Terveys

Kuinka pitkään saunassa saa olla? Asiantuntija vastaa ja muistuttaa tärkeästä turvaseikasta

Kuinka pitkään saunassa on turvallista istua? Entä miksi toiset kestävät löylyjä paremmin kuin toiset? Asiantuntija kertoo vastaukset.
18.6.2019 Teksti: Kia Toivanen Kuvat: iStock

Kiuas sihahtaa kerta toisensa jälkeen, kuuma vesihöyry täyttää tilan ja lämmittää koko kehon varpaisiin saakka. On rauhallista ja lämmintä. Täällähän viihtyisi vaikka pienen ikuisuuden!

Niin ihanaa kuin saunominen onkin, yksi asia mietityttää. Kuinka pitkään saunassa ja lämmössä on oikeastaan terveellistä oleskella?

Kuinka pitkään saunassa voi olla?

– Lämmöstä nauttiminen ja kuumuuden sietäminen ovat yksilöllisiä asioita, sanoo Suomen saunaseuran kunniapuheenjohtaja, lääkäri Lasse Viinikka.

Hänen mukaansa ehdotonta ylärajaa saunomiselle ei ole, kuten ei myöskään määritelmää sille, missä lämpötilassa tai aikapätkissä saunominen olisi ihmiselle kaikista terveellisintä. Hyvin useasti saunovat näyttävät kuitenkin olevan monessa suhteessa terveempiä kuin harvoin saunovat.

Yleensä suomalaiset eivät löylyttele kovin pitkiä aikoja kerrallaan: Viinikan mukaan Pohjois-Savossa tehdyn kyselyn mukaan löylyttelyaika oli keskimäärin 14,2 minuuttia. Saunan lämpötila taas oli keskimäärin hieman alle 80 astetta.

Vaihtelu oli kuitenkin suurta: Osa saunoi vain pari minuuttia, jotkut jopa 90 minuuttia kerrallaan.

– Lämpörasitus on sitä suurempi, mitä enemmän lämpöasteita on. Viileässä saunassa voi olla pidempään kuin kuumassa, Viinikka toteaa.

Siihen, kuinka pitkään saunassa saa olla, ei ole yksiselitteistä vastausta. Lääkärin mukaan oma olotila on hyvä mittari, kunhan saunoja on selvin päin.

Siihen, kuinka pitkään saunassa saa olla, ei ole yksiselitteistä vastausta. Lääkärin mukaan oma olotila on hyvä mittari, kunhan saunoja on selvin päin.

Ihmisten välillä on myös suuria eroja siinä, kuinka pitkään löylyt tuntuvat mukavilta: Yksi jaksaisi istua lauteilla tuntitolkulla, kun taas toinen tarvitsee lukuisia vilvoittelutaukoja kestääkseen kuumuutta.

– Ihmisten lämmönsieto vaihtelee paljon, mutta ilmiön syitä ei tiedetä. Yksi tekijä voi olla ero verenpaineen muutoksessa, Viinikka kertoo.

– Joillakin se laskee saunassa vain vähän tai ei ollenkaan, mutta joillakin toisilla jopa kymmeniä elohopeamillimetrejä.

Kun verenpaine laskee saunoessa liiaksi, alkaa heikottaa ja pyörryttää. Tällöin saunasta onkin pikimmiten poistuttava, sillä vaarana on pyörtyminen.

Lue myös: Millainen saunoja olet? Tee testi ja selvitä, mitä se sinusta paljastaa

Luota omaan olotilaan – paitsi yhdessä tapauksessa

Professori Viinikan mukaan saunassa kannattaa lähtökohtaisesti luottaa omaan olotilaan – mutta tähän alkoholi ei sovi.

Humalassa saunominen lisää tapaturmien vaaraa merkittävästi. Joka vuosi ihmisiä myös kuolee saunaan, ja heistä suurin osa on saunonut humalassa.

– Kokenut saunoja voi luottaa omiin tuntemuksiinsa, kunhan on selvin päin. Jos olo on hyvä, voi saunomista jatkaa, Viinikka toteaa.

– Pahaa oloa vastaan ei löylyissä ole kuitenkaan syytä sinnitellä. Vilvoittelemaan kannattaa lähteä heti, kun alkaa tuntua vähänkään epämiellyttävältä.

Esimerkiksi ihon kihelmöinti on osa saunakokemusta, mutta jos iholle tulee epämiellyttävän polttava tunne, on syytä lähteä vilvoittelemaan.

Varo myös näitä saunan terveysriskejä

  1. Palovammat. Saunassa saadaan palovammoja useimmiten kiukaasta tai kuumasta vedestä. Kiuas tulee suojata niin, ettei sinne pääse horjahtamaan, ja vedestä johtuvien palovammojen vaara pienenee, kun saunavettä ei lämmitä kiehuvan kuumaksi.
  2. Häkämyrkytys. Jos puita ei kertalämmitteisessä saunassa polteta loppuun saakka tai saunan pelti suljetaan liian aikaisin, on vaarana häkämyrkytys. Tulisijojen käytössä tulee aina noudattaa tarkkuutta, ja sauna on tuuletettava lämmityksen jälkeen kunnolla.
  3. Sinilevämyrkytys. Sinilevää sisältävästä löylyvedestä voi saada sinilevämyrkytyksen. Älä tuo saunaan vettä, jossa on sinilevää.

Lue myös

Suosittelemme