Ravinto 17.10.2017

Tiesitkö, missä vaiheessa suola kannattaa lisätä ruokaan? Vinkit, joiden avulla vähennät suolan käyttöä mausta tinkimättä

Teksti: Miia Siistonen Kuvat: iStock
Syötkö sinäkin liikaa suolaa? Suolan käytön vähentäminen ei tarkoita sitä, että ruoasta tarvitsisi tehdä mautonta. Nämä seitsemän vinkkiä auttavat vähentämään suolan käyttöä.   

Suomalaiset syövät suolaa keskimäärin 8–10 grammaa päivässä. Terveyden kannalta määrä olisi parasta puolittaa.

Ajatus suolan käytön reilusta vähentämisestä voi tuntua vaikealta, sillä suola tuo ruokaan makua. Suolaisten makujen lisäksi pieninä annoksina suola voimistaa myös ruoan makeutta: isoäitikin jo neuvoi, että marjakiisseliin ja pullataikinaan kannattaa lisätä ripaus suolaa. Suola myös vaimentaa karvautta ja voimistaa miellyttävää umamimakua.

Jos siis haluaa noudattaa terveyssuosituksia ja vähentää suolankäyttöä, pitääkö hyväksyä ruuan vaisumpi maku?

Ei tarvitse.

Anu Hopian ja Erik Foolandin tuore kirja Hyppysellinen tiedettä tarkastelee ruoanlaittoa kahden ruokaa rakastavan kemistin silmin. Kirjoittajat antavat tieteeseen pohjautuvia neuvoja siitä, kuinka suolan käyttöä voi kotikeittiössä vähentää ilman että ruuan maku kärsii.

Kokonaan ilman suolaa ei tarvitse pärjätä

Moni aloittaa suolan käytön vähentämisen korjaamalla ensimmäiseksi suolasirottimen pois ruokapöydästä. Se ei välttämättä kannata.

Suolan lisääminen annokseen jälkikäteen nimittäin yleensä vähentää suolan kokonaissaantia. Tähän on yksinkertainen syy: kokatessa lisätty suola laimenee ruokaan tasaisesti, mutta valmiin annoksen päälle siroteltuna se pysyy väkevänä liuoksena. Silloin ruoan vähäsuolaisuutta ei välttämättä edes huomaa.

Kokonaan suolaa ei voi jättää pois ruuanlaittovaiheessa. Jos esimerkiksi kasvisten keitinvedessä ei ole lainkaan suolaa, kasvikset vetistyvät.

Eri ruokiin suola kannattaa lisätä eri vaiheessa. Esimerkiksi joulupuuroon suola sekoitetaan vasta lopuksi, sillä keittämisen alkuvaiheessa lisätty suola saostaa maidon proteiinit juustomaiseksi sakaksi. Pasta sen sijaan kaipaa suolaa juuri keittovaiheessa.

Kokeile näitä vinkkejä suolan vähentämiseksi

1. Ruokaan saa lisättyä hapokkutta esimerkiksi etikan tai happamien hedelmien ja marjojen avulla. Määrien kanssa on syytä olla tarkkana, sillä liian suuri hapokkuus vaimentaa suolaisuuden aistimusta.

2. Kokeile erilaisia yrttejä, mausteita ja raaka-aineita, joissa on ”suolaisia” tuoksuja, esimerkiksi lipstikkaa ja persiljaa.

3. Lisää ruokiin umamipitoisia raaka-aineita, kuten parmesaania ja soijaa. Mutta ole maltillinen, sillä ne saattavat olla myös suolapommeja.

4. Vähennä reilusti reseptien suolamäärää ja lisää suola vasta valmiiseen annokseen.

5. Nauttiessasi runsassuolaisia ruokia, kuten pitsaa tai makkaroita, valitse rinnalle esimerkiksi salaattia tai hedelmiä.

6. Pilko runsassuolaiset raaka-aineet pieniksi ja lisää suolattomia raaka-aineita reilusti, jolloin aterian kokonaissuolamäärä pienenee.

7. Kokkaile kotona, havainnoi, kerää palautetta ja kehitä reseptejäsi.

8. Maistele ruokaa ja keskustele sen mausta ja aromista. Se ei ole turhaa hifistelyä vaan ruuasta nauttimista ja sen arvostamista.

Lähde: Anu Hopia ja Erik Foolandi: Hyppysellinen tiedettä, Valeomenapiirakka ja muita kokeiluja keittiössä

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi