Hyvinvointi

Stressivapaa vyöhyke: Viisi askelta vaikeiden ihmisten kohtaamiseen

Teksti: JP Jakonen

Seuraansa ei voi aina valita. Silloin kun tilanne on tämä, on aika ottaa käyttöön viisi askelta vaikeiden ihmisten kohtaamiseen.

Stressivapaavyöhyke

1. Ota psykologiset löysät pois.

Mieti mikä tilanteessa oikeasti ärsyttää. Toisessa ihmisessä ilmenevät puutteet ovat kuin luonnonilmiöitä: objektiivisia tosiasioita, jotka periaatteessa vain informoivat meitä. Kun informaation lähteestä tulee ärsytyksen aihe, on todennäköistä, että olemme kohdanneet oman varjomme toisessa ihmisessä. Mielemme on rakentunut siten, että heijastamme omia huonoja puoliamme toisiin, koska niiden sisällyttäminen omaan psyykeen ei aina ole helppoa. Minä en ole vastuuton/negatiivinen/vihainen/kontrollifriikki, mutta tuo toinen kyllä on…

2. Ole idealisti.

Oma ihmiskuvani on sekoitus realismia ja idealismia. Ymmärrän, että valtaosa ihmisistä ei aikuisuutensa kuluessa muutu. Syyt muutokseen − sisäiset ja ulkoiset − puuttuvat, tai niiltä suojaudutaan niin tehokkaasti, että todellisuutta vastaan eletään asemasodassa hamaan loppuun saakka. Toisaalta jokaisella ihmisellä on mahdollisuus muutokseen. Tämä on idealismia parhaasta päästä. Goethea mukaillakseni, kun ihmisen näkee sellaisena kuin hän voisi olla, hän alkaa muuttua sellaiseksi. Se on positiivista ja armeliasta toimintaa: luottaa siihen, että kyllä tuo tuosta. Kun kerran minäkin tästä.

3. Ole realisti.

Vaikka ihminen onkin ihmeellinen ihme ja jumalkipinän vaalija, on hän myös melkoinen roisto. Hetki hetkeltä valitsemme ja rakennamme tiemme. Valitsemmeko armon vai gangsterit? Valitsemmeko valehtelun vai rehellisyyden? Usein valitsemme hetkellisesti helpottavan mutta kohta jo korville käyvän puustin. On aika olla idealisti ja uskoa ihmiseen. On myös aika olla realisti ja kohdata humanismin toinen puoli: hitto, millaista porukkaa!

4. Ota opiksesi.

Muodosta sääntö tulevalle toiminnalle vastaavankaltaisessa tilanteessa. Jos vaikeaksi kokemasi ihmissuhde liittyy vaikkapa henkilöön, joka kuormittaa sinua ongelmillaan, on viisasta muodostaa kamelin selän katkettua ohje itselleen: Otan vastaan viisitoista minuuttia ongelmia kerran viikossa. Sen jälkeen menen lukemaan kirjaa positiivisesta ajattelusta ja suosittelen samaa vastapuolellekin.

5. Mieti mihin tilanteessa olet oikeasti sitoutunut.

Olemme merkillisiä olentoja. Painamme menemään toinen jalka kaasulla ja toinen jarrulla. Haluamme olla samaan aikaan kivoja ja kovia, tiukkoja ja rentoja. Usein emme tiedosta näitä ristiriitaisia toiveitamme. Hämmennymme siitä, miksi ”minulle aina käy näin” ja miksi elämä tuntuu kiertävän planeetankaltaista rataa oman näkymättömän aurinkomme ympärillä. Näiden piilotiedostojen selkeyttäminen on eräs tuottoisammista pyrinnöistä, joita voimme tehdä.

Vaikeat ihmiset voivat auttaa havaitsemaan mielemme ristiriitaisuutta tuomalla esiin hyvinvointimme kannalta tärkeitä kysymyksiä: Miksi minä olen tässä tilanteessa? Mitä tämä kanssakäyminen kertoo minulle itsestäni? Mihin kahteen keskenään ristiriitaiseen asiaan olen juuri nyt sitoutunut? Miksi? Onko se välttämätöntä? Jos ei, mitä vaihtoehtoja minulla voisi olla? Voinko vapautua sisäisen ristiriitaisuuteni haitallisista syistä säilyttäen silti jarrujalkani hyvät puolet?

X