Hyvinvointi

Liikunnan ilo – löydä oma lajisi!

Teksti: Anna.fi

Liikunta kiinnostaa, mutta lajivalikoima on laaja, etkä tiedä mistä aloittaa tai mikä olisi juuri sinulle sopiva laji? Jokaiselle löytyy sopiva liikuntalaji, kunhan kartoittaa omaa liikkujaprofiiliaan. Lähde löytöretkelle liikuntaan!

Liikunnan ilo

Jalkapalloa, joogaa vai juoksua – syksyn liikuntaharrastus on hyvä käynnistää kartoittamalla juuri itselleen sopiva laji. Oikean lajin löytyminen pitää yllä motivaatiota ja saa onnistumisten myötä aikaan hyvänolon tunnetta.

Lajeja on lukemattomia. Miten siis löytää itselle sopiva kuntoiluharrastus? Työpaikkaliikunnan päällikkö Mikko Koivu Suomen Kuntoliikuntaliitosta kehottaa tarkastelemaan omaa arkeaan.
– Omaa lajiaan etsivän kannattaa aloittaa pohtimalla elämäntyyliään. Millainen liikunta sopii juuri minulle?

Löytöretkeilijä, jännityksen metsästäjä vai äitihahmo?

Koivu kertoo kolmesta tyypillisestä liikkujaprofiilista: löytöretkeilijästä, äitihahmosta ja jännityksen metsästäjästä. Lajivalinnalla voikin viestiä muille myös persoonastaan.

Löytöretkeilijä on kiinnostunut uusista lajeista, joista muut eivät ole välttämättä vielä kuulleetkaan.
– Trendejä haistellaan netistä, ja uusia lajeja voi löytyä vaikka toiselta puolelta maapalloa. Tällainen voisi olla esimerkiksi kaupunkimoniottelu. Etsijää puhuttelee myös esimerkiksi geokätköily, suunnistus GPS:n avulla.

Toisena liikkujatyyppinä Koivu mainitsee äitihahmon, joka pyrkii liikkumalla edesauttamaan myös toisten hyvinvointia.
– Vauvajooga on hyvä esimerkki tästä. Liikunta on muutenkin hyvä tapa viettää perheen yhteistä aikaa. Samoin työpaikkaliikunta on urheilua, jossa kannetaan huolta myös toisten hyvinvoinnista.

Jännityksen metsästäjä puolestaan etsii voimakkaita elämyksiä ja haluaa erottua joukosta.
– Tämä liikkujatyyppi haluaa adrenaliinin virtaavan. Sopiva laji voisi olla esimerkiksi base-hypyksi kutsuttu, kiinteältä alustalta hypättävä laskuvarjohyppy.

Jotta motivaatio harrastuksessa säilyisi, kehottaa Koivu kaikkia uuden lajin aloittajia malttiin.
– Tavoitteet kannattaa purkaa pienempiin kokonaisuuksiin – kyse on prosessista, jossa onnistuminen syntyy pienistä etenemisistä.

Säännöllinen liikunta auttaa painonhallinnassa ja pienentää riskiä sairastua muun muassa aikuisiän diabetekseen. Se edistää myös psyykkistä hyvinvointia ja vähentää ahdistuksen ja masennuksen tunteita.

Minkä tyyppinen liikkuja sinä olet? Jätä kommentti!

Liikunnan ilo - Löydä oma lajisi!

Lähde: Suomen kuntoliikuntaliitto

X