Liikunta

Fitnesspäiväkirjat-tv-sarjasta tuttu Janni Hussi: Nämä 6 merkkiä kertovat, että liikkuminen on mennyt överiksi

Pyöriikö koko elämäsi vain salin ja ruokavaliosi ympärillä? Vuonna 2014 burnoutin kokenut fitnesstähti Janni Hussi kertoo, millaisista varoitusmerkeistä voi päätellä, että liikkumisesta on tullut häiriintynyttä suorittamista ja tahtia täytyisi hidastaa.
26.4.2016 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: MTV

1. Kiinnostus urheiluun häviää

– Olen aina tykännyt urheilla ja touhuta, mutta yhtäkkiä liikkuminen ei enää jaksanut kiinnostaa. Siitä tuli pelkkää suorittamista: lähdin treenaamaan ainoastaan sen takia, että treeniohjelmassani luki niin.

Lue myös: Pelottaako burnout? Tunnista 4 varoitusmerkkiä

2. Olet koko ajan väsynyt

– Aloin olla jatkuvasti väsynyt, eikä väsymykseeni vaikuttanut yhtään se, kuinka paljon nukuin tai kuinka monta kuppia kahvia join. Olin voimaton ja flegmaattinen. Suihkuun meneminen treenien jälkeen oli sellainen suoritus, että siihen piti valmistautua sohvalla istuen. Jokainen päivä oli selviytymistä: kunhan pysyn ruokavaliossani ja saan päivän treenit hoidettua. Töissä jaksoin skarpata, mutta kotona kaaduin oitis sänkyyn.

Lue myös: Milloin jatkuvasta väsymyksestä on mentävä lääkäriin? Tunnista 10 hälytysmerkkiä

3. Keskittyminen on vaikeaa ja unohtelet asioita

– Uupuneena unohtelee jatkuvasti asioita. Erityisesti muistan, kun uupumuksen keskellä unohdin parhaan ystäväni syntymäpäivät. Minua ei ole ikinä hävettänyt niin paljon. Muutenkin ystäviäni nähdessä saatoin kysyä heiltä uudestaan asioita, jotka he olivat kertoneet minulle kolme minuuttia aiemmin. Keskittyminen oli todella vaikeaa. Elin täysin kalenterin varassa, jotta muistin menoni.

Lue myös: Näillä ruoka-aineilla parannat muistiasi!

4. Poet huonoa omaatuntoa

– Kun liikunta menee överiksi, voi ruokavalionkin tarkkailusta tulla pakkomielteistä. Ei tarvita edes pullan tai muiden herkkujen syömistä, että syöminen jää painamaan mieltä. Pahimmillaan saatoin tuntea huonoa omaatuntoa, jos söin 30 grammaa enemmän puuroa kuin tavallisesti. Omatunto soimasi myös silloin, jos en lähtenyt liikkumaan. Elämän ei kuuluisi pyöriä kokonaan liikunnan ja syömisen ympärillä.

Lue myös: Kristiina Komulainen: ”Treenasin itseni lähes sairaaksi”

5. Et enää innostu asioista

– Keväällä 2014, hieman ennen kuin kesällä koin burnoutin, olimme lähdössä vaellusreissulle Norjaan. Olisin normaalisti hyppinyt riemusta jo useita viikkoja ennen matkaa, mutta silloin en jaksanut iloita. Tuntui, että oli ihan sama, lähdetäänkö matkalle ollenkaan. On hälyttävää, jos asiat, joihin ennen suhtauduit intohimoisesti, eivät enää herätä sinussa mitään tunteita.

Lue myös: Jutta Gustafsberg: En enää viitsi tavoitella kilpaurheilijan kroppaa

6. Läheisesi ovat sinusta huolissaan

– Kun olo on väsynyt, ei muille jaksa antaa huomiota. Läheiset saattavat huolestua, kun heille tärkeä ihminen vetäytyy omiin oloihinsa ja on päivästä toiseen vain omien rutiiniensa vanki. Väsyneenä ei ole kiinnostava kumppani, sillä haluaa vain levätä ja nukkua. Silloin ei yhteinen tekeminen jaksa innostaa. Omalle uupumukselle sokeutuu helposti, joten läheisten kommentit kannattaa ottaa vakavasti.

Lue myös: Terveellinen ruokavalio – Ketä kannattaa uskoa?

Toimi näin, jos liikkumisesta on tullut ongelma

  • Pidä parin viikon treenipaussi.
  • Rauhoita elämääsi ja kitke pois kaikki mahdolliset stressitekijät.
  • Opettele tunnistamaan vääristyneet ajatuksesi.
  • Jos tilanne on vakava tai ei lähde korjaantumaan, mene juttelemaan lääkärille.

Lue myös: ”Tämän burnout minulle opetti” – Juhani Tamminen, Lorenz Backman ja Sanna Mämmi kertovat

Kommentit (1)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *