Itsetuntemus

Hylätyksi tulemisen pelko voi ajaa parisuhteen toistuvasti karille – näin tunnistat pelon ja käsittelet arvottomuuden tunteita

Hylätyksi tulemisen pelko pohjautuu usein lapsuuden kokemuksiin. Pelko hylätyksi tulemisesta voi näyttäytyä aikuisena sekä ihmissuhteissa eri tavoin, mutta pelon taustalla on arvottomuuden tunne. Lue, miten tunnistat pelon ja käsittelet sitä.
11.7.2018 Teksti: Anniina Nirhamo Kuvat: iStock

Hylätyksi tulemisen pelko hankaloittaa ihmissuhteita monella tavalla. Se saattaa johtaa siihen, että parisuhteet päättyvät toistuvasti eroon tai siihen, etteivät parisuhteet oikeastaan ehdi kunnolla edes alkaakaan ihmisen torjuessa käytöksellään rakkauden mahdollisuuden.

Ihminen, joka pelkää hylätyksi tulemista, toistaa ihmissuhteissa omia ennakkoasenteitaan. Hän tulkitsee kaiken helposti niin, että toinen haluaa hylätä hänet. Hylätyksi tulemisen pelosta kärsivä ihminen ajattelee herkästi, että hänessä itsessään on jotain perustavanlaatuista vikaa.

Hylätyksi tulemisen pelko saattaa johtaa myös uskottomuuteen ja pettämiseen parisuhteissa. Ihminen ikään kuin pitää toista potentiaalista kumppania varalla, jos vaikka oma parisuhde epäonnistuukin. Hän saattaa myös hakea muista suhteista hyväksyntää pönkittääkseen huonoa itsetuntoaan.

Hylkäämisen pelko ei välttämättä rajoitu vain parisuhteisiin, vaan se voi kohdistua myös ystäviin ja perheenjäseniin.

Miten tunnistaa hylätyksi tulemisen pelko?

Hylkäämistä pelkäävä voi olla joko takertuva ja mustasukkainen – tai päinvastaisesti hän työntääkin ihmiset pois läheltään. Hän testaa jatkuvasti, kestääkö suhde. Usein tilanne lopulta johtaakin siihen, että kumppani lähtee. Tällöin ihminen aiheuttaa itse käytöksellään sen, että hänen pahin pelkonsa käy toteen: hänet hylätään.

Monenlaiset piirteet suhteessa voivat kertoa hylkäämisen pelosta. Yhden ihmisen käytöksessä ei välttämättä esiinny kaikkia alla mainittuja piirteitä, vaan niitä voi olla vain muutama.

Hylätyksi tulemisen pelko voi aiheuttaa sen, että…

  • Näet muut ihmiset uhkana suhteellenne.
  • Kuvittelet jatkuvasti, että puolisosi on aikeissa jättää sinut.
  • Vaadit kumppaniltasi kohtuuttomasti aikaa.
  • Sinulla on vaikeuksia luottaa kumppaniisi.
  • Erojen jälkeen hyppäät heti uuteen suhteeseen.
  • Tunnet itsesi arvottomaksi.
  • Sinulla on huono itseluottamus.
  • Pahoitat mielesi, jos puolisosi viettää aikaa ilman sinua.
  • Pysyt huonossa suhteessa, koska et halua tai osaa olla yksin.
  • Kontrolloit toisen ajankäyttöä ja sosiaalista elämää.
  • Ylianalysoit parisuhdettasi jatkuvasti ja keskityt sen negatiivisiin puoliin.
  • Näet puolisossasi enemmän vikoja kuin hyviä puolia.

Miten hylkäämisen pelkoa voi käsitellä?

Hylätyksi tulemisen pelko johtuu yleensä varhaisemmista vastaavista kokemuksista. Se voi olla seurausta aikaisemmista parisuhteista tai juontaa juurensa lapsuuteen. Lapsuuden kokemukset hylätyksi tulemisesta voivat olla syviä ja kipeitä, jos esimerkiksi toinen vanhemmista ei ole ollut elämässä läsnä.

Hylätyksi tulemisen pelko

Hylkäämisen pelko voi näyttäytyä mustasukkaisuutena ja ripustautumisena tai vastakkaisesti niin, ettei ihminen päästä ketään lähelleen.

Tärkeintä on tunnistaa hylkäämisen pelko itsessään – sen jälkeen voi pyrkiä muuttamaan omaa ajatusmaailmaansa.

1. Ymmärrä, että olet rakkauden arvoinen

Hylkäämisen pelkoon liittyy raastava arvottomuuden tunne, joka on todennäköisimmin kehittynyt jo lapsuudessa. Koska joku on joskus syystä tai toisesta jättänyt sinut, tunnet aina, ettet ole rakkauden arvoinen.

Lapsi ei voi ymmärtää, miksi esimerkiksi toinen vanhempi ei ole läsnä ja kuvittelee helposti, että syy on hänessä. Nämä tunteet voivat seurata aikuisuuteen asti. Muista, ettet kuitenkaan ole enää lapsi, vaan osaat käsitellä tunteitasi ja ottaa niistä paremmin vastuun. Olet arvokas ja rakastettava sellaisena kuin olet.

2. Mieti, mistä pelkosi johtuu

Milloin hylkäämisen pelko alkoi? Mitä sellaista elämässäsi on tapahtunut, että sinusta nyt tuntuu tältä? Pohdi, mihin pelkosi juontaa juurensa ja miten se vaikuttaa tämänhetkiseen elämääsi.

Kun tiedät, mistä käytöksesi johtuu, sinun on helpompi ymmärtää sitä. Kun ymmärrät, mistä tunteesi kumpuavat, voit käsitellä niitä.

3. Opettele emotionaalisesti itsenäiseksi

Koko identiteettisi ei pitäisi olla riippuvainen parisuhteestasi. Parisuhde on osa sinua, mutta se ei määrittele sinua. Selviät hienosti yksinkin. Olet arvokas omana itsenäsi.

Ei ole kenenkään muun tehtävä tehdä oloasi turvalliseksi eikä kumppanisi ei voi ottaa pelkojasi pois. Ota siis vastuu omista tunteistasi.

Emotionaalinen itsenäistyminen ei välttämättä ole helppoa, jos olet aina ollut riippuvainen ihmissuhteista. Ole itsellesi lempeä. Asiaa voi työstää myös ammattilaisen avustuksella.

4. Opettele olemaan yksin

Et tarvitse toista ihmistä rinnallesi ollaksesi arvokas. Olet arvokas omana itsenäsi, olet sitten parisuhteessa tai et.

Jos parisuhteesi päättyy, näe uusi elämäntilanne mahdollisuutena. Millaista sinun elämäsi on, vain sinua itseäsi varten? Löydä itsesi äläkä hukkaa sitä, vaikka olisit suhteessa.

5. Ylläpidä tukiverkostoasi

Ystävyyssuhteita on haastavaa ylläpitää silloin, kun on pakkomielteisesti rakastunut. On kuitenkin tärkeää, että sinulla on muitakin läheisiä ihmisiä kuin kumppanisi.

Silloin sinun ei tarvitse tukeutua ainoastaan yhteen ihmiseen, vaan tukenasi on myös muita. Vaikka parisuhde kaatuisi, ympärilläsi on ihmisiä, jotka tukevat ja rakastavat sinua.

6. Hyväksy, että pelkosi on jollain tasolla aina olemassa

Pelot ovat inhimillisiä. Et ehkä koskaan pääse täysin eroon hylkäämisen pelostasi, mutta voit kontrolloida sitä, miten reagoit siihen.

On tärkeää tunnistaa hetket, jolloin pelko meinaa ottaa vallan sinusta. Sinun ei tarvitse toimia pelkosi sanelemana.

Keskustele: Ahdistus & hylätyksi tulemisen pelko & parisuhde

Lähteet: Lifehack, Väestöliitto, Avaamoterapia.fi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *