Hyvinvointi

Irti tupakasta – 7 ohjetta

Teksti: Anna.fi

Tupakoinnin voi lopettaa monin tavoin, mutta oikotietä lopettamiselle ei ole. Tärkeintä on lopettamispäätös, motivaatio ja luja tahto.

Tupakoinnin lopettaminen

1. Valmistaudu huolella

Tee lista siitä, mitä kaikkea hyvää savuttomuus tuo elämääsi. Pidä tupakkapäiväkirjaa, ja kirjaa milloin ja missä poltat. Tupakkariippuvuus on fyysistä, psyykkistä, emotionaalista ja sosiaalista. Tupakka yhdistyy tiettyihin tilanteisiin ja tunteisiin. Tunnista, millainen tupakoitsija olet ja mieti, mitkä tilanteet tulevat olemaan lopettamisen jälkeen vaikeimpia. Totuttujen tapojen ja mielleyhtymien muuttaminen on pitkä prosessi.

Älä lannistu, vaikka takanasi olisi liuta epäonnistuneita tupakkalakkoja. Nämä kokemukset ovat olleet opiksi ja valmistaneet tietä onnistumisellesi. Muistele, miksi repsahdit. Kun tunnet ansat, osaat välttää ne. Kun tupakanhimo iskee, muista että kyse on valinnasta.

2. Lopeta kerralla

Huolellisen valmistautumisen jälkeen tupakointi kannattaa lopettaa kerralla. Tupakkalakosta puhuminen sisältää uudelleen aloittamisen mahdollisuuden. Vähentäminen tai miedompiin siirtyminen ei toimi käytännössä, eikä nikotiinista riippuvaisesta tupakoitsijasta voi tulla satunnaisesti sauhuttelevaa juhlapolttajaa. Tupakoitsijan mielihyväkeskukseen ovat tallentuneet tupakkamuistot ja tunne-elämykset, jotka voivat aktivoitua yllättävän helposti vielä vuosienkin päästä. Niitä ei kannata ärsytellä. Nikotinistille on vain kaksi vaihtoehtoa: savuttomuus tai tupakka. Tupakointi alkaa jo yhdestä savukkeesta.

3. Tukea ja turvaa

Onnistut paremmin, kun sinulla on tukihenkilö tai -ryhmä apunasi. Jos paikkakunnallasi on tupakkaklinikka, voit pyytää sieltä tukea samoin kuin työterveyshuollosta ja terveydenhoitajalta. Tietoa, tukea ja kohtalotovereita löytyy myös netin keskustelupalstoilta, esimerkiksi Tupakkaverkko ja Tupakkaklinikka, josta saa jopa henkilökohtaista tukea maksuttomalta virtuaaliterapeutilta, Smogolta. Maksuton palvelupuhelin (0800 148 484) tupakoinnin lopettajille on avoinna arkisin kello 13-18.

4. Keinoja hypnoosikurssilta

Alitajunnassasi on voimavaroja ja uskomuksia, joiden avulla lopettaminen joko onnistuu tai epäonnistuu. Hypnoosi on tietoisen mielen kommunikointia alitajunnan kanssa. Koska tupakointi on opittu tapa, siitä voi hypnoosin keinoin myös oppia pois. Hypnoosissa alitajunnan muistipankkiin voidaan syöttää uutta sisältöä. Muutoksen työstäminen on tehokkaampaa kuin tietoisen mielen tasolla toimiminen. Tupakasta ei pääse irti hypnotisoijan sormien napsautuksella, vaan sitoutumalla tavoitteeseen ja keskittymällä lopettamisen myönteisiin puoliin.

Kurssilla opetetaan, että kun olet ryhtynyt savuttomaksi, elä päivä kerrallaan. Näin asia on helpompi käsitellä mielen tasolla. Älä ruoki luopumisen tuskaa ajattelemalla, ettet enää koskaan saa tupakoida, vaan keskity tähän hetkeen.

Tupakanhimo kestää kerrallaan vajaat kolme minuuttia. Kun himo iskee, siirrä ajatukset johonkin muuhun sen sijaan, että hokisit ”en saa polttaa” tai ”ai, kun tekee mieli tupakkaa”. Ajatuksilla hekumointi synnyttää tunnetilan, joka alkaa ohjata käyttäytymistä.

Hypnoosikurssilla 90 prosenttia pääsee hyvään alkuun tupakoimattomuudessa, noin puolet aloittaa tupakoinnin uudelleen. Hypnoosilla ei voida estää ihmisiä toimimasta tahtonsa vastaisesti. Oma motivaatio ratkaisee.

5. Apua akupunktiosta

Akupunktio on helppo ja turvallinen hoitomuoto. Se ei tehoa kaikkiin, mutta osa tupakoitsijoista kokee hoidon vähentävän vieroitusoireita ja helpottavan tupakasta luopumista. Monet työpaikka- ja terveyskeskuslääkärit antavat tupakanvieroituksen ohella akupunktiohoitoja. Hoitokertoja on yleensä muutama noin viikon välein.

6. Lievitystä nikotiinikorvaushoidoista

Nikotiiniriippuvuutta on verrattu heroiiniriippuvuuteen. Se on keskushermoston oireyhtymätauti, jota voidaan hoitaa oikein mitoitetulla korvaushoidolla. Nikotiinikorvaushoitoa suositellaan yli kymmenen savuketta päivässä polttaville tupakoinnin lopettajille. Tarjolla on eri vahvuisia nikotiini­purukumeja ja -laastareita sekä inhalaattori, tabletteja ja nenäsuihke. Ne lieventävät vieroitusoireita ja sitä kautta tupakantuskaa.

Riittävä annostelu ja tarpeeksi pitkä hoitoaika ovat tärkeitä onnistumisen kannalta. Nikotiinikorvaushoitojen käyttäjät onnistuvat tupakoinnin lopettamisessa kaksi kertaa paremmin kuin ilman niitä yrittävät.

7. Tukea lääkkeistä

Bupropionia sisältävä reseptilääke Zyban vähentää tupakointihaluja. Se on alun perin masennuslääke, ja sen vaikutus tupakanhimoon huomattiin sattumalta. Lääke vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen, kuten nikotiini. Se ei lisää hyvänolon tunnetta, eikä aiheuta riippuvuutta. Se vähentää tupakanhimoa ja helpottaa vieroitusoireita, esimerkiksi ahdistuneisuutta ja ärtyneisyyttä.

Zyban-kuuri aloitetaan tupakoinnin aikana, ja tupakointi lopetetaan kahden viikon sisällä kuurin aloittamisesta. Lääkekuuri kestää 7-9 viikkoa.

Tupakoinnin lopettamiseen kehitetyn reseptilääkkeen Champixin vaikuttava aine on varenikliini. Champix lievittää tupakanhimoa ja vieroitusoireita sekä heikentää nautintoa. Hoito kestää 12 viikkoa. Tutkimuksessa tätä lääkettä saaneet henkilöt onnistuivat lopettamaan tupakoinnin lähes neljä kertaa todennäköisemmin kuin lumelääkettä saaneet.

Mitään ihmelääkkeitä Zyban ja Champix eivät ole. Lopettajan motivaatio ja oma tahto ratkaisevat onnistumisen.

Asiantuntijana Keuhkotautien erikoislääkäri Sirkku Vilkman, Porvoon sairaalan tupakkaklinikka, hypnoositerapeutti Raimo Patronen.

Teksti: Tiina Komi

X