Terveys

Loppu tuskalle! Helpota krapulan oireita kotikonstein – 10 vinkkiä

Krapula on olotila, jota kukaan ei halua itselleen. Silti riehakkaissa juhlissa saattaa tulla nauttineeksi lasillisen liikaa, ja olo on aamulla kauhea. Onneksi krapulan oireita on mahdollista helpottaa kotikonstein muullakin kuin päänsärkylääkkeellä.
5.11.2016 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Useimmat meistä ovat joskus kokeneet krapula-aamun tuskan. Illalla juhlissa tuli otettua muutama juoma liikaa ja aamulla pää on kipeä, suuta kuivaa ja olo on etova.

Vaikka krapulan täydellinen parantaminen saattaa jäädä haaveeksi, on olosta mahdollista saada parempi.

1. Juo vettä

Krapulapäänsärky johtuu alkoholin aiheuttamasta nestehukasta. Aloita siis nesteyttäminen heti aamulla, ja jatka veden juomista läpi päivän.

Jos haluat todellista tehokosteutusta, nauti kookosvettä. Se sisältää runsaasti mineraaleja ja vitaamineja, joita kehosi huutaa krapulassa.

2. Siemaile tuoremehua

Krapulasta johtuva verensokerin aleneminen saattaa aiheuttaa vapinaa ja jopa hikoilua. Nosta verensokeriasi ja tarjoa itsellesi tarvitsemasi vitamiinipommi nauttimalla heti aamulla lasillinen täysmehua.

Älä kittaa tuoremehua enempää, jotta et saa liikaa sokeria. Silloin nopeaa verensokerin nousua seuraa verensokerin romahdus, joka tekee olostasi vain entistä kurjemman.

3. Tankkaa hiilareita

Vatsasi saattaa mennä sekaisin alkoholin juomisesta. Siksi kuitua sisältävien, hitaiden hiilihydraattien, kuten täysjyväleivän tai myslin syöminen aamulla kannattaa. Pysyt kylläisenä ja vatsasi kiittää.

4. Syö kananmunia

Jos kärsit huonosta olosta ja sinua oksettaa, valmista aamiaiseksi kananmunia. Niiden sisältämä kystiini auttaa taistelussa pahaa oloa vastaan.

Kananmunien keittäminen voi olla järkevämpää kuin niiden paistaminen, sillä liika rasva saattaa saada olosi huonoksi.

5. Kahmi kaliumia

Reipas alkoholin nauttiminen saattaa verottaa kehon kaliumvarastoja, mikä voi aiheuttaa heikotusta ja lihaskramppeja. Napsi siis darra-aamuna kalsiumpitoisia pureskeltavaa, kuten banaania, kiivejä, sieniä tai pinaattia.

6. Nautiskele inkivääriteetä

Inkivääritee vakauttaa veren sokeripitoisuutta ja auttaa pahoinvointiin ja etovaan oloon. Täydellistä krapulajuomaa, jota voi valmistaa helposti kotona tuoreesta inkivääristä.

7. Herkuttele hunajalla

Hunaja on terveellisyydessään lähes ihmeaine. Se rauhoittaa mieltä ja kehoasi. Kenties tunnetuin lämmin krapulajuoma on kuuma vesi, sitruunaviipale ja teelusikallinen hunajaa.

8. Hörppää etikkalientä tai haukkaa suolakurkkua

Kyllä, luit oikein. Suolakurkkujen etikkaliemi voi olla juuri se parannuskeino, jota olet odottanut. Etikalla voi nimittäin olla positiivinen vaikutus maksan puhdistumiseen ja alkoholin poistumiseen kehosta.

9. Lähde ulos

Raitis ilma piristää ja kevyt liikkuminen, eli esimerkiksi kävely, voi sysäistä endorfiinisi liikkeelle. Sen sijaan kuntosalille lähtemisestä tai hikijumpasta ei kannata krapulassa edes haaveilla, sillä liikkuminen krapulassa on riski sydämelle. Lisäksi liikkuminen saattaa entisestään pahentaa krapulan aiheuttamaa nestehukkaa. Ota siis jopa kävelylle vesipullo mukaan!

10. Hyppää lakanoiden väliin

Ainoa varma keino krapulan hoitoon on aika. Ja missä se kuluisi nopeammin kuin sängyssä?

Voit kokeilla kenties klassisinta krapulalääkettä eli seksin harrastamista – tai yksinkertaisesti nukkua, jos pystyt siihen. Näin aika sujuu varmasti nopeasti! Muista kuitenkin nesteytys ja syöminen päivän aikana, vaikka viettäisit koko päivän sängyssä yhdessä tai yksin.

+ Vältä suuria määriä kofeiinijuomia

Vaikka kofeiinijuomat saattavat piristää, niiden nauttiminen kuivattaa kehoa entisestään. Älä siis kittaa tuhottomasti kahvia tai teetä tai korvaa esimerkiksi vettä limsoilla.

Lähteet: Daily Mail Online, Fitness Magazine, Greatist, Men’s Health, Real Simple, wikiHow

Lue myös:

Pikkujoulujen jälkeen – 12 luonnollista vinkkiä krapulan hoitoon

Päärynällä helpotusta krapulaan

Krapulan ehkäisy ja hoito – Kävijöiden varmat niksit

Näin ikä muuttaa krapulaasi – 29-vuotiaan krapulat ovat kamalimpia