Kauneus

Miesten ihonhoito ei ole enää pelkkää palasaippuan suurkulutusta – näillä tuotteilla miehet hellivät nyt itseään

Miesten ihonhoito kiinnostaa sekä nuoria että varttuneempia miehiä. Selvitimme, millaisia tuotteita miehet tällä hetkellä erityisesti suosivat.

Teksti:
Christina Boman
Kuvat:
iStock, valmistajat

Miehet kaipaavat etenkin kosteutta iholleen.

Miesten ihonhoito kiinnostaa sekä nuoria että varttuneempia miehiä. Selvitimme, millaisia tuotteita miehet tällä hetkellä erityisesti suosivat.

Ajatus siitä, että kosmetiikka ja kauneudenhoito olisivat vain naisten juttu, on täysin menneen talven lumia. Miesten ihonhoito on tänä päivänä alati kasvava trendi.

Ilmiön tunnistaa myös kauppaketju Sokoksen kauneuden hankintapäällikkö Jenni Hietaranta, jonka mukaan miesten ihonhoito ja kiinnostus kosmetiikkaa kohtaan näkyvät tällä hetkellä kaikissa tuoteryhmissä.

– Ihonhoitotuotteita, tuoksuja, parranhoitotuotteita sekä kosmetiikkaa käytetään yhä enemmän, Hietaranta luettelee.

Kosmetiikan käyttöä ei siis ole syytä arastella, eikä kireän tuntuisen ihon kanssa tarvitse kärvistellä.

– Moni mies hämmästyy ymmärtäessään, kuinka laajasti valikoimaa on tarjolla. Tuotteista ei tarvitse olla etukäteen tietoa – riittää, että rohkaistuu kysymään apua.

Lue myös: Tämä on hienoin uusi miehen nimi, joka pian lisätään kalenteriin! Nimi on tuttu Raamatusta

Miesten ihonhoito on satsaus omaan hyvinvointiin

Miesten ihonhoitoon ja kosmetiikkaan satsaaminen liittyy Hietarannan mukaan pitkään nousussa olleeseen trendiin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin panostamisesta.

Jos ennen hyvinvointiin panostettiin pääasiassa urheilun ja ravitsemuksen saralla, nyt omasta hyvinvoinnista ja ulkonäöstä halutaan huolehtia kokonaisvaltaisemmin.  

– Yhä useammalla hyvinvoinnista huolehtiminen kattaa tänä päivänä myös ihosta ja ulkonäöstä huolehtimisen, Hietaranta sanoo.

Toisaalta ilmiöllä on myös varjopuolensa, ja Hietarannan mukaan taustalla näkyy myös sosiaalisen median sekä ulkonäköpaineiden vaikutus.

– Sosiaalisesta mediasta on helppo poimia mielikuvia siitä, miltä meidän pitäisi näyttää. Paineet eivät kasaudu vain naisten harteille.

Lue myös: Kosteuttaa, puhdistaa ja hoitaa – lukijoiden ihonhoitosuosikeista moni löytyy marketin tai apteekin hyllyltä

Persoonallisia tuoksuja ja ylellisiä saippuoita

Hietarannan mukaan miesten ihonhoito kuin myös muunlainen itsensä vaaliminen on tällä hetkellä monivivahteikasta. Miehet satsaavat tällä hetkellä ihon lisäksi muun muassa parranhoitoon, laadukkaisiin ja persoonallisiin tuoksuihin sekä ylellisiin suihkusaippuoihin.

– Vihdoin ymmärretään, että yksi palasaippua ei tehoa kaikkeen, Hietaranta naurahtaa.

Etenkin ihonhoidon suosio on näkynyt voimakkaasti viime vuosina – erilaiset puhdistustuotteet, voiteet ja varsinkin seerumit houkuttelevat nyt myös miehiä.

Miesten ihonhoito: kosteusvoide
Biotherm Aquapower Cleanser on kosteuttava puhdistusvoide miehille. Tuote sopii päivittäiseen käyttöön kaikille ihotyypeille. 125 ml / 32,00 e.
Miesten ihonhoito: anti-age-voide
Anti-age-tuotteet ovat suosittuja myös miesten keskuudessa. 100 ml / 16,90 e.

– Miesten ihonhoito kiinnostaa sekä nuoria että varttuneempia. Nuoret hoitavat epäpuhtauksia, varttuneemmat ostavat anti-age-tuotteita, Hietaranta luettelee.

Molempia kohderyhmiä kiinnostaa erityisesti ihon kosteuttaminen, ja tämä näkyy etenkin hyaluronihapon suosiossa.

– Hyaluronihappotuotteet ovat totisesti löytäneet tiensä miesten kosmetiikkapussukoihin.

L’Oréal Paris Men Expert Power Age Hyaluronic Multi-Action Serum on monivaikutteinen hyralauronihappoa sisältävä seerumi, joka kosteuttaa ihoa. 30 ml / 19,90 e.

Nuorten ja varttuneempien välillä erot näkyvät myös merkkien kohdalla. Nuorten miesten ihonhoito keskittyy luksuskosmetiikkaan. He ovat kiinnostuneet myös uutuuksista ja kokeilevat rohkeammin uutta, kun taas vanhemman ikäpolven edustajat ovat varsin merkkiuskollisia.

– Kun hyvä tuote löytyy, siinä myös pysytään, Hietaranta summaa.

Jos miehelle haluaa hankkia lahjan, mitä Hietaranta suosittelisi huomioimaan?

– Moni mies tuntuu suosivan kevyitä ja raikkaita tuotteita, jotka eivät tahmaa. Pesuaineissa monelle on tärkeää, että niistä jää raikas ja puhdas tunne. Luultavasti siksi monet miehille suunnatut tuotteet sisältävät mentholia, Hietaranta pohtii.

Myös huumori vetoaa moniin.

– Moni kaipaa tuotteen kylkeen hieman huumoria, raisuakin.

Sen sijaan sillä ei tunnu olevan väliä, onko tuote varta vasten suunnattu miehille.

– On tietysti ymmärrettävästi helpompi tarttua tuotesarjaan, jonka kokee olevan juuri omille tarpeilleen suunnattu. Etenkin nuoremman sukupolven kohdalla sukupuolineutraaleja tuotteita suositaan maskuliinisten vaihtoehtojen rinnalla.  

X