentaa silmänpainetta ja vähentää silmien rasitusoireita.

Mustikkaa voi käyttää vatsavaivojen hoitoon.

Viinimarjat

Musta-, puna- ja valkoviinimarjoissa on kaikissa runsaasti C- ja E-vitamiinia sekä kaliumia. Niiden siemenet sisältävät myös hyviä rasvahappoja.

Viinimarjoilla on samanlaisia terveysvaikutuksia kuin mustikalla: ne parantavat verisuonien toimintaa, hillitsevät tulehduksia ja parantavat vastustuskykyä.

Puolukka

Puolukka sisältää runsaasti E- ja B-vitamiineja, C-vitamiinia sekä kivennäisaineita. Se on myös hyvä ravintokuidun lähde.

Puolukan sisältämät flavonoidit suojaavat virtsatietulehdukselta. Puolukalla on myös antiseptisiä ominaisuuksia.

Karpalo

Karpalo on monien muiden luonnonmarjojen tapaan hyvä C-vitamiinin ja kuidun lähde. Puolukan tapaan sitä voidaan käyttää virtsatietulehduksen hoitoon.

Marja-aronia

Vähemmän tunnettu marja-aronia sisältää enemmän antioksidantteja kuin mikään muu marja. Se sisältää myös runsaasti C- ja E-vitamiinia sekä useita mineraaleja.

Marja-aronialla on samoja terveysvaikutuksia kuin muillakin marjoilla: se tekee hyvää verisuonille ja hillitsee tulehduksia. Lisäksi marja-aronian on todettu olevan virtsatietulehduksen hoidossa vielä tehokkaampi kuin karpalo ja puolukka.

Kantarelli on hyvä A- ja D-vitamiinin lähde.

Metsäsienet

Sienet ovat vähäkalorista mutta runsaskuituista ruokaa.

Sienissä on runsaasti kivennäisaineita, jotka toimivat elimistön suoja-aineina. Haperoista saa runsaasti kaliumia, herkkutateista seleeniä ja herkkusienistä sinkkiä.

Sienissä on myös erilaisia vitamiineja. Keltaisessa kantarellissa on A-vitamiinia, joka suojaa taudeilta ja vahvistaa näköä. Herkkutateissa, rouskuissa, kantarelleissa ja korvasienissä on B-vitamiinia, joka tekee hyvää iholle. D-vitamiinia taas löytyy kantarelleista, rouskuista ja suppilovahveroista.

Lisäksi herkkutatista, siitakkeesta ja herkkusienestä on löydetty myös erilaisia tulehduksia ja syöpää estäviä aineita.

Lähteet: Satokausikalenteri, Yhteishyvä, Ravintolisäwiki, Herukoita.info, Arktisetaromit.fi 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme