Liikunta

Kohottaudu luonnolliseen ryhtiisi – Marja Putkiston Body Up -harjoitusohjelman avulla ryhti löytyy tasapainon kautta

Luovu vanhasta militaristisesta ryhtikäsityksestä ja etsi luonnollinen ryhtisi liikkeen ja tasapainon kautta, ohjeistaa Marja Putkisto.
11.8.2019 Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: Niclas Mäkelä

Oletko ikinä tullut ajatelleeksi, että voisit rakentaa ryhtisi mielen avulla sisältä päin – suhteessa omaan persoonaan, kehon rakenteeseen, muihin ihmisiin ja tosielämän tilanteisiin?

Haasta itsesi uudenlaiseen ryhtiajatteluun Marja Putkiston uuden Body Up -harjoitusohjelman avulla. Luonnollisuutta ja tasapainoa korostava harjoitus voi auttaa tuntemaan ja kuuntelemaan omaa kehoa.

– Kun tiedostaa ja tunnistaa kehonsa keskipisteet, on helppo hakea tasapainoa. Luonnon epätasaiset pinnat vaikuttavat tässä ohjelmassa kehoosi ja ryhtiisi. Unohda jännittäminen ja ryhtiin pakottaminen. Luovu vanhasta militaristisesta ryhtikäsityksestä ja etsi luonnollinen ryhtisi liikkeen ja tasapainon kautta. Hyvä ryhti on ketterä ja vuorovaikutteinen. Siinä on helppo olla ja hengittää, Putkisto kertoo.

Hae harjoitusta varten kalliopinta tai jokin muu epätasainen alusta.

– Harjoitellessasi opit pikkuhiljaa tunnistamaan, kuinka paljon ja kuinka usein tarvitset harjoitusta. Kehittyessäsi tunnistat tarpeesi yhä paremmin, kuten tunnistat janon tai nälän tunteen.

1. Tunne ja tunnista

Avaa jalat leveään haara-asentoon. Koukista vasen polvi ja siirrä painopiste samalle jalalle. Kallistu eteenpäin lantiosta. Ojenna vasen käsi ylös kohti taivasta. Katse seuraa perässä. Aseta oikea käsi alustalle. Uloshengityksellä kurota yhä pidemmälle. Anna sisäänhengityksen venyttää selän lihaksia. Valmistaudu ponnistukseen ja siirrä paino oikealle jalalle polvea koukistaen. Rentouta lonkka. Toista liikettä 3–5 kertaa puolelta toiselle.

Method Putkisto Body Up.

2. Piilo

Asetu leveään haara-asentoon. Pidä paino molemmilla jaloilla ja koukista polvet samalla lonkkia auki kiertäen. Aseta kämmenet reisien päälle polven yläpuolelle ja ojenna käsivarret. Työnnä jalkoja voimakkaasti alustaa vasten ja syvennä polvien koukistusta ja hengitä sisään. Uloshengityksellä ojenna polvet. Sisäänhengityksellä toista liike ja antaudu hengityksen mukaan ja aktivoi lantionpohja ja jatka uloshengitystä pitemmälle kuin normaalisti. Liike avaa erityisen hyvin lantiota. Ojenna vartalo välissä ja toista tarpeesi mukaan 3–5 kertaa.

Method Putkisto Body Up.

3. Kuulo

Seiso jalat vierekkäin. Koukista polvet. Uloshengityksellä ojenna käsivarret ylös kohti taivasta. Ajattele seisoma-asennossa vartalon liukuvan täyteen pituuteensa. Kohota rintakehää eteenpäin ja ylös. Siirrä painoa päkiöille ja samalla avaa käsivarret sivukautta sivuille. Anna ’vartalolle siivet’. Kohottaudu uudestaan ylös. Toista liike 3–5 kertaa.

Method Putkisto Body Up.

4. Nousevan auringon hengitys

Seiso kapeassa haara-asennossa. Alkuasennossa painopiste on kantapäillä. Kallistu kohti päkiöitä, paina jalat maahan ja kohottaudu hengitykseen. Avaa kädet sivulle ja hengitä rintakehää ylöspäin. Tunnista suhde ympäröivään tilaan ja sen energiaan. Anna sen kohottaa sinua entistä ylemmäs. Toista liikettä hengityksen mukana 3–5 kertaa.

Method Putkisto Body Up.

5. Hahmota pallea

Seiso kapeassa haara-asennossa. Koukista vasen käsi ja tuo se pään taakse. Aseta oikea käsi vartalon etupuolelle, pallean korkeudelle. Käännä kämmen ylöspäin. Keskity hetkeksi palleaan, suuntaa hengitys ja sen tuottama liike-energia ylöspäin. Vasen kämmen liukuu hengityksen mukana ylöspäin. Hengitä muutama kierros rauhallisesti sisään ja ulos. Palaa keskelle ja vaihda kädet toisin päin. Toista tarpeesi mukaan 3–5 kertaa.

Method Putkisto Body Up.

6. Puolikuuhengitys

Avaa jalat leveään haara-asentoon, jalkaterät kevyesti ulospäin. Ojenna vasen käsivarsi kohti taivasta ja kurota. Kallista vartaloa samaan aikaan hieman oikealle. Aseta oikea käsi vartalon eteen. Koukista kyynärvarsi ja aseta kämmen kohti vasenta kylkikaarta. Suuntaa ajatus vasempaan keuhkoon. Hengitä kohti selkää ja anna ajatuksen liukua vasenta kylkikaarta pitkin. Liikkeen tavoitteena on kohottaa kylkikaarta ja hieroa sisäelimiä. Toista molemmille puolille 3–5 kertaa tarpeen mukaan.

Method Putkisto Body Up.

7. Kokoa itsesi minuutesi ytimeen

Tämän liikkeen ydinajatus on ”minä olen, vaikka kehoni liikkuu”. Tuo jalat yhteen ja ojenna vasen käsi ylöspäin kohti taivasta. Oikea käsi on vartalon sivulla alaspäin. Uloshengityksellä kädet ojentuvat ja sisäänhengityksellä kädet vaihtavat paikkaa. Tee liike ensin silmät auki ja sulje sen jälkeen silmät. Toista tarpeesi mukaan 3–5 kertaa.

Method Putkisto Body Up.

Lisätietoja kirjasta: Method Putkisto Body Up

Lue myös

Suosittelemme