luisteluhiihto
Kun tekniikka on oikea, luisteluhiihto on taloudellista ja tehokasta.
Liikunta

Vältä tyypillisimmät virheet luisteluhiihdossa – nämä asiat vapaan tyylin hiihdosta kannattaa opetella heti

Onko haaveissasi siirtyä perinteisestä hiihtotavasta vauhdikkaaseen vapaan tyyliin? Ota luisteluhiihto haltuun näillä vinkeillä, joilla teet hiihdostasi taloudellista ja tehokasta alusta alkaen.
Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: iStock

Jos perinteinen hiihtotyyli jo sujuu, luisteluhiihto voi tuoda hiihtoharrastukseen uutta intoa. Oikeaan tekniikkaan kannattaa panostaa heti alusta pitäen.

1. Työnnä lantio eteen ja ylös

Ennen kuin hyppäät ladulle, tarkista hyvä hiihtoasento. Kuten vanha sanonta kuuluu, ”liike lähtee lantiosta”. Aktivoi siis pakarat ja työnnä lantiota eteen ja ylös. Aloittelijan tyypillinen virhe on ikään kuin istua liian alas, jolloin peräpää jää taakse laahaamaan ja hidastamaan vauhtia. Liikkeen tulisi kuitenkin viedä hiihtäjää aina eteenpäin.

Jousta samalla polvista alaspäin. Polvet osoittavat varpaiden kanssa samansuuntaisesti eteenpäin. Hyvässä hiihtoasennossa ylävartalo nojaa kevyesti eteenpäin ilman, että keskivartalo kuitenkaan pettää.

Luisteluhiihdossa sauvakulman tulee olla maahan nähden pienempi kuin 90 astetta.

2. Harjoittele tasapainosi kuntoon

Sen lisäksi, että huono vartalon asento jarruttaa menoa, se tekee myös tasapainon hallinnasta vaikeaa. Luisteluhiihto eli vapaan hiihtotyyli vaatii erityisen hyvää tasapainoa, jotta liikkeestä tulee sulavaa ja rentoa.

Ennen kuin lähdet ladulle, testaa, pysyykö pakettisi kasassa. Vie painopiste reilusti toisen suksen päälle. Nosta vapaa jalka kevyesti ilmaan.

Testaa tämän jälkeen tasapainosi myös pienessä liikkeessä. Laita toinen suksi ladulle ja työnnä vauhtia toisella. Tee napakka potku liukuvaan sukseen. Potku on perinteisen tyyliin verrattuna pidempi ja puristavampi. Pyri liukumaan ladulla olevan suksen päällä mahdollisimman hyvässä tasapainossa. Liu’un tulisi olla rento ja hallittu. Älä käytä harjoituksessa sauvoja.

3. Hiihdä ilman sauvoja

Ilman sauvoja hiihto sopii hyvin alamäkiin ja tasaisella luisteluun. Lisäksi sen avulla voit kerrata ja harjoitella lisää oikeanlaista potkutekniikkaa ja yhden suksen liukua. Samalla kehittyvät myös tasapaino ja keskivartalon hallinta.

Kokeile harjoitusta, jossa laitat sauvat hartioiden taakse poikittain. Hae hyvä hiihtoasento ja tiivistä keskivartalo. Kun sauvasi ovat hartioiden takana, näet heti, toimiiko liukusi ja pysyykö keskivartalosi tiukkana. Ylävartalo ei saa lähteä kiertymään potkun mukana sivulle.

4. Älä jämähdä kuokkaan

Luisteluhiihto voidaan jakaa kolmeen päätekniikkaan: perusluisteluun eli kuokkaan, yksivaiheiseen luisteluun eli Wassbergiin ja kaksivaiheiseen luisteluun eli Mogreniin. Opittuaan hiihtämään moni kuntoilija jumahtaa hiihtämään kuokkaa. Tämä tekniikka ei kuitenkaan ole ainoa vapaan hiihtotyyli saatikka nopein. Kuokka toimii parhaiten hitailla osuuksilla, kuten ylämäissä.

Kuokka on hiihtotekniikkana epäsymmetrinen, eli sauvatyöntö tehdään vain toiselle puolelle. Kuokassa sauvat ja työntöpuolen suksi osuvat yhtä aikaa alas siten, että työntöpuolen sauva on hieman edempänä. Sukset ovat leveähkössä asennossa, mikä mahdollistaa tehokkaamman menon ylämäessä.

5. Näillä tekniikoilla lisäät vauhtia

Luisteluhiihto muuttuu huomattavasti taloudellisemmaksi ja lennokkaammaksi, kun erilaisia hiihtotyylejä vaihdellaan oikein maaston eri kohdissa.

Wassberg-tekniikka on vapaan tyyleistä nopein. Sitä kannattaa käyttää erityisesti loivissa ylämäissä ja kiihdytyksissä. Se on symmetrinen tekniikka, jossa työntö tehdään jokaiselle liu’ulle. Sauvatyö yhdistetään liu’un lopussa luistelun potkuun.

Mogren-tekniikka sopii hyvin tasaisiin, helpohkoihin maaston kohtiin. Kuten kuokassa, myös tässä tekniikassa sauvatyöntö tehdään vain joka toiselle potkulle. Erona perusluisteluun potku tehdään jo liu’un aikana. Näin liu’usta tulee pidempi ja rauhallisempi verrattuna kuokkaan. Myös suksien v-asento on perusluistelua kapeampi.

Lähteenä käytetty myös artikkelia Ohtonen, O. & Mikkola, J. 2016. Maastohiihdon lajianalyysi ja harjoittelun ohjelmointi. Teoksessa A. Mero, A. Nummela, S. Kalaja & K. Häkkinen (toim.) Huippu-urheiluvalmennus. VK-Kustannus Oy. 491–519

X