Terveys

Sinkki flunssan karkottajana – ota huomioon nämä seikat

Kuumaa mustaherukkamehua, inkivääriä, valkosipulia ja C-vitamiinia. Vinkkejä flunssan parantamiseen on lukuisia, mutta oletko kokeillut jo sinkkiä?
12.11.2018 Teksti: Anniina Nirhamo Kuvat: iStock

Sinkki-imeskelytabletit voivat tutkitusti lyhentää flunssan kestoa jopa kolmanneksella. Sinkkitablettien tehoa flunssaa vastaan on tutkinut dosentti Harri Hemilä Helsingin yliopistosta.

Mihin sinkkitablettien teho perustuu, mitä niiden valinnassa pitäisi ottaa huomioon ja kuinka paljon niitä kannattaa käyttää?

Tarkasta tämä, kun valitset sinkkitabletteja

Imeskelytablettien teho perustuu siihen, että se nujertaa viruksia ja bakteereja suun ja nielun limakalvoilla. Tärkeää on, että sinkki vapautuu tableteista jo nielussa.

Sinkkitabletteja ostaessa kannattaakin tarkistaa, ettei tableteissa ole sinkkisitraattia. Sitraatti sitoo sinkin niin, että tabletit eivät tehoa.

Tehokkaimmin sinkki vapautuu tableteista, joissa suoloina on käytetty sinkkiasetaattia.

Kuinka paljon sinkkiä pitää syödä?

Parhaan tehon saadakseen sinkkitablettien imeskely kannattaa aloittaa heti flunssan ensioireiden ilmaantuessa. Tabletteja tulee imeskellä useita päivässä ja päiväannoksen tulee olla vähintään 75 mg päivässä. Tämä voi tarkoittaa tableteista riippuen esimerkiksi kuutta imeskelytablettia.

Hemilän tutkimuksissa annokset olivat 80–92 milligrammaa päivässä, mikä on kymmenkertaisesti ravitsemussuosituksiin nähden. Lyhytaikaisessa käytössä suuresta annostuksesta ei kuitenkaan ole haittaa.

Yli 100 mg annostus päivässä ei kuitenkaan enää paranna sinkin vaikutusta flunssaan. Sinkkiä ei kannata myöskään käyttää ennaltaehkäisevästi tai syödä läpi talven.

Lähteet: Harri Hemilä 2017: Zinc lozenges and the common cold: a meta-analysis comparing zinc acetate and zinc gluconate, and the role of zinc dosage, Helsingin yliopisto, Apteekki.fi, Valioravinto, Potilaan lääkärilehti, Terveyskirjasto

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme