Hyvinvointi

Mikä liikuntalaji minulle sopisi?

21.8.2014 Teksti: Anna.fi

Kaveri on hurahtanut crossfitiin. Toinen tasapainoilee sup-laudalla. Kolmas häviää metsään etsimään joitain kätköjä. Itseäkin alkaa syyhyttää: mikä kiva laji sopisi minulle?

Rapakunnossa sup-laudalle?

Sup-lautailu

Kenelle: Kaikille, myös rapakuntoisille. Veden, luonnon ja rauhallisen menon ystäville.

Missä: Lautavuokraa ja alkeiskursseja on tarjolla jo pienemmissäkin kaupungeissa. Oman laudan kanssa voi supata missä tahansa luonnonvesillä, kunhan sää on suhteellisen tyyni.

Varusteet: Halvimmat sup-laudat maksavat pari–kolmesataa. Kunnollisen laudan hinta voi nousta tonniin. Pelastusliivejä on hyvä käyttää, vaikka lautakin kelluu hyvin. Muuten riittävät säänmukaiset vaatteet. Märkäpuvussa voi supata pitkälle syksyyn.

Aloitus: Moni lautavuokraamo ei vuokraa lautaa sup-alkeiskurssia käymättömälle. Kurssien hinnat lähtevät 25 eurosta, parin tunnin lautavuokrat 20 eurosta.

Tehoaa: Erityisesti keskivartalon lihaksiin. Kehittää tasapainoa.

Muista: Juomapullo kannattaa ottaa mukaan.

En ole ikinä juossut, voinko lenkkeillä?

Kenelle sopii: Kaikille, joilla on jalkojen nivelet kunnossa. Pikku vaivat eivät haittaa.

Missä: Juokse luonnonalustoilla aina kun mahdollista. Ne ovat nivelystävällisemmät kuin asfaltti.

Varusteet: Hyvät juoksukengät saa satasella. Valintaan vaikuttavat jalan rakenne ja juoksutyyli. Pyydä myyjän apua. Muista myös tukevat urheiluliivit!

Aloitus: Lähde liikkeelle vuoroin kävellen, vuoroin juosten. Juokse sen verran kuin jaksat puuskuttamatta. Jos sinulla on sykemittari, juokse peruskestävyysalueella. Lisää juoksua pikkuhiljaa. Juoksukoulut ja netistä löytyvät, asiantuntijoiden tekemät juoksuohjelmat ovat hyviä. Vaihtele välillä kevyttä hölkkää, välillä intervallia.

Tehoaa: Vatsaan, pakaroihin, etureisiin, pohkeisiin, hengitys- ja verenkiertoelimistöön. Torjuu osteoporoosia.

Muista: Älä aloita liian kovaa. Kunto ei kehity, jos juokset maksimisykkeellä. Tee ennemmin pidempiä, kevyitä lenkkejä.

Polvi temppuilee, uskallanko pyöräillä?

Kenelle sopii: Kaikille, myös nivelvaivaisille.

Missä: Turvallisella maantiellä.

Varusteet: Voit aloittaa tavallisella maasto- tai retkipyörällä. Huolehdi, että pyörän heijastimet ja muut turvavarusteet ovat kunnossa. Housujen kannattaa olla ihonmyötäiset. Muista juomapullo ja kypärä.

Aloitus: Pyöräile vaikka työmatkat. Harrastuksen edetessä voit panostaa kunnon pyörään, kun tiedät, missä poljet mieluiten. Samalla voit hankkia pyöräilykengät, lukkopolkimet ja muita varusteita. Alennusmyynnistä voi saada hyvän pyörän viidelläsadalla. Osaava myyjä auttaa valinnassa.

Tehoaa: Alaraajoihin, hengitykseen ja verenkiertoon.

Muista: Pyörää ostaessasi kiinnitä huomiota rungon kokoon ja satulan korkeuteen. Satulan ja rungon etäisyys määräytyy sen mukaa, ajatko maantiellä vai maastossa.

Crossfit – onko se yhtä verenmakua?

Kenelle sopii: Perusterveille. Crossfitin luonteeseen kuuluu täysillä treenaaminen, mutta leppoisampi, tekniikkaan keskittyvä treenaus onnistuu myös.

Missä: Crossfit-saleja löytyy jo lähes kaikista kaupungeista.

Varusteet: Tavalliset sisäliikuntavaatteet ja -kengät.

Aloitus: Crossfit aloitetaan muutaman viikon alkeiskurssilla, jossa käydään läpi liikkeet. Kun tekniikka on hallussa, treenin tehoa voi säädellä oman kunnon mukaan. Alkeiskurssi eli ”on ramp” -kurssi maksaa pääkaupunkiseudulla noin 250 euroa, muualla 100–200 euroa. Kuukausijäsenyyden hinta liikkuu 70–110 eurossa.

Tehoaa: Kaikkeen! Crossfit on monipuolinen ja tehokas laji. Se kehittää esimerkiksi kestävyyttä, hapenottokykyä ja lihaskuntoa.

Muista: Älä treenaa liian kovaa. Crossfitissä on ylikunnon riski. Huomioi lähtötasosi. Jos sinulla on nivelongelmia, juttele lääkärin tai fysioterapeutin kanssa ennen aloittamista.

Joogaisinko ilmassa?

Kenelle sopii: Joogaajalle, joka kaipaa vaihtelua. Pää alaspäin tapahtuvia liikkeitä ei tehdä alussa, joten lajin alkeet sopivat kaikille. Raskaana olevakin voi harrastaa ilmajoogaa, sillä kaikille liikkeille löytyy tarvittaessa korvaava liike.

Missä: Ilmajoogaa tarjoavia saleja löytyy ainakin Helsingistä, Espoosta, Mäntsälästä, Keravalta ja Turusta.

Varusteet: Ihonmyötäiset vaatteet, polvitaipeet peittävät housut.

Aloitus: Ei vaadi joogapohjaa. Yksi tunti maksaa 15–17 euroa.

Tehoaa: Kehittää tasapainoa, liikkuvuutta ja syviä lihaksia. Kohentaa ryhtiä ja helpottaa niska-hartiaseudun kipuja.

Muista: Ilmajoogaa tehdään katosta roikkuvan kankaan avulla. Kangas voi alkuun tuntua oudolta etenkin niissä kehon kohdissa, joissa on lihasjäykkyyttä.

Mikä ihmeen geokätköily?

Geokätköily

Kenelle sopii: Jokaiselle, esimerkiksi perheen tai kaveriporukan harrastukseksi.

Missä: Kätköjä on kaikkialla Suomessa. Kätköillä voi esimerkiksi kesämökin lähistöllä tai pelkästään kaupunkiympäristössä.

Varusteet: Vaatetus ympäristön mukaan. Lisäksi tarvitset GPS-laitteen tai GPS-vastaanottimella varustetun matkapuhelimen. Geocaching Intro -sovellus helpottaa harrastamista.

Aloitus: Kätkövihjeisiin pääsee käsiksi, kun rekisteröityy jollekin geokätköilysivustolle. Suosituin on Geocaching.com, joka toimii myös suomeksi. Metsähallituksen Luontoon.fi-sivustolle on koottu hyvää yleistietoa lajiin liittyen.

Tehoaa: Tarjoaa haastetta pääkopalle. Geokätköily ei ole varsinaista kuntoilua, mutta toimii hyvin palauttavana liikuntana – tai sitten voit yhdistää lajin juoksuun. Vaativamman tason geokätköjä löytyy myös paikoista, joihin pitää esimerkiksi kiivetä tai meloa.

Muista: Kun etsit kätköjä, kunnioita luontoa ja muita harrastajia. Älä sotke paikkoja tai tallo kasveja ja laita kätköt siististi takaisin paikalleen, jotta muutkin saavat nauttia löytämisen ilosta.

Asiantuntijoina fysioterapeutti ja personal trainer Johannes Hesso, Innosta-yritys, ja ilmajoogaohjaaja Laura Pilvinen, Vertical Club.

Teksti: Anni Kemppainen
Kuva: Colourbox

Anna 35/2014