Polvikivut yleistyvät iän myötä.
Yksi yleinen syy vähitellen tulevaan polvikipuun on polviniveltä liikuttavien lihasten heikkous tai niiden epätasapaino.
Terveys

Auttaako polvikipuun liike vai lepo? Asiantuntija kertoo yleisimmät polvikipujen syyt ja milloin tarvitaan lääkäriä

Polvikivut voivat alkaa vaivata iän myötä. Porraskävelystä voi tulla piina ja kyykistyminen tehdä kipeää. Liike on lääke silloinkin, kun liikkuminen sattuu polviin. Asiantuntija vastaa 10 kysymykseen polvivaivoista.
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: iStock

Kysyimme ortopediltä, voiko polvikivut välttää, milloin mennä lääkäriin ja miten käy liikunnan harrastamisen, jos polvi vaivaa.

1. Miksi polvikivut yleistyvät iän myötä?

Polven rakenteet kuluvat iän kart­tuessa. Kudokset menettävät joustavuuttaan ja haurastuvat eivätkä kestä rasitusta entiseen tapaan. Parikymppinen voi juosta puolimaratonin hirveästi harjoittelematta ja saada lihaksensa kipeiksi. Mutta kun nelikymppinen tekee saman, polvinivelet paukkuvat.

Kudokset kuluvat hitaasti. Välillä polvet oikuttelevat, välillä niiden kulumista ei huomaa mistään – ellei satu tapaturma. Koska hapero kudos vaurioituu herkemmin, polveen voi tulla vamma aiempaa pienemmästä töytäisystä. Neljä-viisikymppisellä pelkkä kyykistyminen ja sieltä ylösnousu voivat aiheuttaa polven nivelkierukkaan repeämän.

2. Mikä on tavallisin polvikivun syy?

Yksi yleinen syy vähitellen tulevaan polvikipuun on polviniveltä liikuttavien lihasten heikkous tai niiden epätasapaino.

Polvinivel on kuin lasten leikissä lusikassa kuljetettava pallo. Kuten pallo, nivel ei pysy paikallaan, jos siihen vaikuttavat voimat ovat epätasapainossa. Tällöin nivel alkaa toimia epänormaalisti: kun polvi koukistuu, nivel voi esimerkiksi kiertyä tai liukua väärin. Polvi kipeytyy, kun tilanne jatkuu.

Reiden etu- ja takaosan lihakset ovat polvea liikuttavia rakenteita. Useimmilla meistä reiden takaosan lihakset ovat selkeästi heikommat kuin etuosan.

Reiden takaosien voimaa voi testata asettautumalla sängylle päinmakuulle ja koettamalla koukistaa polvea. Takareisi on heikko, ellei polven koukistaminen onnistu, kun toinen vastustaa liikettä kohtuudella yhdellä kädellä nilkasta.

Heikot takareidet ovat usein myös kireät, mikä haittaa polvinivelen toimintaa. Kun takareisissä kiristää, istuminen polvet suorassa rentoina on hankalaa.

Lue myös: Juostessa kipeytyvä polvi voi kertoa laiskasta pakarasta – huippuortopedi kertoo, miten juoksijan polvea kannattaa hoitaa

3. Voiko kipukohdasta päätellä, mikä polvessa on pielessä?

Kivun perusteella voidaan koettaa paikantaa polven eri rakenteiden ongelmia. Jos polvikipu tulee portaissa tai pidempään polvet koukussa istuessa, ongelma lienee polvilumpiossa. Lumpion pinnassa voi olla rappeumaa tai valuvika, niin sanottu kondromalasia, jossa ruston pinta on rakentunut mosaiikkimaiseksi. Kahden epätasaisen pinnan kosketus toisiinsa tuntuu polven etuosassa kipuna tai lukkiutumisena liikkeessä.

Kun kipu osuu polveen sivulle tai taakse, vika on usein nivelkierukassa.

4. Kummalta kannattaisi hakea apua; fysioterapeutilta vai lääkäriltä?

Jos polvikivut ilmaantuvat vähitellen, haetaan apua fysioterapeutilta. Hän voi suunnitella ja ohjata harjoitteita sekä seurata niiden tuloksia. Harjoittelu on kudosten rappeutumiseen liittyvien vaivojen ensisijainen hoito. Nykytiedon mukaan rappeutuneen kudoksen hoito leikkauksella voi olla jopa haitallista tai ainakin turhaa. Ellei harjoittelu tuota tuloksia kolmessa–neljässä kuukaudessa, varataan aika lääkärille.

Lääkäriin kannattaa ottaa yhteyttä nopeasti, jos polvea alkaa äkillisesti kuumottaa ja aristaa ja se turpoaa ilman selkeää rasitusta tai tapaturmaa. Tällöin polvessa on luultavasti bakteeritulehdus. Sama bakteeri on levinnyt verenkierron mukana laajemmalle elimistöön ja nostaa usein kuumeen.

Omaolo-palvelulla voi arvioida, tarvitaanko polvikivun hoitoon lääkäriä.

5. Miksi polvivaivainen voidaan laittaa kävelykouluun?

Joskus polvikivut voivat aiheutua vääristä jalan linjauksista. Tässä ihmistä voisi verrata autoon. Jos auton aurauskulmat eivät ole kunnossa, renkaat kuluvat ajossa nopeammin ja epätasaisesti. Sama tapahtuu polvessa, jos polvi ja varpaat eivät ole keskenään linjassa.

Kävely varpaat sisäänpäin kipeyttää polvet ja lonkat. Vähäisessä rasituksessa linjausvirhe ei välttämättä haittaa, mutta kun rasitus lisääntyy ja vauhti kiihtyy, polveen alkaa sattua.

Fysioterapeutti huomaa linjausvirheet ja osaa ohjata harjoitteita, joilla ne korjaantuvat.

Lue myös: Iskiasvaivojen, selkä- tai nivelkipujen syynä väärä kävelytyyli? Näin korjaat 6 yleistä tekniikkavirhettä

6. Kannattaako polvikipuisen hankkia tukipohjalliset?

Jos syy polven ja varpaan linjausvirheeseen on jalkaterän rakenteessa, yksilöllisillä tukipohjallisilla voidaan ohjata jalkaa oikeaan asentoon ja vähentää kuormittumista ja kipua.

Pohjalliset eivät poista vaivan syytä. Joskus ne voivat pahentaa kipua.

Lue myös: Selkä- ja polvikipujen taustalla voivat olla vääränlaiset kengät – näin valitset hyvät kengät

7. Pitäisikö kuntoilu lopettaa, jos polvikivut tuntuvat siitä äityvän?

Jos kipu on vähitellen tulevaa rappeumakipua, liikkuminen ei vaurioita kuluneita kudoksia, vaan päinvastoin. Kudosten kulumiseen liittyvät polvikivut voivat helpottaa sitä mukaa, kun lihasten voima paranee ja saadaan tasapainoon.

Jos liikunta tekee aina kipeää, ei kannata liikkua hammasta purren, vaan varata aika lääkäriin.

Yleinen syy vähitellen tulevaan polvikipuun on polviniveltä liikuttavien lihasten heikkous tai niiden epä- tasapaino.

8. Millainen liikunta tekee polvesta vahvan?

Jos polvi on kunnossa, kannattaa liikkua monipuolisesti erilaisilla alustoilla ja lajeja vaihdellen. Takareiden lihasten kunto vaatii oman harjoittelunsa, ja helpoiten se onnistuu kuntosalilla.

Salilla harjoittelu voidaan kohdentaa tarkasti haluttuihin lihasryhmiin. Kuntosalilaitteilla pystyy usein harjoittelemaan, vaikka polvi vähän vaivaisikin.

9. Miksi polviseisonta tai konttausasento sattuu polviin?

Kyse voi olla polvilumpion rustopinnan vauriosta tai polven etuosan limapussin ärtymisestä.

Jos kova lattia tai maaperä tuntuu polvissa pahalta, polvien alle kannattaa rullata pyyhe ja käyttää esimerkiksi puutarhatöissä polvisuojia. Polvet kannattaa suojata jatkossakin, sillä kerran ärtymään päässyt limapussi ärtyy herkästi uudelleen. Silloin polvilumpion eteen tulee turvotusta ja kipua ja polven taivuttaminen tuntuu kiristyksenä. Ärtynyt limapussi rauhoittuu tavallisesti levolla ja tulehduskipulääkkeillä.

10. Voiko polven kulumista estää?

Liikunta pitää kudokset kunnossa pidempään, kunhan tekniikka on kunnossa ja liikutaan turvallisesti. Polveen kohdistuvat vammat jouduttavat kudosten rappeutumista. Kannattaa liikkua monipuolisesti. Aina samanlaisena toistuva liike kuormittaa helposti yhtä kehon kohtaa liikaa.

Ylipaino rasittaa erityisesti rappeutuneita niveliä. Jos myös syö kovin yksipuolisesti, niveliin ei välttämättä kulkeudu verenkierron mukana kaikkia niiden tarvitsemia ravinteita.

Asiantuntijana ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Ari Pajala, Coronaria erikoissairaanhoito.

X