Välimeren maista Kreikassa käytetään eniten kasviksia.
Hyvinvointi

Löydä paras Välimeren ruokavalio – kreikkalaisen, italialaisen ja espanjalaisen ruokavalion hyödyt ja haitat

Kun puhutaan Välimeren ruokavaliosta, puhutaan itse asiassa useista ruokakulttuureista, joiden välillä on yllättäviä eroja. Otimme niistä selvää.
Teksti: Janica Brander Kuvat: Colourbox, iStock

Klassinen Välimeren dieetti sisältää paljon kasviksia, kalaa ja oliiviöljyä. Välimeren maissa syödään myös kovia rasvoja, suolaa ja valkoisia jauhoja, jotka eivät ole terveydelle hyväksi.

Kreikka hemmottelee kasvissyöjää

Kreikkalainen ruoka on vähähiilihydraattista ja kasvispainotteista. Oliiviöljyä käytetään paljon. Ruokavalio sopii sinulle, jos suosit kasviksia, mutta on vaikea, jos välttelet maitoa.

Löydä paras Välimeren ruokavalio – Kreikkalaisen, italialaisen ja espanjalaisen ruokavalion hyödyt ja haitat

Kreikkalaisen ruokavalio hyödyt

  • Välimeren maista Kreikassa käytetään eniten kasviksia. Ruokaa tehdään satokauden mukaan, eikä pikkukylissä käytetä teholannoitusta.
  • Neitsytoliiviöljyä käytetään paljon. Siinä on paljon antioksidantteja ja tyydyttymättömiä rasvahappoja. Öljy vähentää sydän- ja verisuonisairauksia ja alentaa verenpainetta.
  • Viljaa syödään vähän. Etenkin Kreetalla jauhot ovat vähän käsiteltyjä. Paino pysyy kurissa, ja täysjyvätuotteet torjuvat suolistosyöpää ja 2-tyypin diabetesta.

Kreikkalaisen ruokavalio haitat

  • Juustoja ja jogurttia syödään päivittäin. Maitotuotteissa on kovaa rasvaa, eikä vähärasvaisia ja laktoosittomia tuotteita ole.
  • Kala on kallistunut. Niilin patoaminen on vähentänyt kalakantoja, ja kalan syönti on vähentynyt saaristossakin.
  • Uppopaistetut piiraat ja saganaki-juusto ovat epäterveellisiä herkkuja. Rasvainen ruoka voi närästää ja lihottaa.

Lue myös: Kreikka – Lämpöä Välimereltä

Italiassa syödään terveellisiä yrttejä

Italiassa syödään paljon pastaa ja risottoja. Karppaaminen on vaikeaa, mutta ruokavaliossa on paljon terveellisiä yrttejä ja tomaattia.

Löydä paras Välimeren ruokavalio – Kreikkalaisen, italialaisen ja espanjalaisen ruokavalion hyödyt ja haitat

Italialaisen ruokavalio hyödyt

  • Tomaattia, oreganoa ja basilikaa käytetään paljon. Tomaatti vähentää syöpäriskiä ja saattaa ehkäistä masennusta. Oregano hoitaa vatsakipuja ja lievittää lihaskramppeja. Basilika ehkäisee salmonellaa ja listeriaa ja tasapainottaa suoliston toimintaa.
  • Illallinen syödään hitaasti. Ruokailu on sosiaalinen tapahtuma, joka yhdistää perheitä ja ystäviä.
  • Juustot ovat Välimeren parhaita. Niitä löytyy kevyestä mozzarellasta ja ricottasta vahvaan parmesaaniin.

Italialaisen ruokavalion haitat

  • Ravinneköyhiä valkoisia jauhoja käytetään paljon. Nopeat hiilihydraatit lihottavat ja keräävät vatsaan ilmaa.
  • Pohjoisessa syödään paljon juustoja ja punaista lihaa. Oliiviöljystä ei ole hyötyä, jos ruokavaliossa on paljon eläinrasvoja.
  • Aamiainen ja lounas ovat niukkoja. Illalla syödään reilusti, mikä voi aiheuttaa närästystä ja uniongelmia.

Keskustele: Keliaakikko Italiassa?

Espanjassa panostetaan lounaaseen

Espanjalainen ruoka sopii herkkusuulle. Lounas on espanjalaisille pyhä asia, ja mausteita käytetään paljon. Suola ja rasva eivät sovi sydän- ja verisuonisairauksista kärsivälle.

Löydä paras Välimeren ruokavalio – Kreikkalaisen, italialaisen ja espanjalaisen ruokavalion hyödyt ja haitat

Espanjalaisen ruokavalion hyödyt

  • Ruoka maustetaan hyvin. Tyypillisiä mausteita ovat chili, sahrami ja yrtit. Kastikkeet tehdään usein tomaattipohjaan, ei kermaan.
  • Paprikaa, valkosipulia ja sahramia käytetään paljon. Paprikassa on piristävää C-vitamiinia ja ihoa vahvistavaa karotenoidia. Valkosipuli laskee verenpainetta ja ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia. Sahramin on huomattu lievittävän masennusta.
  • Lounasaikaan tarjottava kolmen ruokalajin menu del dìa maksaa yleensä vain 10 euroa. Lounaaseen kuuluu kasviksia ja hedelmiä, kuten vihanneskeitto ja hedelmäsalaatti.

Espanjalaisen ruoan haitat

  • Tapakset ovat suolaisia. Suola turvottaa ja nostaa verenpainetta. Tapasten kanssa tulee juotua herkästi alkoholia.
  • Espanjalaiset syövät makeita välipaloja, kuten churro-munkkeja ja Nutellaa.
  • Sianlihaa käytetään paljon. Makkarat ja kinkut ovat suolaisia ja niissä on kovaa rasvaa.
  • Oliiviöljyt ovat usein eri laaduista tehtyjä sekoituksia. Ne eivät ole yhtä terveellisiä kuin puhdas neitsytoliiviöljy.

Lue myös: Espanja – Herkkuja ja aurinkoa

Lue lisää:

Aamiainen haltuun – terveellinen aamupala viidelle eri ruokavaliolle
Rento painonhallinta – laihdu näkemättä nälkää
Ranskattaret eivät liho -dieetti – löydä terveellisen syömisen ja herkuttelun tasapaino

Lähteet: Kreetan maku -blogi, Luontainen terveys, Medical News Today, New York TimesTerveyskirjasto

X