Terveys

Hoikkana on hyvä olla?

Teksti: Anna.fi

Laihduta, kiinteytä ja valitse rasvaton vaihtoehto. Laihdutusvinkkejä löytyy moneen lähtöön, mutta entä jos ongelmana on liiallinen laihuus?

Hoikkana on hyvä olla?

25-vuotias Meri ei ole koskaan ollut tyytyväinen painoonsa. Hän tuntee olevansa liian laiha. Vaikka hoikkaa uumaa yleensä ihannoidaan, Meri ei koe oloaan mukavaksi.

”Esimerkiksi kesällä en viihdy bikineissä, koska muut ihmiset kauhistelevat vartaloani. Paino tuo myös käytännön ongelmia, sillä vaatteita on vaikea löytää.”

Alhainen paino on seurannut Meriä lapsesta asti. Silloin asiaa tutkittiin paljon ja kilot olivat jatkuvassa seurannassa. Syy löytyi perintötekijöistä.

”Meidän perheessämme ylipaino ei todellakaan ole ongelma, vaan olemme kaikki aika laihoja.”

Nykyään paino-ongelma ei vaivaa Meriä kuten ennen, sillä kiloja on kertynyt jonkin verran lisää. Tällä hetkellä 161 senttimetriä pitkä Meri painaa 46 kiloa.

”Oloni on energisempi, kun painoa on enemmän. Lisäksi kynnet, iho ja hiukset ovat paremmassa kunnossa”, hän kertoo.

Paino-ongelmiinsa Meri saa apua työterveyslääkäriltä.  Asiaan ei kuitenkaan enää kiinnitetä niin paljon huomiota kuin aiemmin, sillä alipainoa ei ole liian paljon. Tärkeää on syödä mahdollisimman usein, mielellään muutaman tunnin välein. Aamupala ja kaksi lämmintä ateriaa ovat merkittävässä roolissa Merin elämässä. Toisaalta jatkuva syönnin tarkkailu tuo mukanaan myös ongelmia.

”On hankalaa kun lääkärit neuvovat välttämään liiallista sokerinkulutusta ja rasvaa. Siihen menee helposti liikaa mukaan. Välillä unohdan, ettei minun tarvitse olla syömisistäni yhtä tarkka kuin muiden ihmisten.”

”Ihailen pyöreitä naisia”

28-vuotias Emilia on kärsinyt laihasta olemuksestaan koko ikänsä. Alipainosta huomautellaan jatkuvasti, eivätkä kommentit aina ole imartelevia. Tämän takia Emilia tuntee vihaavansa kehoaan.

”En ymmärrä miksi painosta on sopivaa huomautella jos sitä ei ole. Ei kukaan tokaise ylipainoiselle ihmiselle että hän on järkyttävän lihava.”

Jo ala-asteella terveydenhoitaja paasasi Emilialle hyvän ravinnon tärkeydestä ja epäili anoreksiaa. Vaikka Emilian ruoka-annokset saisivat välillä rekkakuskinkin kateelliseksi, paino ei tunnu nousevan. Syytä ei voi myöskään etsiä liiallisesta urheiluinnosta, sillä hän harrastaa hikiliikuntaa noin kerran viikossa.

”Olen täysin rinnaton, ja takapuoleni on kuin pienellä pojalla. Kadehdin naisellisia naisia, joissa on mistä ottaa kiinni.”

Ruokavalion terveellisyys on tärkeää myös alipainoiselle

”Jatkuva ylipainosta puhuminen on häiritsevää, jos ongelma on juuri päinvastainen”, sanoo ravitsemusterapeutti Marika Venäläinen.

Lääketiede keskittyy lihavuuden tutkimiseen ja ehkäisyyn, koska se on yleisempää. Kuitenkin myös alipaino on haitallista terveydelle. Ongelmana ovat esimerkiksi kuukautisten poisjäänti ja osteoporoosi.

Venäläisen mukaan liiallinen hoikkuus on yleensä urheilijoiden pulma. On vaikea syödä enemmän kuin kuluttaa, jos liikkuu päivittäin useita tunteja. Myös perimä vaikuttaa. Osa ihmisistä vain pystyy syömään enemmän kuin muut ja silti pysymään hoikkana.  

”Aivan ensimmäiseksi on kiinnitettävä huomiota päivittäiseen energiamäärään. Kevyttuotteet on vaihdettava normaalirasvaisiin, ja välipaloja on lisättävä. Lisäksi hyvien rasvojen määrää kannattaa lisätä. Esimerkiksi pähkinät ovat loistava välipala ja salaatinkastiketta voi lorauttaa hieman enemmän kuin aikaisemmin,” Venäläinen neuvoo.

Liian rasvaista ruokavaliota Venäläinen ei kuitenkaan suosittele, vaikka satunnaiset herkkuhetket kuuluvatkin hänen mielestään normaaliin elämään.

” Terveys on huomioitava pitkälle tulevaisuuteen. Tavallinen kotiruoka on paras vaihtoehto.”

Liikuntakertojakaan ei Venäläisen mielestä tarvitse vähentää, jos kuntoilu tuntuu itsestä hyvältä.

”Usealle ihmiselle päivittäinen reippailu on henkireikä, eikä liikkumisen terveysetuja voi kieltää.”

Venäläinen kuitenkin painottaa että salille on mentävä siksi että se on hauskaa, ei siksi että siihen olisi joku ulkoinen syy.

”Tärkeintä ei ole määrä, vaan se miten urheilun kokee itse. Jos vaikuttimet ovat jossain muualla kuin liikunnan ilossa, on ehdottomasti itsetutkiskelun aika.”

Olenko oikeasti alipainoinen?

Ennen kuin tuskailee vaa’an ja ruokavalion kanssa, kannattaa tarkistaa, ettei liiallinen hoikkuus näy vain oman pään peilissä. Jos painoindeksi on alle 18,4 painon kartuttamiseen on syytä. Normaalipainoisen indeksi on 18,5-24,9.

Painoindeksin, eli BMI:n saat jakamalla painosi pituuden neliöillä. Esimerkiksi 166 senttimetriä pitkän ja 65 kiloa painavan ihmisen painoindeksi lasketaan näin: paino jaetaan luvulla, joka saadaan kertomalla pituus itsellään, eli 1,66 x 1,66.

Paljon urheilevilla suuret lihakset nostavat painoa, jolloin indeksi ei kerro koko totuutta. Kasvuiässä sitä taas ei voi laskea, sillä keho on muutostilassa.

”Jos kasvava nuori on huolissaan painostaan, kannattaa tarkistella ruokailutottumuksia. Kouluruokailu ei ole nykyään suosittua nuorten keskuudessa, mutta se pitäisi syödä päivittäin. Myös välipalat ovat tärkeitä,” Venäläinen muistuttaa.

X