Muoti

Yksi takki ”varastetaan” ravintolassa kaikkein varmimmin – ravintoloitsija kiittelee Marimekko-kansanosaa

Ruokaravintoloissa ja istuskelubaareissa sesonki kääntyy syksyllä nahkatakkierehdyksistä vuoden klassisimpiin takkikatoamisiin.

Teksti:
Susanna Sarimaa
Kuvat:
iStock, Christina Boman

Takki on hyvä huolehtia mukaan ravintolasta – ja varsinkin tarkistaa, että se on oma!

Ruokaravintoloissa ja istuskelubaareissa sesonki kääntyy syksyllä nahkatakkierehdyksistä vuoden klassisimpiin takkikatoamisiin.

Marimekon logolla varustetut kassit, mustat nahkarotsit, tummat villakangastakit… Arvata saattaa, että yhden illan aikana useita näitä voi päätyä samaan naulakkoon ravintolan ovensuussa ja seinäkoukuissa. Lähdön hetkellä saattaa siis epähuomiossa napata päälleen tai mukaansa väärän varusteen.

Joskus kömmähdyksen huomaa vasta kaukana ravintolasta tai jopa kotiin päästyään.

– Marimekon omistajat ovat kyllä hyvin pitäneet huolta omista kasseistaan, mutta yleisimmin sekoittuva vaate on musta villakangastakki, sekä ylipäätään mustat ja siniset takit, Joonas Keskinen kertoo.

Hän on operatiivinen johtaja Ravintolakolmio-konsernissa, jolla on toistakymmentä ravintolaa Helsingissä.

Monta kertaa viikossa kysytään kadonneesta omaisuudesta

Päriseekö ravintolan puhelin sitten ruuhkaisen viikonlopun jäljiltä maanantaina, kun kadonneista vaatteista kysellään?

– Monta kertaa viikossa joku soittelee omaisuutensa perään, Keskinen toteaa.

Vaatteiden vaihtumisista ei kuitenkaan niin usein oteta yhteyttä ravintolaan kuin niiden unohtumisista.

– Sateenvarjot jäävät kaikkein useimmiten ravintolaan, ja on joskus pyöräilykypäräkin unohtunut kostean illan päätteeksi.

Ravintoloissa on tuttu tilanne, että löytötavaralaatikko pursuaa tavaraa, hän sanoo. Lisäksi erinäisistä naulakoista roikkuu aina juurikin sateenvarjo tai esimerkiksi kaulaliina tai hattu.

– Läheskään kaikkia tavaroita ja vaatteita ei tulla hakemaan ravintoloista – ehkäpä sen vuoksi, että niiden omistaja ei ole osannut rekisteröidä, mihin vaatekappale on jäänyt.

Monen luottokamat syystalven rientoihin. Ravintoloitsijan mukaan kassien perään huolehditaan hyvin, tummien villakangastakkien ei niinkään.

Tuohtunut asiakas vaatteensa perässä

Joonas Keskinen muistaa tarinan vuosien takaa. Eräs asiakas tuli ravintolaan hakemaan unohtunutta vaatettaan, vasta useamman kuukauden päästä tapauksesta.

– Hän tuli yhtäkkiä vain hakemaan sitä ilman, että oli ilmoittanut tai kysellyt siitä mitään kuukausien aikana. Sitten hän oli erittäin tuohtunut, kun olimme toimittaneet vaatekappaleen jo aikapäiviä sitten löytötavaratoimistoon.

Keskinen selittää, että osa asiakkaiden omaisuudesta pyörisi luultavasti ikuisesti ravintoloissa, jos niitä ei vietäisi löytötavarapisteisiin. Siksi vaatteiden ja tavaroiden vaihtumiset ja unohdukset kannattaakin selvittää aina nopeasti ravintolan kanssa välttyäkseen ylimääräisiltä reissuilta ja etsinnöiltä.

Valvotut narikat ravintoloihin?

Nykypäivänä ruokaravintoloista löytyy harvoin valvottuja narikoita. Pitäisikö niitä olla enemmän, kun vaatteiden sekaannukset ja unohdukset ovat niin arkipäivää?

Joonas Keskinen ei silti syty ajatukselle. Yökerhoissa hänen mielestään tilanne on perustavanlaatuisesti toinen.

– Niissä on yleensä ihan turvallisuudenkin vuoksi valvotut narikat, jonne jätetään päällysvaatteet ja suurimmat kantamukset, hän perustelee.  

X