Hyvinvointi

Kunnon blogi: Vesijuoksu personal trainerin tahdittamana

Teksti: Anna.fi

VesijuoksijoitaSuuntasimme Mäkelänrinteen Uintikeskukseen tutustumaan vesijuoksuun personal trainerimme Tommin opastuksella. Vesijuoksun mielekkyydestä oltiin kuitenkin blogilaisten kesken montaa mieltä.

Vesijuoksu kehitettiin alunperin kuntoutuskeinoksi leikkauksista toipuville potilaille. Nykyään se on kuitenkin suosittu liikuntamuoto, koska se sopii kaikenikäisille ja kuntoisille ihmisille. Veden tarjoamassa pehmeässä ympäristössä lihaksiin ja luihin ei kohdistu kovia iskuja ja tärähdyksiä ja vesi tarjoaa liikkeille hyvän vastuksen. Tämän ansiosta vesijuoksijat kärsivät harvemmin lihaskivuista, rasitusmurtumista ja kipeistä nivelistä. Vesivastuksen ansiosta vesijuoksu myös polttaa rasvaa tehokkaasti.

Vesijuoksija on vedessä hartioitaan myöten ja häntä kannattelee pystyasennossa erityinen vesijuoksuvyö, joka puetaan tiukasti vyötärön kapeimmalle kohdalle tai vatsan alapuolelle juoksijan ruumiinrakenteesta riippuen. Vesijuoksuvöitä saa lainata joistain uimahalleista, mutta monet haluavat ostaa oman vyön esimerkiksi hygieniasyistä tai varmistaakseen mallin sopivuuden itselleen. Oman vyön omistava pääsee tietenkin kätevästi reippailemaan vaikka omalla kesämökillä.

Vesijuoksua aloittaessa haasteellista voi olla löytää tasapainoinen asento ja liikuttaa käsiä ja jalkoja vuorotahdissa kuin hölkätessä.

Lue lisää vesijuoksusta Elleissä. Myös Ellien Kuntoklubilla-keskusteluissa puhutaan vesijuoksusta. KG-lehden aktiviiteettilaskuriin voit täyttää oman painosi ja harjoittelun keston ja todeta kuinka tehokasta vedessä tarpominen on.

Vesijuoksun MM-kisojen verkkosivut
Suomalainen vesiliikuntainstituutti – Tietoa vesijuoksusta ja muista vesilajeista

Mikä fiilis?

kris

”Vesi on minulle hyvin mieluisa elementti. Vesijuoksu on ihan jees mutta omatoimisesti en jaksa koko tuntia sitkuttaa mummoja kiilaillen. Olen huomannut, että uintiharjoittelun täydentäjänä homma toimii paremmin kuin itsenäisenä harjoitteena. Nyt harjoitusta rytmitti Tommin kehotus milloin nostaa polvia ylös, milloin potkaista jalka taakse mahdollisimman pitkälle. Puolen minuutin intervalliharjoittelu vuoroin kovalla sykkeellä ja vuoroin palautellen, antoi myös tervetullutta rytmiä muuten vähän monotooniseen suoritukseen.

Aamuharjoittelu ei ole minun juttuni, edelleenkään. Olisin mieluusti mennyt suoraan hallilta lounaspaikan kautta kotiin pötköttämään. En tuntenut olevani kaikista terävimmilläni työpaikalla. Täytyy ehdottomasti kokeilla uudelleen. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka kunnon kasvamisen myötä aamuharjoittelukin lähtisi suttaantumaan.”

Kirsi

”Olen aina pitänyt uimisesta ja oikein harrastanutkin sitä nuorena. Vesi- tai allasjuoksua kokeilin nyt toista kertaa. Ei vain ole minun lajini. Syke ei tahtonut millään nousta, kun en aina muistanut juosta. Tommi komensi heiluttelemaan käsiä, ja kun heiluttelin niitä, unohdin jalat. Ja taas, kun muistin ryhtyä juoksemaan, unohdin kädet. Liian monta muuttujaa minulle ainakin aamutuimaan.”

Anna-Mari

”Aamuinen vesijuoksutuokiomme oli minulle ihan mieluista puuhaa. Aamuharjoittelu sopii minulle muutenkin lähtökohtaisesti paremmin kuin iltaisin väsyneenä töiden jälkeen rehkiminen. Aikataulullisesti aamuharjoittelu vaan ei usein onnistu. Tosin uimahalliin ei tule kovin usein lähdettyä. Sitä ei vaan saa aikaiseksi, kun se tuntuu jotenkin niin työläälle. Enkä pidä uimahalleista. Mutta nyt oli onneksi pakko.

Olen kokeillut vesijuoksua pari kesää sitten ensimmäisen kerran ja viime kesänä hankin oman vyönkin. Mielestäni se on mukavaa ja tehokkaan tuntuista harjoittelua. Viime kesänä juoksin mökillä jopa märkäpuvussa, kun vesi alkoi olla loppukesästä liian kylmää.

Tommin antamat tekniikkavinkit auttoivat myös löytämään vesijuoksutekniikkaa ja tehostivat harjoittelua. Etenkin jalan ojennus taakse potkun jälkeen oli haastavaa. Välillä kyllä turhauduin kun juoksu ei tuntunut etenevän tarpeeksi vauhdikkaasti. Vesijuoksu toimi itselläni hyvänä palauttavanaharjoitteena raskaan treeniviikon jälkeen.”

Hanna

”Uiminen on aina ollut niitä harvoja urheilulajeja, joista olen rehellisesti voinut sanoa pitäväni. Uiskentelu on kuitenkin rajoittunut lomapäiviin kesämökillä. Uimahalliin lähteminen tuntuu vaan jotenkin liian työläältä, kun pitää riisua ja peseytyä, kuivattaa hiuksia ja vaikka mitä. Ja niin se sitten aina jää.

Aiemmat kokemukseni vesijuoksusta rajoittuivat lähinnä sukulaisnaisille hymähtelyyn kesämökillä. Itse en ollut aiemmin lajia kokeillut. Aika pian sainkin huomata, ettei tässä ole mitään syytä naureskella. Tämähän on tosi raskasta! Ja vyökin yritti koko ajan kaataa minut nenälleni veteen. No tämä sentään korjaantui, kun vaihdettiin toisen malliseen vyöhön.

Juokseminen tuntui tosiaan raskaalta ja tylsintä oli, etten tuntunut pääsevän eteenpäin,vaikka kuinka pistin töppöstä toisen eteen. Tommin kehotukset keskittyä milloin käsiin ja milloin pakaroihin tekivät hommasta entistä hankalampaa. Miten sitä voisi muistaa kaikki nämä yhtä aikaa? Ainakin opin suhtautumaan vesijuoksijoihin ihan uudella kunnioituksella.”

X