Oletko jatkuvasti vihainen? Saatat olla riippuvainen vihasta
Itsetuntemus

Oletko jatkuvasti vihainen? Saatat olla riippuvainen vihasta

Vaikka viha voi olla tuhoisaa ja tuskallista, saattaa siitä irti päästäminen olla vaikeaa. Miksi? Listasimme 3 syytä.
Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: Colourbox

Viha on alkukantainen reaktio

Viha on refleksinomainen, normaali ja terve perustunne, joka syntyy aivoissa hyvin nopeasti. Vihastuessa keho erittää adrenaliinia, hengitys kiihtyy ja reagoimme nopeasti. Vaikka reagointi on suutuspäissään nopeaa, se ei välttämättä ole harkittua tai järkevää; on hyvin normaalia, että vihaisena tehtyjä tai sanottuja asioita tulee myöhemmin katuneeksi.

Mutta miksi ihmiset ilmaisevat suuttumustaan niin erilaisin tavoin? Yksi huutaa ja haukkuu, toinen taas piilottaa vihan sisälleen. Reaktiot omiin vihan tunteisiin ovat riippuvaisia muun muassa vihaisuuteen johtaneesta tilanteesta, perhehistoriasta, kulttuuritaustasta, sukupuolesta ja stressin määrästä.

Vastaa kyselyymme ja kommentoi: Millainen olet vihaisena?

Viha aiheuttaa samanlaisen tunneryöpyn kuin addiktiot

Vihastuminen voi saada kehossa aikaan samalta tuntuvan adrenaliiniryöpyn kuin esimerkiksi uhkapelaaminen tai extreme-urheilulajit. Suuttuminen voi siis hetkittäin tuntua jopa palkitsevalta, vaikka esimerkiksi parisuhteessa jatkuvan tappelemisen pitkäaikaiset seuraukset olisivatkin tuhoisat.

Lue myös: Vihanhallinta – 4 askelta mielenrauhaan

Viha voi tuntua tutulta ja olla tapa välttää muita tunteita

Riideltiinkö lapsuudenkodissasi jatkuvasti? Monille kaoottisessa ympäristössä kasvaneille viha saattaa olla tuttu tunne, jonka ilmaiseminen on ollut hyväksyttyä – ja kenties jopa helpompaa kuin esimerkiksi vihan takana olevien surun tai pelon. Siksi lapsuudesta tuttua mallia toistetaan helposti myös aikuisiällä.

Vihan alle on helppo piiloutua, sillä vihaisena olo tuntuu hetkellisesti voimakkaalta. Esimerkiksi turvattomuus ja heikkouden tunteet saattavat hetkeksi väistyä, kun adrenaliinimyrsky puskee niiden ohi. Jos kuitenkin loukkaat jatkuvasti muita ja koet asiasta syyllisyyttä, tunnet itsesi aina lopulta entistä turvattomammaksi ja heikommaksi. Jos et tee mitään, noidankehä on valmis.

Lue myös: Kateellisuus, viha ja märehtiminen – Karkota onnellisuusvarkaat

Lähteet: Anger Management Resource, Psychology Today

Näin kontrolloit vihaasi

  • Tiedosta, mikä tekee sinut vihaiseksi.
  • Yritä rauhoittua vihastumisen hetkellä esimerkiksi laskemalla kymmeneen ja hengittämällä rauhallisesti.
  • Laske omaa stressitasoasi liikunnalla ja rentoutumalla säännöllisesti.
  • Pidä huolta itsestäsi: syö kunnolla ja nuku tarpeeksi.
  • Poista jännitettä luovalla tavalla: kirjoittamalla, tekemällä musiikkia, tanssimalla tai maalaamalla.
  • Puhu tunteistasi.

Lähde: NHS Choices

X