Hyvinvointi

Maksimoi löylyn ihanuus ayurvedan avulla – saunavinkit vatalle, pittalle ja kaphalle

Oletko kehotyypiltästi vata, pitta vai kapha? Sillä voi olla merkitystä siihen, miten sinun kannattaa löylysi nautiskella.
24.1.2020 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Kiukaan sihahtaessa suloinen lämpö hiipii vartaloon. Saunoessa rentoutuu niin mieli kuin kehokin.

Saunan lämpöön on kääriydytty monissa eri kulttuureissa kautta aikojen. Esimerkiksi tuhansia vuosia vanhassa intialaisessa ayurvedassa höyryhoidot ovat olleet perinteinen keino poistaa kehosta ylimääräisiä kuona-aineita.

Ayurveda-ajatuksen mukaan saunomiseen vaikuttaa se, mitä ayurvedan kolmesta kehotyypistä edustat: vataa, pittaa vai kaphaa.

Oman ayurveda-kehotyyppisi voit selvittää tämän testin avulla. Kun tiedät, mitä kehotyyppiä edustat, perehdy Pohjoista ayurvedaa -kirjasta keräämiimme saunomisvinkkeihin.

Saunavinkit vatalle, pittalle ja kaphalle

Vata – muista nesteytys

Vatan ihotyypin tunnusmerkkejä ovat kuiva ja ohut iho. Tämän takia vatan on hyvä huolehtia saunoessa ihon riittävästä kosteutuksesta.

Saunassa vatan kannattaa juoda paljon vettä sekä levittää iholle öljyä ennen saunaan menemistä.

Vinkki: Saunoessa ravitse kasvojesi ihoa kasvonaamiolla. Naamio tehoaa saunan lämmössä parhaiten ihohuokosten ollessa auki.

Ayurveda-ihotyypeistä vata kärsii kuivasta ihosta.

Vatan tulisi huolehtia kehon kosteutuksesta. Ennen saunaa vatan on hyvä levittää iholle ravitsevaa öljyä.

Pitta – varo epätasapainoa

Pittan iho reagoi herkästi ulkoisiin ärsykkeisiin punoittamalla.

Saunoessa pittan tuleekin tarkkailla, ettei saunan kuumuus aiheuta kehoon epätasapainoa. Pää on hyvä suojata viileäksi kostutetulla pyyhkeellä tai saunamyssyllä.

Vinkki: Löylyn jälkeen vilvoita kehoasi juomalla lasillinen kookosvettä.

Pitta reagoi herkästi ulkoisiin ärsykkeisiin.

Saunassa pittan kannattaa suojata hiukset pyyhkeellä tai saunamyssyllä.

Kapha – kiihdytä aineenvaihduntaasi

Kaphalle saunominen on loistava keino kiihdyttää muuten hidasta aineenvaihduntaa. Kaphalle sopiikin pitkistä löylyistä nautiskelu – omaa oloaan kuitenkin kuunnellen.

Vinkki: Vilkastuta verenkiertoasi vihdan avulla!

Kapha nauttii saunan lämmöstä.

Kapha voi nautiskella saunan lämmöstä hyvillä mielin.

Lähteet: Kaur, Mandip – Pokka, Jaana – Pardaman, Sharma – Sotkasiira, Rosi 2019: Pohjoista ayurvedaa (Gummerus)

Lue myös: 

Lievitä stressiä ayurveda-kehotyyppisi tarpeiden mukaan – pittaa, kaphaa ja vataa auttavat keinot

Näin ayurveda-kehotyyppisi vaikuttaa parisuhteeseesi – eri kehotyyppien ominaispiirteet ja yhteensopivuus

Jos saunassa alkaa pyörryttää, kehosi lähettää sinulle vakavasti otettavan varoituksen – lääkäri kertoo, mistä on kyse

Lue myös

Suosittelemme