Laihdutus

Ota sirt-dieetti haltuun – 5 pointtia suklaan ja punaviinin sallivasta uutuusdieetistä

Onko maailmalla suosiota kerännyt sirt-dieetti vain uusi villitys vai oikeasti terveellinen tapa pudottaa painoa? Selvitimme, mistä uutusdieetissä oikein on kysymys.
5.5.2016 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

1. Aineenvaihdunta käynnistetään sirt-ruoalla

Sirt-dieetti perustuu sirtuiini-nimistä proteiinia aktivoivien ruokien syömiselle. Tutkijat uskovat, että sirtuiini tehostaa aineenvaihduntaa ja edistää rasvanpolttoa. Sirtuiini on elimistön proteiini, joka esimerkiksi suojaa soluja stressiltä, pidentää niiden elinikää ja estää soluja vaurioitumasta.

Sirt-ruokia ovat muun muassa:

  • omenat
  • sitrushedelmät
  • mustikat
  • mansikat
  • rucola
  • lehtikaali
  • persilja
  • kapris
  • punasipuli
  • kurkuma
  • vihreä tee
  • soija
  • oliviiöljy

Myös punaviini, tumma suklaa ja kahvi kuuluvat sirt-ruokiin, mikä on tehnyt dieetistä kuuluisan.

2. Sirt-dieettiin kuuluu kaksi vaihetta

Sirt-dieetin ensimmäinen vaihe kestää viikon.

Viikon kolmen ensimmäisen päivän aikana kalorit rajoitetaan 1000 kaloriin per päivä, jolloin nautitaan kolme sirt-ruoista valmistettua vihermehua ja syödään yksi sirt-ateria. Mehut sisältävät kaalia, rucolaa, persiljaa, vihreää teetä ja sitruunaa. Ateriavaihtoehtoja puolestaan ovat muun muassa kalkkunafilee salvialla, kapriksilla ja persiljalla, kana-kaali-curry ja wokatut katkaravut tattarinuudeleilla.

Neljän viimeisen päivän aikana päivittäinen kalorimäärää nostetaan 1500 kaloriin, ja joka päivä nautitaan kaksi sirt-mehua ja kaksi sirt-ateriaa.

Dieetin toinen osa kestää kaksi viikkoa, eikä kaloreita enää rajoiteta. Sirt-aterioita syödään päivittäin kolme, ja viherjuomia juodaan yksi. Välipalaksi voi nauttia kourallisen pähkinöitä, mustikoita tai mansikoita. Painon pitäisi alkaa pudota toisen vaiheen aikana ilman, että lihasmassaa häviää.

3. Sirt-dieetti tähtää hyvään oloon

Kolmen viikon jälkeen dieetti on ohi. Sirt-ruokavalion perimmäisenä tavoitteena ei kuitenkaan ole painonpudotus, vaan se tähtää elimistön hyvinvointiin parhaalla mahdollisella ravinnolla. Jatkossakin ruokavalion on siis tarkoitus koostua sirt-ruoista.

4. Todisteina Japani ja Italia?

Joissakin maissa, kuten Japanissa ja Italiassa, sirt-ruoat kuuluvat olennaisena osana ihmisten päivittäiseen ruokavalioon. Näiden maiden väestöt kuuluvat myös maailman terveimpien joukkoon, mitä pidetään todisteena sirt-ruokavalion terveellisyydestä.

5. Dieetti herättää epäilyksiä

Kuten kaikissa dieeteissä, myös sirtissä on hyvät ja huonot puolensa. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan sirt-dieetti on kestävä ja realistinen tapa pudottaa painoa, koska dieetin päätavoitteena ei ole itse painonpudotus, vaan dieetti keskittyy aineenvaihdunnan tehostamiseen terveellisen ravinnon kautta.

Tiukkoihin kalorirajoituksiin kannattaa kuitenkin aina suhtautua varauksella. Moni ravitsemusterapeutti on tyrmännyt sirt-dieetin, koska 1000 kalorin päivärajoitusta voi olla todella vaikeaa noudattaa. Sirt-ruokavaliota on pidetty myös turhan yksipuolisena.

Toisaalta sirt-ruokien omaksumien osaksi omaa ruokavaliota ei ole haitaksi, sillä sirt-ruoat ovat itsessään terveellisiä. Suositeltavaa on kuitenkin nähdä ne vain osana terveellistä ruokavaliota, johon kuuluu ruokia myös sirt-listan ulkopuolelta.

Lähteet: BBC, Marie Claire, Mirror ja Telegraph

Gummerus on julkaissut suomeksi sirt-dieettiä käsittelevän teoksen ”Sirt-dieetti – Parempi terveydentila ja energinen olo selkeän ohjelman avulla”. 

Lue lisää:

50:50-dieetti, Sirt-dieetti, intuitiivinen ruokavalio… Listasimme 15 + 2 dieettiä – mikä sopii sinulle parhaiten?

Näin tehokkaaksi kehuttu ketoosidieetti toimii – kysyimme asiantuntijalta 11 kysymystä hittidieetistä

TLC-dieetti on lempeä tapa voida hyvin – sopii hyvin suomalaisille