Lifestyle

Van life: Tällä söpöllä asuntopakettiautolla Didi, 26, reissaa pitkin Eurooppaa – auto muuttui kodiksi ihmeen pienellä tuunauksella

Uudet maisemat, ihmiset ja tie – se kaikki tekee pakettiautomatkailusta ihanaa. Mutkiakin on välillä matkassa, kun auto kolisee tai tila loppuu. Auton ahtaudessa päättyi myös reissukaksikon parisuhde. Mitä se teki matkasuunnitelmille?

Teksti:
Anna Ferrante
Kuvat:
Daria Subbotina

Didi Subbotina ja Karri Hirvonen kiertävät pakettiautolla Eurooppaa.

Uudet maisemat, ihmiset ja tie – se kaikki tekee pakettiautomatkailusta ihanaa. Mutkiakin on välillä matkassa, kun auto kolisee tai tila loppuu. Auton ahtaudessa päättyi myös reissukaksikon parisuhde. Mitä se teki matkasuunnitelmille?

Tästä tulee hyvä päivä, huomaa Daria ”Didi” Subbotina, 26, usein ajattelevansa, kun aamulla avaa asuntopakettiautonsa oven. Usein vastassa on auringonpaiste, vielä useammin upea maisema. Miten onnekasta, kun on aina oma koti mukana – se on toinen säännöllisesti mieleen tuleva ajatus. Tällaista on van life, pakettiautomatkailu, ainakin useimmiten.

Sitä on takana lähes puoli vuotta Euroopassa, pääasiassa Portugalissa ja Espanjassa, pakettiautomatkaajien luvatussa maassa.

– Espanjaan suuntaavat tällä hetkellä kaikki. Vanlifereitä tulee sinne kaikista maailmankolkista, jopa Australiasta saakka, Didi kertoo.

van life: aamupala
Näissä maisemissa on hyvä avata pakettiauton ovi ja ryhtyä aamupalalle.

9000 van life -kilometriä ja viisi kuukautta matkaa takana

Tänä aamuna pakettiauton ovi aukeni aurinkoiseen päivään ja 20 asteen lämpötilaan Ranskan Marseillessa, johon Didi matkaseurueensa, Karri Hirvosen, 27, ja Eku-kissan kanssa ajoi Espanjasta edellisenä päivänä.

Alkunsa matka sai 11. tammikuuta, jolloin hypättiin hyisessä Helsingissä laivaan ja seilattiin Itämeren halki Saksaan. Sieltä suunnaksi otettiin nopeasti Ranska ja etelän lämpö.

Kahdessa päivässä oltiin jo Espanjassa. Se tarkoitti pitkän työpäivän pituisia päivämatkoja, koko reissun pisimpiä. Illalla pysähdyttiin vain syömään ja nukkumaan, ja aamulla hypättiin taas rattiin.

Nyt viisi kuukautta myöhemmin mittariin on kertynyt yli 9000 ajokilometriä. Pyreneiden niemimaata on siis ahkerasti kierretty, Sevillan kautta Portugalin puolelle ja sen rannikkoa pitkin seikkaillen. Kierretty ja nähty on myös Lissabon, Barcelona, Katalonia, Kastilia ja Aragonia, muun muassa.

van life: tie
Pyreneitten niemimaalla tie kiemurteli upeissa maisemissa.

Kiirettä ei silti ole pidetty.

– Parhaimmissa paikoissa olemme viipyneet useita päiviä ja jopa viikkoja, ja joskus on esimerkiksi sateen vuoksi jääty jumiin johonkin sähkötolpan kylkeen. Sateella aurinkopaneelimme eivät tuota sähköä, joten pidemmän sateen aikana pitää aina ratkaista, jäädäkö paikoilleen tolpalle vai etsiä aurinkoisempi alue, Didi kertoo.

Parhaimpiin reissussa nähtyihin paikkoihin lukeutuvat Katalonian ja Aragonian itsehallintoalueet. Näissä matkalaisille avautui aivan uusi puoli Espanjasta.

– Siellä oli kunnon maaseutumeininkiä, aasit kulkivat vapaina ja oli aivan ihanaa.

Asuntopakettiautoilu on paras vaihtoehto omannäköiseen reissaamiseen

Van life -matka alkoi tammikuussa, mutta sen suunnittelu juontaa pidemmälle menneisyyteen. Haaveilu pidemmistä matkoista on kuulunut Didin elämään niin pitkään kuin hän muistaa. Jossakin vaiheessa kiehtoi ajatus reppureissaamisesta, mutta sen hän lopulta hylkäsi liian vaikeana matkailumuotona.

Sitten elämään löytyi Karri, jonka reissuhaaveet olivat samansuuntaisia. Nopeasti kehittyi suunnitelma pidemmästä automatkailusta. Alusta lähtien oli selvää, että autoksi valikoituisi juuri itse rakennettu pakettiauto.

– Halusimme autosta oman näköisemme, mutta perinteisten asuntoautojen muokkaaminen DIY-kulttuurilla ei onnistu niin helposti. Van-pakettiauto on siihen paljon sopivampi.

Lopulta sopiva auto, Mersu Sprinter pidemmällä mallilla, löytyi karavaaniautoliikkeestä Karrin auton vaihdon yhteydessä. Siitä löytyivät jo valmiina kaikki tarvittavat mukavuudet ja enemmänkin, kuten aurinkopaneelit. Lisäksi autossa on varusteina kaksi liettä, jääkaappi ja pieni pakastin.

Vessakin oli, mutta sen Didi ja Karri korvasivat uudella. Myös suihku kehiteltiin itse.

Karri harrastaa neulomista, ja välillä lankarullat levitetään ulos. Didi suunnittelee ja ideoi neuletöiden visuaalisen ilmeen.

Tätä on van life: neulekäsitöitä, purnukoita ja kodikasta yksiömäisyyttä

Pieneen tilaan mahtuu paljon tunnelmaaa, joka on syntynyt ihmeen pienellä tuunauksella. Käsitöitä ja neulontaa harrastava Karri on tehnyt autoon pussukoita ja sisustusesineitä, joista on sekä silmäniloa että hyötyä.

Pari on myös ostanut tyyliinsä sopivia purnukoita ja kiinnittänyt niitä autoon paikkoihin, joissa ne toimivat kätevinä säilytysratkaisuina.

Lopputuloksena on omannäköinen, kodikas ja yksiömäinen auto – juuri sellainen kuin toiveissa oli. Keittiöseinustakin on kuin trendikkäässä minikodissa konsanaan.

– On mustavalkoista tiiliseinää, valoisuutta, ei ollenkaan ”asun autossa” -meininkiä, Didi luettelee. Sadepäivinäkin siis riittää tunnelmaa, kun on pakko pysyä enimmäkseen sisätiloissa.

Aamuaurinko pakettiautossa. Pieneen tilaan mahtuu paljon tavaraa, ja lopputulos on kodikas.

Neulontatyöt ovat muutakin kuin oman auton sisustusta. Siitä on muodostunut matkakumppanusten yhteinen projekti, josta he toivovat lisätulojen lähdettä matkaansa rahoittamaan.

Visualistiksi lukenut ja matkaltaan etäjatko-opintoja suorittava Didi suunnittelee konseptit ja Karri toteuttaa neulepussukat ja muut käsityöt, joita on tarkoitus tuoda myyntiin. Arvomaailmansa mukaisesti he pyrkivät käyttämään töissä ekologisia, kierrätettyjä lankoja.

Didi on perustanut reissuelämälle oman Instagram-tilin, jossa he Karrin kanssa jakavat tunnelmapaloja hetkistään tien päällä:

Halvimmillaan 150 euron asumiskulut

Lisätuloja tarvitaankin, sillä reissuelämänmuoto totta kai vaatii jatkuvasti varoja. Menojen suuruuteen vaikuttaa oleellisesti maa, jossa kulloinkin oleskellaan.

– Espanjassa totuimme halvempiin hintoihin, ja nyt Ranskan puolella ruokakaupassa on kyllä heti ollut kuitin loppusummassa ihmettelemistä.

Halvimmillaan asumiskustannukset ovat olleet 150 euron tuntumassa, mutta tavallisimmin niihin kuuluu 200–300 euroa kuukaudessa. Asumiskustannuksiin sisältyvät bensat, sähköt, vessa-aineet ja tyhjennykset sekä vedet. Ruokaan ja syömiseen kuluu vielä oma summansa.

– Hyvä lämmin ruoka maksaa Espanjassa muutaman euron. Ja jos haluaa kunnon lämpimän suihkun, siitä saa maksaa euron tai pari.

Kuluissa säästetään siellä mistä suinkin voi. Iso van life -oivallus on ollut lämmittää pesuvesiä isoissa vesikanistereissa, jotka jätetään päiväksi auringonpaisteeseen.

van life: kissa
Eku-kissa tykkää matkata auton takaosassa, kun ollaan tien päällä. Ulkoillessa sen paikka on hihnassa, sen jälkeen kun se vapaana ollessaan melkein jäi auton alle.

Van life voi olla myös tätä: koti-ikävää ja kolme korjaamokeikkaa

Hienoista maisemista ja auringonpaisteesta huolimatta Didi ei halua antaa kuvaa, että autoreissu olisi pelkkää auvoa – sitä se nimittäin ei todellakaan ole.

– Onhan tämä useimmiten aika ihanaa, mutta totuuden nimessä on sanottava, että vaikeuksiakin mahtuu mukaan aika lailla. Jos säikähtää muurahaisia juomavesipaikalla tai alati mukana kulkevaa mahdollisuutta kuulla yhtäkkiä jotakin outoa ääntä autosta, ei kannata harkita tällaista elämää, hän sanoo.

Yllättäviä tilanteita tulee eteen väistämättä. Kerran rikkoontui likavesisäiliö, minkä seurauksena puoli autoa lainehti pahanhajuisesta jätevedestä. Edessä oli mittava kuivaus-, pesu- ja siistimisoperaatio.

Didin ja Karrin auto on jouduttu reissun aikana hinaamaan korjaamolle kolmesti.

– Ensimmäinen koti-ikävä tuli, kun auto hinattiin Portugalissa pikkupaikkakunnalla korjaamolle, jossa kukaan ei puhunut englantia. Siellä odoteltiin täysin ummikkona ja yritettiin ymmärtää, että mikä autossa on vikana ja milloin on valmista.

Pakettiautoon mahtuu hyvän kokoinen parisänky. Päivän ajaksi tila muuttuu ruokailuryhmäksi.

Toisella kertaa hinaajaa odoteltiin viisi tuntia, ja lopulta hinuri onnistui rikkomaan auton peräosaa sillä seurauksella, että vesisäiliöt vaurioituivat.

Kaksikolla on kaikeksi onneksi matkassaan vakuutus, joka pitää sisällään Autoliiton palvelut ongelmien sattuessa. Pulmatilanteita on helpottanut huomattavasti, kun on saanut puhelimitse palvelua suomen kielellä, hotellimajoituksen auton huollon ajaksi ja mahdollisuuden merkkikorjaamojen käyttöön. Vastaavaa turvapakettia Didi suosittelee lämpimästi kaikille pakettiautomatkaajille.

Suurin onni on matkanteko

Van life -autoilijoiden keskuudessa kulkee osuva sanonta: jos yhdenkin päivän voi vain rentoutua ja olla ajattelematta autoa, on se kuin lottovoitto. Tämän ajatuksen Didi ainakin osittain allekirjoittaa. Toisaalta rentoutumisen hetkiäkin riittää, etenkin silloin kun ollaan pidemmän aikaa pysähdyksissä.

Hyviä hetkiä on ylivoimaisesti enemmän kuin huonoja.

Parasta pakettiautolla reissaamisessa on Didin mukaan ehdottomasti vapaus ja vaihtelevat maisemat. Aina voi jatkaa matkaa, jos siltä tuntuu tai viipyä vielä hetki, ellei halua vielä lähteä.

– Erilaisten luontoympäristöjen, ihmisten ja kulttuurien näkeminen ovat niitä parhaita puolia.

Ja sitten on se suurin onni, itse matka.

– Matka saa minut tuntemaan itseni enemmän elossa olevaksi. Karrin ajatukset ovat tässä samankaltaiset. Matka on tässä se suurin juttu, mahdollisuus reissata ja olla välillä pois Suomesta.

Karri on reissukaksikosta enemmän käytännön matkaihminen, Didi tunnustautuu haaveilijaksi. Hän saattaa jäädä jonnekin moneksi tunniksi fiilistelemään, kirjoittamaan ja maadoittumaan luontoon ja hetkeen.

Yksi asia van life -matkakumppaneita kuitenkin yhdistää:

– Olemme molemmat less is more -ihmisiä. Tykkäämme puuhastella ja olla ulkoilmassa, tyydymme pieneen ja vähään. Pieni on meille suurta, Didi kertoo.

Lue myös: Näin selviät hyväntuulisena ruuhkasta ja pitkästä automatkasta – 8 vinkkiä

Reissukolmikko katolla. Tällä hetkellä pari haaveilee toisesta pakettiautosta, jotta matkaa voitaisiin tehdä yhdessä, mutta omilla autoilla.

Parisuhde päättyi pakettiauton pienuudessa, matka jatkuu ystävinä

Erilaiset luonteenpiirteet mahtuvat kuitenkin hyvin samaan pakettiautoon. Huonotuulisuus on pienissä tiloissa, matkan haastavissa hetkissä ja tiiviisti yhdessä ollessa joskus väistämätöntä, mutta onneksi huono tuuli iskee yleensä vuorotellen, ei yhtä aikaa.

– Jos huomaan toisella pinnan kiristyvän, skarppaan itse. On ollut tilanteita, joissa toisen hermot pettävät ja meinaa puhua ikävään sävyyn, mutta silloin toinen kompensoi rauhoittelemalla, että ei meillä ole hätää, tästä selvitään kyllä. Ja nopsaan kääntyy tilanne myös toisinpäin.

Tiivis 24/7 -yhdessäolo on selkeästi ollut isoin huono puoli kaksikon viisi kuukautta kestäneessä pakettiautomatkailussa. Omaa tilaa ei kerta kaikkiaan ole. Sillä on ollut seurauksensa. Matkaan lähdettiin pariskuntana, mutta reissun edetessä parisuhde tuli päätökseensä. Matkaa jatketaan kuitenkin yhä yhdessä, nyt kavereina. Ratkaisu on osoittautunut toimivaksi.

– Teimme eropäätöksen sen vuoksi, että riitelimme niin paljon. Ajattelimme, että riitely vähentyisi, kun ei enää ole parisuhdeodotuksia toisesta. Näin on myös käynyt.

Heinäkuussa siintää edessä paluu Suomeen katsastusasioiden vuoksi, mutta sen jälkeen on tarkoitus yhdessä lähteä uudelle puolivuotismatkalle, edelleen Eurooppaan. Tällä kertaa matkaa on kuitenkin suunnitelmissa tehdä kahdella pakettiautolla – molemmille omansa.

Karri on hyväksynyt jutun julkaisemisen.

van life: kissa
Eku matkalla kohti uusia seikkailuja. Maisemia enemmän kissaa kiinnostaa paikallinen flora ja fauna.
X