Terveys

Jos saunassa alkaa pyörryttää, kehosi lähettää sinulle vakavasti otettavan varoituksen – lääkäri kertoo, mistä on kyse

Kun saunassa alkaa pyörryttää, hälyttää kehosi sinulle tärkeästä asiasta: verenpaineen liiallisesta laskusta.
21.6.2019 Teksti: Kia Toivanen Kuvat: iStock

Eri ihmiset voivat saunoa hyvinkin eri ajanjaksoja – toinen viihtyy löylyissä muutamia minuutteja, toinen istuisi saunan lauteilla vaikka tuntitolkulla.

Ihmiset sietävät saunan kuumuutta hyvin eri tavoin, mutta tarkkaa syytä ilmiölle ei tunneta.

Yksi asia on kuitenkin varma: jos saunassa alkaa pyörryttää, on sieltä syytä poistua.

Lue myös: Millainen saunoja olet? Tee testi ja selvitä, mitä se sinusta paljastaa

Vaarana pyörtyminen

Jos saunassa alkaa pyörryttää, on se yleinen vaaran merkki siitä, että keho kaipaa taukoa saunan kuumuudesta, kertoo Suomen saunaseuran kunniapuheenjohtaja, professori Lasse Viinikka.

– Jos saunassa tulee vähänkään paha olo, sieltä tulee poistua.

Pyörryttävä olo kertoo tavallisimmin verenpaineen laskusta. Jos verenpaine pääsee laskemaan liiaksi, ihminen pyörtyy.

– Verenpaine voi jatkaa laskuaan vielä vilvoittelun alkuvaiheessa, joten pyörryttämisen vuoksi löylyistä lähtevän kannattaa istahtaa lepäämään lähimpään mahdolliseen paikkaan, Viinikka toteaa.

Kehon viilentyessä ja rauhoittuessa verenpaine palaa hiljalleen normaalille tasolleen.

Lue myös: Oletko näyttäytyjä vai perinteinen saunoja? Löydä sinulle sopivin yleinen sauna

Verenpainelääkkeitä käyttävien syytä olla tarkkana

Erityisesti verenpainelääkkeitä syövien tulee olla varovaisia ja tarkkailla kehon tuntemuksia saunoessaan.

– Verenpainelääkkeitä syövillä paine voi laskea hyvin yllättäenkin, Viinikka kertoo.

Beetasalpaajalääkitys voi jarruttaa sydämen rytmin kiihtymistä niin, että keho ei pysty kompensoimaan verenpaineen laskua sydämen pulssia lisäämällä. Pyörtyminen kuumaan saunaan voi olla kohtalokasta.

– Heidän tulee olla erityisen varovaisia etenkin uutta lääkitystä aloitettaessa.

Liiallisen verenpaineen laskun voi estää saunomalla varovaisesti ja elimistöään kuunnellen sekä pitämällä saunomisen välissä säännöllisiä viilennystaukoja.

Lue myös: Näin saat saunomisesta parhaat hyödyt irti! Saunan 7 terveysvaikutusta