Liikunta

Kannattaako salilla valita vapaat painot vai laitteet? Asiantuntija kertoo, miten valinta kannattaa tehdä – katso myös tehokkaat treenivinkit

Moni kuntosaliharjoittelua aloittava tuskailee sen kanssa, miten salitreeneissä pääsisi alkuun. Kysyimme asiaa personal trainer Päivi Pelkoselta. Hän myös näytti helpot treeniohjeet sekä vapaita painoja että laitteita varten.
22.8.2019 Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: Mirva Kakko

Moni kuntosaliharjoittelua aloitteleva törmää viimeistään salille mennessään erilaisten mahdollisuuksien viidakkoon. Mitä liikkeitä pitäisi tehdä? Kannattaisiko valita vapaat painot vai laitteet? Teenkö liikkeet oikein?

Ennen kuin astut kuntosalille, kysy itseltäsi seuraavat neljä kysymystä – sopiva harjoittelutapa löytyy todennäköisesti niiden avulla. Vinkit antoi ja treeniohjelman suunnitteli FM, FAF Personal Trainer Päivi Pelkonen.

1. Mikä on lähtötasoni?

Aloittelijan voi olla helpompaa aloittaa kuntosaliharjoittelu laitteilla, joiden liikerata on vakioitu.

Jos olet aloittamassa kuntosaliharjoittelua ilman ohjaajan opastusta, kuntosalilaitteet ovat ehdottomasti turvallisempi vaihtoehto sinulle. Kun säädöt ovat oikein, laite käytännössä ohjaa oikeaan liikerataan.

Toisaalta, vapaat painot sopivat yhtä hyvin kuntosaliharjoittelua aloittavalle kuin kokeneemmallekin treenaajalle, kunhan muistaa ottaa riittävästi aikaa tekniikan sisäänajoon. Tässä kannattaa ainakin aluksi hyödyntää ammattilaisen apua. Kun tekniikka on kunnossa, harjoittelu on turvallista ja tehokasta.

2. Mikä on tavoitteeni?

Kaikessa harjoittelussa kannattaa muistaa, että se kehittyy, mitä harjoitat. Jos tavoitteenasi on oppia kyykkäämään, et opi sitä reidenlähennyslaitteessa istumalla vaan kyykkäämällä. Tällöin valintasi on vapaat painot.

Jos tavoitteenasi on puolestaan kiinteytyä tai kasvattaa voimaa, voit treenata laitteilla tai vapailla painoilla oman mieltymyksesi mukaan. Keho ei erota, valitseeko kuntoilija vapaat painot vai laitteet: se tunnistaa vain siihen kohdistetun kuormituksen aiheuttaman ärsykkeen.

Keho ei erota ponnisteletko laitteilla vai vapailla painoilla.

Kannattaa kuitenkin huomioida turvallisuusnäkökulma, jos teet pitkiä sarjoja. Viimeisissä liikkeissä voi olla turvallisempaa olla laitteessa, jolloin ei tarvitse pelätä tekniikan hajoamista ja painojen päälle putoamista.

3. Millainen harjoittelu minua motivoi?

Vapaita painoja ylistetään monesti ylivertaisina, mutta jos ne eivät motivoi sinua harjoittelemaan, miksi valitsisit ne?

Olipa tavoitteesi mikä tahansa, kehittyminen vaatii säännöllistä ja nousujohteista harjoittelua. Kun saliharjoittelu on mielekästä, kehityksen kulmakivet toteutuvat kuin itsestään.

Lue myös: Kiinteyttävä kuntosaliohjelma: rasvaa polttava salitreeni koko keholle

4. Miten paljon minulla on aikaa harjoittelulle?

Kiire, kiire, kiire. Jos kärsit aikapulasta, kannattaa valita vapaat painot ja erityisesti maastavedon tyyppiset moninivelliikkeet, jotka kuormittavat samalla kertaa koko kehoa.

Monissa vapaapainoliikkeissä tukilihakset ja tasapaino joutuvat kovemmalle koetukselle kuin laiteharjoittelussa. Muutaman tehokkaan ja oikein valitun liikkeen avulla treenaat lyhyessä ajassa läpi koko kehon. Näin saat viikkoosi riittävästi kuormitusta kehittyäksesi, mutta sinun ei tarvitse asua koko päivää kuntosalilla.

Millaisia vastauksia sait? Valitse vastaustesi perusteella itsellesi sopiva treenaustapa. Katso ohjeet sekä laitteilla että vapailla painoilla tehtävään treeniin alla olevalta videolta!

Vapaat painot vai laitteet?

Lue myös

Suosittelemme