Miten saada itsensä liikkumaan, kun ei vain huvita? Jutta Gustafsbergin 5 vinkkiä
Viikkosuunnitelma auttaa pitämään liikunnan osana arkea, sillä lähteminen on usein se vaikein askel.
Liikunta

8 vinkkiä – liikunta aktivoi aineenvaihduntaa

Liikuntasuorituksen jälkeen aineenvaihdunta on tavallista vilkkaampaa jopa useamman tunnin. Lajilla ja tyylillä ei ole väliä, vaan tärkeintä on, että liikut.
Teksti: Anna.fi

1. Muista joka päivä arki- ja hyötyliikunta. Pyri noin 10 000 askeleeseen päivässä. 4 000 askelta on noin kolme kilometriä.

2. Kuuntele fiilistäsi ja valitse arki- ja hyötyliikunnan lisäksi täsmälaji, josta oikeasti pidät. Liikuttua tulee, kun liikunta ei ole pakkopullaa. Anna itsellesi lupaus, että harrastat terveysliikuntaa vähintään puoli tuntia lähes joka päivä.

3. Tee asiat helpoksi. Mieti itsellesi ainakin yksi sellainen liikuntamuoto, jota voit harrastaa suoraan kotioveltasi.

4. Aloita rauhallisesti, jollet ole liiemmin kuntoillut. Kävele, sauvakävele, pyöräile ja ui.

5. Liikunnan on hyvä olla vastapaino työlle. Valitse rauhallinen laji, jos työpäiväsi ovat hulinaa ja vilskettä. Maratonille hampaat irvessä treenaaminen ei ole aina oikea valinta. Vatsan ja suoliston kannalta tärkeintä on, että koet liikuntasi rentouttavaksi.

6. Erilaiset joogat, pilates ja syvävenyttely ovat vatsan ja suoliston kannalta hyviä täsmälajeja.

7. Rauhallinen vatsalihastreeni on puolestaan hyvä täsmäharjoitus. Vatsalihasharjoitukset aktivoivat velttoja suolen lihaksia.

8. Älä lähde liian rankan liikunnan pariin heti ruokailun jälkeen, vaan anna vatsalle aikaa käsitellä ruokaa.

Teksti: Taru Jussila

X