Itsetuntemus

Uudenvuodenlupaukset toimivat harvoin – henkinen valmentaja kertoo, mitä niiden sijaan kannattaisi tehdä

Perinteisiä uudenvuodenlupauksia, kuten tavoitetta liikkua enemmän tai syödä vähemmän herkkuja, on usein vaikea pitää. Henkinen valmentaja Paula Immo neuvoo, mitä uudenvuodenlupausten sijaan kannattaa tehdä, jotta elämänmuutos onnistuu.
8.1.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Oletko joskus tehnyt uudenvuodenlupauksen, joka on unohtunut jo helmikuussa? Syy ei ole sinussa vaan uudenvuodenlupauksessa.

– Vuosi on todella pitkä aika. Ihmismielen on hirveän vaikea käsittää, mitä vuosi konkreettisesti tarkoittaa. Ja mielen pitää saada kuva siitä, mitä ihminen haluaa, jotta se voi viedä häntä tavoitettaan kohti, henkinen valmentaja Paula Immo sanoo.

Mutta mitä uudenvuodenlupauksen sijaan kannattaa tehdä, jos haluaa muuttaa elämäänsä? Paula antaa viisi vinkkiä, joiden avulla pysyvä elämänmuutos on mahdollista toteuttaa.

1. Aseta kuukauden mittaisia tavoitteita

Ihmismielen on helpompi käsittää yhden kuukauden kuin vuoden mittainen ajanjakso.

– Lyhyen ajan tavoite on ryhdikkäämpi ja sitä on myös helpompi jatkaa. Voit sanoa, että teet jotain asiaa tammikuun ajan. Kun tammikuu on loppu, ehkä vielä teet sitä helmikuun. Ja sitten vielä maaliskuunkin ja niin edelleen.

Kannattaako uudenvuodenlupauksia edes siis tehdä?

– Lupaus voi olla koko vuodelle, mutta se pitää vain pilkkoa lyhyempiin osiin.

2. Sanoita tavoitteesi innostavasti

Jotta tavoitteessaan jaksaa pysyä, sen on oltava innostava ja positiivinen. Tärkeintä on keskittyä siihen, mitä haluaa, eikä siihen, mitä ei halua.

– Moni lupaa, ettei syö enää herkkuja tai polta tupakkaa, mutta tällöin huomio on siinä, mitä ihminen ei saa tehdä. Meissä jokaisessa asuu pieni kapinallinen, ja jos jokin asia kielletään, se on sitten se ainut asia, mitä halutaan.

Karkkilakon aloittamisen sijaan parempi tavoite on esimerkiksi se, että kuukauden ajan keskittyy syömään herkullista kasvisruokaa ja ihanan maukkaita smoothieita.

Jos taas tavoitteesi liittyy liikunnan lisäämiseen, sanoita ensin se, mitä oikeasti haluat. Mikä on lopputulos, jonka haluat saavuttaa? Kaipaatko ulkoilua, hengästymistä, parempaa lihaskuntoa vai notkeutta? Kun tavoitteesi on selvillä, tee siitä hauska.

– Mitä mukavamman kuuloiseksi tavoite tehdään, sitä parempi. Se, että haluan olla notkea kuin ballerina on paljon hauskempi tavoite kuin se, että ”alan venytellä.”

3. Tee tavoitteestasi luonnollinen osa arkea

Kun se, mitä tavoittelet, on osa jokaista päivääsi, siitä tulee helpommin osa elämääsi ja sitä, kuka olet. Jos tavoitteesi esimerkiksi liittyy liikuntaan, kannattaa liikkua joka päivä jollain tavalla.

– On helpompi liikkua päivittäin kuin käydä kolme kertaa viikossa treenaamassa. Mutta se ei tarkoita sitä, että päivittäin pitäisi käydä salilla tai lenkillä. Suurin osa meistä kaipaa vaihtelua. Tee päivittäin jotain, jonka itse määrität liikkumiseksi. Pienikin hetki riittää.

Liikuntaa voi esimerkiksi olla käveleminen töihin, portaiden valitseminen hissin sijaan, aamuvenyttely tai mattojen tamppaaminen.

Lisäksi liikunta kannattaa aikatauluttaa ja sisällyttää omaan päivärytmiin sopivaksi.

– Itselläni venyttely on osa aamu- ja iltarutiinejani. Näin minun tulee venyteltyä kaksi kertaa päivässä.

4. Mieti, mitä oikeasti haluat

Sisäinen motivaatio on tärkeää tavoitteeseen pääsemisen kannalta. Tee jotain sellaista, mitä oikeasti haluat tehdä; älä sellaista, mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä.

– Älä myöskään mieti, mitä muut ajattelevat. Se, mitä haluat, voi olla joku tosi pieni ja pinnallinenkin juttu. Jos sillä on itsellesi merkitystä, se on ainut asia, joka merkitsee.

Mistä sitten tietää, millaista muutosta oikeasti haluaa?

– Kun pysähtyy hetkeksi miettimään, mitä elämältään haluaa, jokaisella on jokin asia. Mutta jos ihminen on tottunut vain reagoimaan asioihin, joita elämässä tapahtuu, eikä ole keskittynyt siihen, mitä oikeasti haluaa, asiaa pitää kenties vähän aikaa miettiä.

– Ihmismieli kuitenkin toimii niin, että haluamme aina jotain enemmän. Sen seurauksena luomme uusia juttuja. Jos sinusta tuntuu siltä, että mitä ihmettä voisit haluta enemmän, jatka elämääsi eteenpäin. Todennäköisesti 24 tunnin sisällä vastaan tulee jokin tilanne, jossa huomaat ajattelevasi, että haluaisit tehdä tätä tai tuota.

5. Kirjoita tavoite näkyville

Kirjoita tavoitteesi ylös, niin muistat sen myös paremmin. Kiinnitä tsemppilappu jääkaapin oveen, kirjaa päivätavoitteesi kalenteriin tai vaihda puhelimeesi motivoiva taustakuva. Kun näet päivittäin sen, mitä tavoittelet, asia ei ole vaarassa unohtua.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *