Liikunta 10.2.2016

Fitness-tähti Eevi Teittinen: Näillä yksinkertaisilla vinkeillä saat paremman ryhdin

Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: MTV
Huono ryhti vaivaa monia suomalaisnaisia. Tämän on huomannut myös fitness-urheilija, personal trainer ja tv-kasvo Eevi Teittinen.

Miten suomalainen nainen tyypillisesti treenaa?

2–3 kertaa viikossa ja käymällä pääsääntöisesti ohjatuilla tunneilla. Suomalaisnaiset osaavat ottaa hyvin tehot irti hyötyliikunnasta: töihin kävellään tai mennään pyörällä ja työpaikalla jaksetaan käyttää rappusia hissin sijaan.

Minkä treenaaminen suomalaisnaisilta usein unohtuu?

Naiset treenaavat miehiä monipuolisemmin, mutta hyvä ryhti unohtuu usein. Monet naiset tekevät päätetyöskentelyä, jossa asento menee helposti länään. Treenatessa keskitytään helposti jalkoihin ja peppuun sekä jopa keskivartaloon, mutta oman ryhdin treenaaminen saattaa jäädä.

Miten ryhtiään kannattaa lähteä parantamaan?

Salilla ryhtiä voi parantaa yläkroppaa eli selkälihaksia, olkapäitä ja rintalihaksia vahvistamalla. Kotona ryhtiin kannattaa kiinnittää huomiota sekä seistessä että istuessa, niin tuloksia alkaa pikkuhiljaa syntyä. Jos yläkropan lihakset ovat kauhean jumissa, kannattaa niitä käydä lisäksi hieromassa auki.

Onko huonon ryhdin parantamiseen apuvälineitä?

On olemassa käsiin, kainaloiden alle pujotettavia ja olkapäitä hieman taakse vetäviä, asentoa avaavia tuotteita, joita käytetään ryhdin parantamiseen. Niitä saa ostettua esimerkiksi verkosta, ja niitä voi käyttää salilla tai vähän aikaa päivästä. Ne eivät ole lopullinen ratkaisu, mutta niiden avulla voi oppia tunnistamaan, millainen ryhdin pitäisi olla.

Millaisia muita niksejä ryhdin parantamiseksi on?

Yksi hyvä vinkki on korkokengillä kävely! Kun sitä harjoittelee, ryhti paranee. Naiset kävelevät selkeästi ryhdikkäämmin, jos heillä on korkokengät jalassa. Jos et halua kulkea korkokengät jalassa kaikkialla, voit pitää niitä vaikka vain kotona ollessasi.

Miten naisen ikä vaikuttaa treenaamiseen?

Tuntuu, että mitä enemmän ikää tulee, sitä lempeämmäksi liikkuminen muuttuu. Se on ihan hyvä asia. Negatiivinen juttu kuitenkin on, että iän myötä treenaaminen usein myös vähenee. Sitä ei missään nimessä pitäisi vähentää. Varastoon ei voi treenata, vaan jatkuva treenaaminen on iso osa terveyttä ja jaksamista iässä kuin iässä.

Lue myös:

Bull Mentula: Tämän saavutat jo kuukauden treenillä
Fitness-tähti Mari Valosaari: ”Olen käynyt kuntosalilla viimeksi vajaa vuosi sitten”

Eevi nähdään AVAn Fitnesspäiväkirjat-tv-sarjassa 14.4. alkaen.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi