Pienin askelin kohti isoa muutosta
Itsetuntemus

Muuta vähän, saat paljon – neljä keinoa, joilla parannat elämääsi tässä ja nyt

Mikromuutokset ovat pieniä tekoja, joihin kykenevät kaikki. Mitä asioita sinä voisit tehdä toisin, jotta saisit elämääsi enemmän rakkautta, terveyttä ja hyvää oloa?
Teksti: Miia Siistonen Kuvat: 123RF

Joko lipesit uudenvuodenlupauksistasi? Karkkilakkoa tai tipatonta tammikuuta ei sitten jaksanutkaan paria päivää pidempään.

Mitäpä jos et edes yrittäisi uudistaa koko elämää kerralla? Elämäntapoja voi kohentaa myös mikromuutosten avulla. Ne ovat pikkutekoja, joihin kykenevät kaikki.

Sinun ei tarvitse meditoida 20 minuuttia päivittäin, riittää kun istut hiljaa kaksi minuuttia. Sinun ei liioin tarvitse tähdätä maratonille, riittää kun aloitat kävelemällä päivittäin portaat ylös. Toistamalla tietoinen teko muuttuu pikkuhiljaa automaattiseksi osaksi toimintaa.

The Book of You, readme.fiMuutoksessa voi käyttää apuna The Book of You -kirjaa(readme.fi). Siinä suomalaiset ja ulkomaiset asiantuntijat antavat 365 neuvoa pikkutekoihin eli vinkin vuoden jokaiselle päivälle. Tähän tapaan:

1. Rakkaus: Kiitä henkilöä, joka tekee sinut onnelliseksi

Kun ympärilläsi on positiivisia ihmisiä, saat siitä energiaa ja positiivisemman näkemyksen elämään. Mieti hetki jotakuta, jota rakastat ja jolla on elämääsi vaikuttava positiivinen voima. Miten voisit osoittaa kiitollisuutta hänelle?

Lue myös: Kannatko vihaa ja pettymystä? Näin vapaudut katkeruudesta

2. Liikunta: Lisää liikettä päivääsi

Sinun ei tarvitse kiivetä vuoren huipulle, uurastaa juoksumatolla tai nostaa painoja ollaksesi aktiivinen. Jo pienellä päivittäisellä lisäliikunnalla on hyviä terveysvaikutuksia. Tee säännöllisestä matkastasi fyysisempi: pysäköi autosi pysäköintialueen kaukaisimpaan päähän ja käytä portaita hissin sijaan.

Lue myös: Helppo foam roller -treeni olohuoneessa

3. Mieli: Pidä viiden minuutin tauko

Kun elämä on kiireistä, unohdamme usein varata itsellemme aikaa, jota tarvitsemme rentoutuaksemme ja virkistäytyäksemme. Pidätkö säännöllisesti päivittäisen lepohetken? Havainnoi ympäristöäsi viiden minuutin ajan.

Lue myös: Tarvitsetko aivohuollon? Näin parannat keskittymiskykyäsi

4. Ruoka: Kokkaa perheateria

Herkullisen aterian jakaminen rakkaiden kanssa on yksi elämän suurimmista nautinnoista. Kerää rakkaasi – kyseessä voi olla esimerkiksi kumppanisi, vanhempasi tai isovanhempasi tai joukko kavereita – pöydän ääreen nauttimaan maukkaasta kotiruuasta.

Lue myös: Anssi Kela: ”Lapsille pitää sanoa, että tykkää”

X