Itsetuntemus

Tuumasta toimeen! Näillä keinoilla kehität tahdonvoimaasi, ylläpidät motivaatiota ja saavutat tavoitteesi

Tahdonvoimaa voi kehittää, lupaa psykologi ja tietokirjailija Jouni Luukkala. Konkreettiset, realistiset ja itselle tärkeät tavoitteet auttavat ylläpitämään motivaatiota.
Teksti: Linda Martikainen Kuvat: iStock

Psykologi Jouni Luukkala avaa motivaation syntyä ja ylläpitämistä kirjassaan Luja tahtotila – Mikä meitä motivoi? Tavoitteeseen pääseminen vaatii myös toimeenpanotaitoja – siis kykyä tarttua tuumasta toimeen.

Miten elämänasenne liittyy motivaatioon, psykologi Jouni Luukkala?

Elämänasenteella on suuri vaikutus motivaatioon – siis sillä, onko optimisti vai pessimisti. Optimisti näkee monia mahdollisuuksia toteuttaa tavoitteitaan, pessimisti vain harvoja, jos niitäkään. Pessimistit ovat usein oikeassa, mutta optimistit rakentavat maailman. Pessimistit eivät pety, mutta optimistit kokevat välillä onnistumisen kokemuksia ja pääsevät elämässään eteenpäin.

Miten omaa tahdonvoimaa voi lisätä?

Tahdonvoima lisääntyy asettamalla itselleen konkreettisia, tärkeitä ja realistisia tavoitteita. Konkreettinen tavoite on helppo sisäistää. Silloin tietää, mitä tulee tehdä ja edistymistä voi seurata. Esimerkiksi tavoite olla hyvä ihminen on aivan liian abstrakti. Epäselvää tavoitetta on lähes mahdoton saavuttaa.

Hyvä esimerkki konkreettisesta tavoitteesta on seuraava: käyn naapurissa asuvan ikäihmisen puolesta kaupassa kerran viikossa. Nyt tiedetään tarkkaan, mitä pitää tehdä.

Kannattaa tavoitella itselleen tärkeitä ­asioita, koska silloin tavoitteisiin sitoutuu. Sitoutuneena jatkaa yrittämistä, vaikka välillä eteen tulisikin vaikeuksia. Realistinen tavoite taas synnyttää odotuksen, että tehtävästä tullaan selviytymään. Se madaltaa kynnystä ryhtyä toimeen.

Mikä avuksi, kun toimeen tarttuminen on hankalaa, pelottavaa tai tylsää?

Omia toimeenpanotaitojaan voi harjoittaa sillä, että menee aika ajoin mukavuus­alueensa ulkopuolelle. Toisin sanoen tekee jotain sellaista, mitä ei osaa, missä on hidas ja kömpelö. Kannattaa totuttaa itsensä etenemään yritysten ja erehdysten kautta – siis mokaamaan.

Lue myös: Tee täydellinen moka – 5 askelta taitavaan epäonnistumiseen

Miten motivaatio säilyy eikä lopahda?

Yksittäinen merkittävin asia motivaa­tion ­ylläpitämisessä on sosiaalinen tuki. Ei meistä täällä kukaan pärjää yksin kaikessa. ­Oikealla hetkellä saatu tuki ja apu luotettavalta taholta kantaa epävarmuuden ja vaikean vaiheen yli.

Miten turvallisuuden tunne vaikuttaa tahdonvoimaan?

Turvallisuus on kaikki kaikessa. Ilman sitä helposti pahimmassa tapauksessa jäädymme, lamaannumme ja alisuoriudumme. Vetäydymme kuoreemme, ja menetämme luovan ongelmanratkaisukykymme. Pelko estää meitä toteuttamasta itseämme, arvojamme ja tavoitteitamme. Jäämme lähtökuoppiimme.

Jouni Luukkala.

Toimeen tarttuminen on taito, jonka tärkeys korostuu Psykologi Jouni Luukkalan teoksessa Luja tahtotila – Mikä meitä motivoi? (Duodecim).

Riittääkö rakkaus motivaattoriksi?

Rakkaus on erittäin voimakas motivaattori. Rakkaimpiensa puolesta tekee melkein mitä vaan ja onnistuu jopa ylittämään itsensä. Paras tapa osoittaa rakkautta ja myötätuntoa on avun antaminen, mutta tietyin reunaehdoin: omia voimavaroja ei saa ylittää ja autetaan vain aidossa avun tarpeessa olevia.

Heijastuuko työmotivaatio myös muille elämän osa-alueille?

Kyllä, motivaatio ruokkii itse itseään. Hyvä ja mielenkiintoinen työ aktivoi voimavaramme ja se heijastuu myös vapaa-aikaamme ja ihmissuhteisiimme. Syntyy myönteinen kehä työn ja vapaa-ajan välille. Ja päinvastoin, eli huono työ passivoi ja houkuttelee vapaa-aikanakin passiiviseen ajankäyttöön.

Onko tahdonvoima kiinni geeneistä?

Uskon, että geeneillä on oma vaikutuksensa. Jotkut ihmiset vain ovat lähtökohtaisesti tahtotilaltaan vahvempia, energisempiä ja aikaansaavempia kuin toiset. Tämä johtuu varmaan osittain heidän myötäsyntyisistä vahvoista hermoistaan ja hyvistä unenlahjoistaan eli palautumiskyvystään. Oli lähtö­taso mikä tahansa, tahtotilan vahvistamisessa voi kuka tahansa kehittyä.

Artikkeli on ilmestynyt Kotilääkärin numerossa 3/2022.

X