Terveys

Oletko keskeyttäjä, viivyttelijä vai lannistuja? Tunnista oma tyyppisi ja onnistu elämäntapamuutoksessa oikeanlaisen motivaation avulla 

Lopahtaako liikuntaintosi aina heti alkuunsa tai lykkäätkö asioiden aloittamista mahdollisimman pitkälle? Jos tavoitteet jäävät aina saavuttamatta, selvitä, oletko lannistuja, keskeyttäjä vai viivyttelijä. Jokainen heistä motivoituu eri tavoin.
Teksti: Pauliina Rasi Kuvat: iStock

Huh, onpa tahmeaa. Elämäntapamuutos ei oikein ota onnistuakseen, työt eivät luista tai urheilu tökkii. Motivaatio on kateissa.

Uusien tapojen opettelu ja tylsien töiden urakoiminen voi joskus olla todella vaikeaa, myöntävät Nelli Hankonen ja Minna Ste­nius. He ovat tuoreessa tutkimushankkeessaan tutkineet 125 erilaista motivointitapaa ja selvittäneet, millaiset keinot toimivat eri tilanteissa.

– Ei ole yhtä keinoa, joka toimisi aina, so­siaalipsykologian apulaisprofessorina Helsingin yliopistossa työskentelevä Nelli Hankonen tiivistää.

Siihen, miten kukin motivoituu, vaikuttaa niin tavoite, tilanne kuin jokaisen persoonallisuuskin. Mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle – ja mikä toimii yhdelle tänään, ei välttämättä toimikaan enää huomenna.

Siksi kannattaakin kokeilla erilaisia tapoja ja mahdollisuuksien mukaan yhdistää niitä toisiinsa.

– On hienoa, jos pystyy rakentamaan itselleen kokeilujen avulla keinopankin, josta voi valita aina tilanteeseen sopivan, ehdottaa Arcadan liiketalouden lehtorina työskentelevä sosiaalipsykologi ja ekonomi Minna Stenius.

Tunnista alta, miksi elämäntapamuutoksesi tuppaavat tyssäämään heti alkuunsa tai miksi ikäviin hommiin on vaikea tarttua. Kokeile ammattilaisten ehdottamista strate­gioista itsellesi sopivinta.

Lue lisää: Hanna Partanen: Motivaatiota ja rakkautta pitää etsiä aktiivisesti

Keskeyttäjä: Motivaatio löytyy, kun keskityt toimintaan ja lisäät haastetta

Onko tapanasi asettaa hienoja tavoitteita ja sännätä niitä kohti suurella innolla, kunnes uusi tapa unohtuu alkuinnostuksen lopah­taessa parin viikon kuluttua? Usein kauaskantoiset tavoitteet hiipuvat, koska niitä ei osata pilkkoa tarpeeksi pieniin osiin. Kokeile silloin näitä keinoja:

1. Keskity lopputuloksen sijasta toimintaan ja motivaatio löytyy

Kun haluaa parantaa elintapoja, moni asettaa usein tavoitteekseen esimerkiksi tietyn kilomäärän painonpudotuksen tai koles­teroliarvon laskemisen tavoitealueelle.

Tällaisten tavoitteiden ongelma on kuitenkin siinä, että niihin ei voi itse suoraan vaikuttaa. Siksi motivaatio saattaa matkan varrella laimentua.

Käännä siis tavoite toisinpäin ja sitoudu tiettyyn toimintaan, kuten kolmeen puolen tunnin kävelylenkkiin viikossa. Tavoite voi myös olla se, että syö päivittäin yhdellä ate­rialla lautasmallin mukaan. Kun toistaa näitä tapoja riittävän pitkään, tulokset näkyvät myös vaa’alla ja verikokeessa.

2. Lisää haastetta

Joskus motivaatio hiipuu siksi, että tavoite on liian helppo ja askeleet liian pieniä. Jos olet jo hyväkuntoinen ja haluat treenata maratonille, liian hitaasti etenevä harjoitusohjelma voi tappaa treeni-ilon.

Nosta tavoitetasoa niin, että jokaisen välitavoitteen saavuttaminen saa aikaan mahtavan olon: jes, tein sen!

Viivyttelijä: Anna itsellesi lupa inhota kurjaa työtä ja palkitse itsesi lopuksi

Kuulutko siihen joukkoon, joka joskus viivyttelee ja lykkää tehtävien aloittamista niin pitkään kuin mahdollista? Silloin on tärkeintä päästä vauhtiin, sillä yleensä alkukankeuden jälkeen työn tekeminen helpottuu ja into elämänmuutosta kohtaan ottaa vallan. Nämä keinot voivat sysätä sinut liikkeelle:

1. Motivaatio voi löytyä joskus palkinnon avulla

Yleisesti ottaen materiaaliset palkinnot eivät ole hyviä pitkän aikavälin motivointikeinoja. Ne eivät toimi ainakaan silloin, jos intoutuu pudottamaan painoa vain, jotta mahtuisi tiettyyn mekkoon. Silloin painonhallinta on pidemmän päälle hankalaa.

Palkitseminen voi kuitenkin olla toimiva keino päästä eroon viivyttelystä. Lupaa itsellesi, että teet hankalaa työhommaa esimerkiksi puolen tunnin ajan tai lähdet kävelylle edes kymmeneksi minuutiksi – ja palkitse itsesi jälkeenpäin.

2. Sano, että ei tästä tarvitsekaan tykätä

Joskus auttaa, kun antaa itselleen luvan olla tykkäämättä käsillä olevasta työstä tai haasteesta. Kun lakkaa taistelemasta kurjuuden tunnetta vastaan, olo yleensä helpottuu. Jos esimerkiksi kuntoprojektiin kuuluvat käsi­treenit tuntuvat tympeiltä, eikä silti halua luopua niistä, voi todeta reippaasti, että tämä nyt ei kiinnosta yhtään, mutta teen sen silti.

Lannistuja: Keskity siihen, mitä teet jo hyvin

Tuntuvatko elämäntapamuutokset niin isoilta, ettet usko pystyväsi niihin ja siksi usein lannistut ennen kuin edes aloitat?

Ehkäpä tavoitteesi ovat liian kunnianhimoisia ja odotat itseltäsi liikaa. Sinä voisit hyötyä näistä keinoista:

1. Motivaatio löytyy, kun keskityt hyvään

Esimerkiksi terveellisiä ruokailutapoja opetellessa moni etsii ruokapäiväkirjasta usein ensimmäiseksi niitä asioita, joissa on parantamisen varaa. Karkkipussista pitäisi päästä eroon ja kastikkeita tulisi vähentää.

Motivaatio voi kasvaa, kun kiinnität huomiosi siihen, mitä teet jo hyvin – ja lisää sitä. Jos syöt jo lounaalla runsaan lisukesalaatin, mieti, mihin aikaan päivästä voisit syödä toisen samanlaisen. Kun hyviä tapoja lisää, huonoille jää automaattisesti vähemmän tilaa, etkä tunne itseäsi luuseriksi niin kuin silloin, jos keskityt pelkkiin vikoihin.

2. Mieti, mitä voisit tehdä paremmin tänään

Varsinkin isojen muutosten suunnittelu on vaikeaa, koska elämä on monimutkainen kokonaisuus ja eri asiat vaikuttavat toisiinsa. Monesti on myös vaikea hahmottaa, miten tavoitteita voi muuttaa ajan kuluessa.

Ota siis askel kerrallaan ja kysy itseltäsi, minkä yhden asian voisit tehdä paremmin tänään. Jos haluat liikkua enemmän, tee tänään kävelylenkki. Huomenna voit pohtia uudelleen, minkä muutoksen voisit tehdä silloin.

Motivaatio loppuu aina – onko tavoite liian iso?

Jos motivaatio ei tahdo riittää tavoitteen saavuttamiseksi, tarkista nämä kolme asiaa:

1. Kenen tavoite se on? Haluatko sitä todella? Jos laihdutat sopiaksesi paremmin yhteiskunnan kauneusihanteeseen ja saadaksesi ihailua, ei tavoite välttämättä kanna arjessa. Sen sijaan laihduttaminen oman hyvinvoinnin vuoksi voi kantaa pidemmälle.

2. Onko tavoite liian kunnianhimoinen? Jos pyrkii liian koviin tuloksiin, asettaa itsensä alttiiksi epäonnistumisille, jotka helposti latistavat. Aseta tavoite realistiseksi omaan tasoosi nähden. Esimerkiksi liikuntamäärän ei tarvitse nousta joka kuukausi. Jo saman rytmin ylläpitäminen voi olla hyvä tavoite.

3. Onko tavoite liian kaukana? Kovin kaukana oleviin tavoitteisiin voi olla vaikea sitoutua. Jaa pitkän aikavälin tavoite pieniin osiin ja saat onnistumisen elämyksiä myös matkan varrella.

Lue lisää: Haluatko varmasti saavuttaa tavoitteesi? 5 vinkkiä, miten ylläpidät motivaatiota

X