Hyvinvointi

Uinti, monipuolinen kuntoiluharrastus

Teksti: Anna.fi

Uinti on monipuolinen kuntoiluharrastus. Harrastajan tavoitteet voivat olla tekniikan kehittämisessä, laihduttamisessa, aerobisen kunnon tai lihaskestävyyden parantamisessa, mutta myös esimerkiksi jalkavammojen kuntouttamisessa.

Uinti, monipuolinen kuntoiluharrastus

Uintityylejä, matkaa ja harjoitukseen käytettyä aikaa on hyvä vaihdella eri harjoituskerroilla, niin uintitekniikoiden kehittymisen kuin kunnon parantamisenkin kannalta. Tyypillisimmät uinnissa käytetyt lihakset ovat selkä-, hartia-, rinta-, käsivarren-, vatsa-, pakaralihakset, lonkan koukistajat, reiden etuosat ja jalkojen lähentäjälihakset.

Lihasvoiman kehittymisen kannalta on hyvä lisätä erilaisia pyrähdyksiä ja vesivoimisteluliikkeitä matkauintiin. Hyvä uinnin voimaharjoitus on altaasta nousut suorille käsille, varsinkin jos altaanreunan korkeus vedenpinnasta on n. 20-40 cm. Erilaisten uimalautojen ja pullisten käyttö tuo vaihtelua ja virikkeitä uintiharrastukseen.

Kun uiden halutaan laihtua on uitava kauan ja kohtuullisella intensiteetillä. Uintisuositus on 4-6 kertaa viikossa n. 40min – 1 ½ h kerralla. Jos taas halutaan kehittää kuntoa eli hengitys- ja verenkiertoelimistöä, on uitava aerobisesti. (Intensiteetin on oltava melko rasittava.) Kertaharjoituksen suositus on 20-30 min ja harjoitus tulisi toistaa 3-4 kertaa viikossa.
Liian kovaa uidessa, (Intensiteetin ollessa hyvin rasittava), siirrytään anaerobiseen energiantuottoon, tällöin erittyy lihaksissa runsaasti maitohappoa ja lihakset väsyvät ja jumittuvat nopeammin.

Uinti on pehmeämpi liikuntamuoto kuin esim. juokseminen, eikä näin aiheuta ylipainoisille jalkojen kipeytymistä tai rasitusvammoja.
Vesiliikunta (uinti, vesivoimistelu ja juoksu vedessä) sopivat hyvin etenkin polvivammojen kuntoutukseen. Kun kävely ja juoksu ovat vielä mahdottomia vammautuneelle jalalle, voidaan hyvin tehdä juoksuja, hyppyjä, erilaisia potkuja vedessä. Kuntoutuksen varhainen aloittaminen nopeuttaa kuntoutumista ja ennaltaehkäisee myös lihasten surkastumista.

Lähde: Ilkka Keskinen; Uinti ja muu vesiliikunta

Teksti: Anne Soini / tuuli.net 28.9.2005

X