Liikunta

Auts, hulavanteesta tuleekin mustelmia! Kuntoiluvanne on tehokas treeniväline, mutta sitä ei suositella kaikille – oletko yksi heistä?

Muhkurainen, painoilla varustettu kuntoiluvanne on tehokkaampi liikuntaväline kuin tavallinen hulavanne. Mutta miksi sen pyörittäminen tekee niin kipeää? Ja mistä tietää, kenelle voimavanteen pyörittäminen sopii?
2.7.2019 Teksti: Kia Toivanen Kuvat: iStock

Hulavanteen pyörittäminen on hauskaa ja tehokasta liikuntaa.

Uuden suomalaistutkimuksen mukaan vannetta pyörittämällä vyötärö voi kaventua jo kuudessa viikossa useilla senteillä. Lupaavien tulosten aikaansaamiseksi olisi pyöritettävä painollista kuntoiluvannetta.

Painavan, muhkuraisen kuntoiluvanteen pyörittäminen ei ensikokeilulla ole kuitenkaan niin auvoisaa kuin olisi luullut – vanne tekee kipeää, ja kymmenen minuutin jälkeen koko vatsan alue on aivan turta. Auts?

Miksi hulavanteesta tulee niin paljon mustelmia?

Vannetanssiohjaaja Anni Aartomaa tunnistaa ongelman. Kuntoiluvanteen pyörittäminen tekee usein aluksi kipeää, ja seuraavana päivänä vatsa ja kyljet voivat olla täynnä mustelmia.

– Mustelmien syntyminen on normaalia, keho reagoi vain uuteen rasitukseen, Aartomaa toteaa.

Hulavanteen pyörittäminen ei tunnu enää hauskalta ajatukselta – eikä se olisi varmaan edes mahdollista, sillä suuret mustelmat tekevät niin kipeää.

– Alkuun kannattaa odottaa, että mustelmat hälvenevät, sillä pyörittäminen mustelmien kanssa tuntuu kivuliaalta, kehottaa myös Aartomaa.

Muutaman päivän jälkeen tilanne on jo ehkä toinen.

Lue myös: Näin nopeutat mustelmien paranemista kotikonstein – 7 vinkkiä

Kuntoiluvanne ei sovi kaikille

Vaikka mustelmat eivät ole vaarallisia ja keho tottuu uuteen rasitukseen melko nopeasti, ei painava kuntoiluvanne ole kaikille hulavanteesta innostuneille paras valinta.

– Voimavanne ei sovi kaikille. Sitä ei tule käyttää, jos on selkäongelmia, nivus- tai vatsatyriä tai käyttää verenohennuslääkkeitä, Aartomaa kertoo.

Verenohennuslääkkeitä käyttävät saavat painavasta vanteesta valtavat mustelmat.

Myös silloin, jos vanteella haluaa temppuilla ja pyörittää sitä käsissä, polvissa tai nilkoissa, on sileäpintainen vanne parempi vaihtoehto.

Paras mittari on kuitenkin oma tunne. Jos kuntoiluvanteella hulailu ei tunnu hyvältä ja hauskalta, on syytä vaihtaa vannetta.

– Jos pyörittäminen on epämiellyttävää ja kivuliasta, suosittelen vaihtamaan sileäpintaiseen vanteeseen.

Lue myös: Hulavanne pyörimään! Tee tämä 15 minuutin treeni päivittäin – vyötärö kapenee useilla senteillä

Lue myös

Suosittelemme