Eroon vitkastelusta
Muista, että usein epämieluisalta tuntuva tehtävä vaikuttaa etukäteen työläämmältä kuin se todellisuudessa onkaan.
Itsetuntemus

Oletko vitkuttelija? 4 vinkkiä, joiden avulla selätät aloittamisen tuskan ja saat tartuttua toimeen

Vitkuttelu on luonnollista, ja sille on olemassa jopa fysiologinen selitys: aivot pyrkivät säästämään energiaa. Mutta todellisuudessa tehtävien aloittamisen lykkääminen vaattii tekosyiden keksimistä – mikä kuluttaa aikaa ja energiaa. Onneksi työhön tarttumista voi helpottaa.
Teksti: Miia Siistonen Kuvat: iStock

Tiskaat. Käyt läpi sähköpostin. Selaat somea. Imuroit. Teet mitä tahansa muuta, jotta sinun ei tarvitsisi aloittaa jotain hankalalta tuntuvaa tehtävää. Samalla keksit lukemattomia tekosyitä sille, miksi aloittamista pitäisi lykätä. Kuulostaako tutulta?

Ihmiset käyttävät tekosyiden keksimiseen todella paljon aikaa ja energiaa, joka kannattaisi mieluummin käyttää ongelman ratkaisemiseen, toteaa erikoispsykologi Satu Pihlaja tuoreessa kirjassaan Aikaansaamisen taika.

Vitkuttelulle on fysiologinen selitys.

Ihmisen aivot – samoin kuin keho – pyrkivät säästämään energiaa. Ajatukset kulkisivat mielellään samoja hermoratoja pitkin, koska uusien ratojen luominen kuluttaa energiaa. Luovassa työssä ja pulmien ratkomisessa tämä ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan nimenomaan uusien yhteyksien luomista. Siksi ponnistelua ja paljon energiaa vaativia tehtäviä on vaikea aloittaa.

Palastelu helpottaa työhön tarttumista

Tehtävä – vaikkapa opinnäytetyö, pitkä projekti työpaikalla tai kodin remontointi – saattaa tuntua ylivoimaisen vaikealta. Siksi sitä ei pidä ajatella kerralla hoidettavana kokonaisuutena, vaan palasina ja osa-alueina.

Usein tehtävä vaikuttaa etukäteen työläämmältä kuin se todellisuudessa onkaan. Mahdollisia epäonnistumisia miettiessä tulet luoneeksi negatiivisen tunnetilan.

Tärkein työvireeseen vaikuttava tekijä on asennoituminen itseesi. Soimaatko itseäsi jatkuvasti saamattomuudestasi? Vai oletko päivittäin tyytyväinen aikaansaannoksistasi ja kiität itseäsi niistä? Myönteinen suhtautuminen itseen luo olosuhteet, joissa pystyt tekemään parhaasi.

Tavoitteellisuus tukee aloittamisessa. Toimintasuunnitelma ja aikarajat luovat myönteistä painetta. Kun olet päättänyt hoitaa jonkin asian jo tänään, se on helpompi aloittaa kuin jos olisit vain päättänyt hoitaa sen joskus.

4 vinkkiä aloittamisen tuskaan

1. Käynnistä päivä aamusivuilla

Kirjaa paperille kolme sivua ajatuksiasi tajunnanvirtana. Tee tämä heti herättyäsi tai vaikkapa työmatkalla julkisessa kulkuneuvossa. Voit kirjoittaa mitä tahansa mieleesi tulee. Käsialalla ja sisällöllä ei ole väliä, sillä tekstiä ei käytetä myöhemmin mihinkään. Ne auttavat sinua jäsentämään elämää, tyhjentävät mielestä häiriötekijöitä ja toimivat mietiskelykanavana.

2. Vaikuta tunnetilaasi

Sulje silmät ja muistele, mitä tunsit, kun koit jonkin onnistumisen. Mitä ajatuksia ja tunteita se herättää? Eläydy onnistumisen kokemukseen. Myönteisen mielikuvan avulla luot onnistumista ennakoivan olotilan ennen työskentelyn aloittamista.

Opettele tunnistamaan asiat, jotka auttavat juuri sinua pääsemään alkuun. Se voi olla rauhoittava musiikki tai täysi hiljaisuus, kupillinen kahvia tai smoothie. Muista suunnitella myös tauot. Työn aloittamista vaikeuttaa se, jos et tiedä, milloin voit pitää paussin.

3. Aloita helposta

Mieti mahdollisimman pieni tehtävä, joka auttaa sinua käynnistymään. Jos sinun on kirjoitettava essee, käy kirjastosta lainaamassa tarvitsemiasi kirjoja, laadi alustava runko tai nimeä tiedosto. Kun tunnet tehneesi jotakin, energiatasosi on korkeampi kuin jos et olisi tehnyt mitään.

4. Varttikin riittää

Tee tehtävää vain 15 minuuttia kerrallaan. Lyhyt rupeama on helpompi aloittaa kuin tuntien työskentely. Usein saat itsesi huijattua työn imuun ja jaksat usein pidempään kuin vartin.

Lähde Satu Pihlaja: Aikaansaamisen taika (Atena)

X