Itsetuntemus

Nämä asiat todistavat, että masennus on voinut tehdä sinusta vahvemman ihmisen

Vaikka masennus koettelee, se voi myös kasvattaa ja vahvistaa ihmistä. Masennuksen kokenut saattaa ymmärtää paremmin muiden ongelmia. Hän ei pelkää puhumista ja uskaltaa sanoa ei, kun omat rajat tulevat vastaan.
Teksti: Janica Brander Kuvat: iStock

Jopa joka viides suomalainen sairastuu elämänsä aikana jonkinasteiseen masennukseen. Vaikka masennus aiheuttaa kärsimystä, sen kokeminen voi myös vahvistaa ihmistä.

Masennuksen läpi käynyt tietää, miten tärkeää on uskaltaa sanoa ei, kun voimat alkavat ehtyä. Terapia ja läheisille puhuminen rohkaisevat puhumaan vaikeuksista avoimesti. Myöskään muiden ongelmat eivät tunnu pelottavilta, kun itsellä on kokemusta synkistä päivistä.

Nämä 9 asiaa osoittavat, että läpi käyty masennus on voinut tehdä ihmisestä vahvemman, kypsemmän ja empaattisemman.

1. Tunnistat nopeammin pienet hälytysmerkit

Masennus on henkistä kipua, joka kertoo jonkinlaisesta ongelmasta tai epäsuhdasta ihmisen elämässä. Se on normaali ja terve reaktio, jota ei tarvitse hävetä.

Masennuksen sairastanut ihminen oppii tunnistamaan tämän henkisen kivun, joka voi oireilla esimerkiksi stressinä, erakoitumisena, ruokahalun muutoksina tai uniongelmina. Oireille herkistyminen auttaa tekemään korjausliikkeitä, jotka estävät masennuksen puhkeamisen uudelleen.

Kun ihminen tunnistaa masennuksen ensimerkit, hän pystyy puuttumaan ajoissa myös läheistensä oirehdintaan.

2. Opit terveitä selviytymiskeinoja

Masennuksesta toipunut ihminen tietää, etteivät päihteet, addiktiot, väärät ihmissuhteet ja itsetuhoinen toiminta vie pahaa oloa pois.

Tämän oivaltaminen voi olla pitkä, mutkaisa ja tuskallinen polku. Selviydyttyään siitä ihminen voi oppia rakentavia ja terveitä ongelmanratkaisukeinoja, jotka auttavat häntä selviytymään vaikeista elämäntilanteista.

3. Opit analysoimaan ongelmiasi

Tämän taidon oppiminen vaatii yleensä keskusteluja ammattiauttajan, kuten psykoterapeutin tai psykologin kanssa.

Vaikka terapiasuuntauksissa on eroja, niitä yhdistää pyrkimys vuorovaikutukseen ja oivaltamiseen. Terapiassa voidaan pohtia masennuksen juuria tai puhua siitä, millaisilla konkreettisilla keinoilla masennusta voidaan lievittää ja ehkäistä.

Omien tunteiden, reaktioiden ja elämäntilanteen pohtiminen terapeutin kanssa auttaa ihmistä analysoimaan ongelmiaan myös itsenäisesti. Tästä on apua sekä suurten henkisten haasteiden että arkisten harmien ratkomisessa.

4. Uskallat sanoa ei

Vaikea masennus voi lisätä ihmisen stressiherkkyyttä. Noin puolet masentuu uudelleen kolmen vuoden sisällä ensimmäisestä depressiosta.

Tietoisuus siitä, että masennus voi uusiutua, voi kuitenkin suojella ihmistä. Hän alkaa kunnioittaa rajojaan ja ymmärtää, että mukavatkin asiat voivat muuttua uuvuttaviksi, jos niitä kahmii liikaa. Moni masennuksen kokenut uskaltaakin olla terveellä tavalla itsekäs ja jämäkkä.

5. Uskallat puhua ikävistäkin asioista

Keskustelut terapeutin ja läheisten kanssa voivat madaltaa kynnystä puhumiseen. Masennuksesta selviytynyt ihminen voi ehkäistä depression uusiutumista puhumalla vaikeista tunteistaan, ennen kuin ne ottavat uudelleen vallan. Avoimuus vähentää myös mielenterveysongelmiin liittyvää turhaa häpeää.

6. Et pelkää muiden ongelmia

Mielenterveysongelmiin liittyvät tabut johtuvat osittain pelosta, joka kumpuaa ymmärtämättömyydestä. Jos ihmisellä ei ole kokemusta masennuksesta, hän voi säikähtää, kun joku toinen sairastuu.

Vaikka masennuksen läpi käyminen on rankkaa, se voi kasvattaa ihmisestä empaattisemman. Kun synkät päivät ovat tuttuja, muiden vaikeudet eivät tunnu pelottavilta. Masennuksesta selviytynyt voi tukea muita sen sijaan, että hän pelästyisi näiden ongelmia ja pakenisi.

7. Opit kypsää harkitsevaisuutta ja realismia

Positiiviseksi harhaksi kutsuttu ajattelutapa suojaa ihmistä masennukselta ja itsetunto-ongelmilta. Tällä tavalla ajattelevan ihmisen lasi on aina puoliksi täynnä, ja hän näkee uhkien sijaan mahdollisuuksia.

Asiantuntijoiden mukaan masennukselle alttiit ihmiset suhtautuvat elämään realistisemmin kuin itsevarmat ilopillerit. He eivät sulje silmiään riskeiltä tai pidä itseään virheettöminä.

Masennukseen erikoistunut brittipsykiatri Paul Keedwell on kuitenkin nostanut viime vuosina esille masennukselle altistavan realismin hyviä puolia. Keedwellin mukaan herkkyys ja uhkien havaitseminen ovat evoluution edellytyksiä. Maailma tarvitsee positiivisten heittäytyjien lisäksi empiviä pohdiskelijoita, jotka havaitsevat piilevät vaarat.

Masennus voikin tehdä ihmisestä hyvällä tavalla harkitsevaisen. Tällöin hän osaa välttää asioita, joilla voi olla vielä masentavammat seuraukset.

8. Alat nauttia jokaisesta hyvästä hetkestä

Masennus voi saada ihmisen arvostamaan entistä enemmän niitä asioita, jotka ovat hyvin. Arkisetkin ilot tuntuvat suurilta, kun tietää, ettei onni ole itsestäänselvyys. Myös pikkuasioista valittaminen voi vähentyä, kun on kokenut suuria vaikeuksia.

9. Elämän tärkeät asiat kirkastuvat

Masennus voi olla ihmiselle herätys, joka saa hänet arvostamaan henkistä ja fyysistä terveyttään. Tapa, jolla muut suhtautuvat masennukseen, paljastaa, ketkä ovat tosiystäviä.

Masennus voi karsia elämästä ihmisiä, töitä ja harrastuksia, mutta tämä ei ole aina huono asia. Voimien ehtyminen pakottaa punnitsemaan, mikä elämässä on tärkeää, ja mihin energiaansa kannattaa laittaa.

Lähteet: Everyday Health, The Guardian, Masennusinfo, Psychology Today, Psykoterapia.com, Terveyskirjasto

Lieväänkin masennukseen kannattaa hakea apua

Masennuksen kokeminen voi tehdä ihmisestä kypsemmän, vahvemman ja empaattisemman. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että masennusta hoidetaan.

Uupumus, unettomuus, ruokahalun muutokset, erakoituminen ja seksuaalinen haluttomuus ovat masennuksen tyypillisiä oireita. Joskus oireilu alkaa hiipien, ja aluksi oireita voi olla vaikea yhdistää depressioon.

Syvä masennus on vakava sairaus, joka häiritsee ihmisen toimintakykyä ja tunne-elämää. Masentuneen ihmissuhteet, työkyky, ruokahalu ja unirytmi voivat kärsiä niin paljon, että terapia ja lääkehoito eivät riitä, vaan tarvitaan sairaalahoitoa.

Mitä vakavammasta masennuksesta on kyse, sitä helpommin se uusiutuu ja kroonistuu ilman aktiivista hoitoa. Myös lievä masennus voi uhata työkykyä ja terveyttä, jos se kestää kauan. Pitkään jatkunut lievä masennus voi muuttua vaikeaksi depressioksi.

Masennukseen voi liittyä myös psykoottisia oireita, kuten pilkkaavien ja syyttävien äänien kaltaisia kuuloharhoja. Toistuvat masennuskaudet voivat olla myös kaksisuuntaisen mielialahäiriön eli bipolaarisuuden oireita. Tällöin masennuskaudet ja yliaktiiviset maniakaudet vuorottelevat. Syvä, itsetuhoinen, psykoottinen ja bipolaarinen masennus vaativat aina lääkärin diagnoosin ja hoitoa.

Lähteet: Masennusinfo, Psykoterapia.com, Terveyskirjasto

Lue myös:

Vuosien kiirastulesta selviytynyt Ringa Ropo: ”Synkimpinä hetkinä haudoin itsemurhaa”

Huono suhde pahensi Piian, 33, masennusta: ”Pelkäsin usein, että tapan itseni”

Ahdistus on uusi masennus – yhä useampaa suomalaista ahdistaa

Laura Honkasalon kolumni: Ajatus ikuisesta onnellisuudesta masentaa

Mitä tehdä, kun kumppani masentuu? 4 ohjetta jaksamiseen

Keskustele:

Miten te selviätte elämästä masennuksen kanssa?

X