Ravinto

Kerää salaattiainekset ja villiyrtit luonnosta – 10 ilmaista herkkua

Villiyrtit ovat ympäristöystävällistä lähiruokaa. Nämä terveelliset salaattiaineet löydät kotipihasta tai lähiniityltä.
Teksti: Miia Siistonen Kuvat: iStock

Villiyrtit ovat parhaimmillaan alkukesästä ennen kukintaa, mutta vieläkään ei ole liian myöhäistä lähteä poimintaretkelle.

– Villiyrteillä voi joko korvata joitakin raaka-aineita tai käyttää niitä tutumpien ainesosien lisänä. Maistelemalla opit, mitkä sopivat omaan suuhusi, toteaa luonnontuotekouluttaja Annikka Kujala.

Rannat, niityt ja joutomaat ovat hyviä keräilyalueita. Vältä vilkkaasti liikennöityjä teitä, golf-kenttiä ja koirien ulkoilutusalueita. Poimi vain kasveja, jotka varmasti tunnistat.

Näistä yrteistä saat ytyä kesäsalaattiin:

Luonnonkasvit, joita voi kerätä

Vuohenputki, voikukka, piharatamo ja maitohorsma sopivat salaatteihin.

 

Vuohenputki

Puutarhurin riesa, vuohenputki, muuttuu herkuksi lautasella. Runsaasti rautaa ja C-vitamiinia sisältävä kasvi tuoksuu porkkanalle ja maistuu raikkaalle. Tästä on helppo aloittaa villiyrtteihin tutustuminen.

Resepti: Vuohenputki-juustopiiras 

Voikukka

Voikukan maku jakaa mielipiteitä. Lehtiruoto maistuu karvaalle, lehtilapa on lempeämmän makuinen. Samoin pyöreämpilehtiset maistuvat suippolehtisiä miedommalle. Ruokaöljy miedontaa makua. Ripottele salaattiin esimerkiksi jääsalaatin lisäksi.

Resepti: Voikukanlehtisalaatti

Resepti: Voikukka-perunasalaatti 

Piharatamo

Kotipihalta löytyvän piharatamon maku muuttuu alkukesän jälkeen puumaiseksi, mutta pitkänomaisia siemenpötkylöitä voi yhä pilkkoa salaattiin. Erityisesti yskästä kärsivän kannattaa lisätä ruokavalioonsa piharatamoa, se lievittää oireita.

Maitohorsma

Rentunruusunakin tunnettu maitohorsma viihtyy valoisilla, avoimilla paikoilla. Maku on pehmeä, mukana kirpeyttä. Alkukesästä koko kasvin voi hyödyntää. Varsi muuttuu kasvaessaan puumaiseksi, mutta muut osat ovat edelleen käyttökelpoisia. Syötävät kukat sopivat somisteeksi salaatin päälle.

Resepti: Maitohorsmamunakas

 

Luonnonkasvit, joita voit kerätä ja syödä

Poimulehti, suolaheinä, apila ja nokkonen

 

Poimulehti

Varjossa viihtyvän poimulehden maku muistuttaa pähkinää, auringonkukan versoja ja artisokkaa. Lehtiä voi käyttää salaatin tavoin, kukat ja siemenet sopivat mausteeksi.

Suolaheinä

Niityllä kasvavasta suolaheinästä hyödynnetään lehdet. Maku on ketunleivän kaltainen ja myös suolaheinä sisältää oksaalihappoa.

Apila

C-vitamiinipitoisen apilan lehdet sopivat nuorina salaattiin, myöhemmin kannattaa hyödyntää hieman makealta maistuvat kukat.

Nokkonen

Runsaasti kivennäis- ja hivenaineita, C-vitamiinia ja rautaa sisältävä nokkonen on varsinainen superyrtti. Polttavien piikkien takia sitä ei voi syödä sellaisenaan, vaan se ryöpätään ja käytetään pinaatin tapaan keitoissa, muhennoksissa ja leivonnaisissa. Salaattiin voi riipiä siementerttuja, joiden maku muistuttaa pähkinää.

Ketunleipä

Ketunleipä

Ketunleipä on monille tuttu luonnonherkku.

Apilanlehteä muistuttavan ketunleivän eli käenkaalin lehdet maistuvat happaman suolaiselle. Ne sisältävät samaa oksaalihappoa kuin esimerkiksi raparperi. Sen neutraloimiseksi samalla aterialla kannattaa syödä maitotuotteita.

Kuusenkerkkä

Kuusenkerkkä voi poimia itse

Kuusenkerkkä on maultaan mieto.

Kuusen pehmeä vaaleanvihreä vuosikasvain, kuusenkerkkä, kannattaa poimia ennen kuin se tummuu ja muuttuu puumaiseksi. Maku on mieto ja makeahko.

Resepti: Kuusenkerkkäsnapsi

Lue lisää:

Voikukanlehtiä ja nokkosia syövä Kirsi Salo: ”Villiyrtit ovat ilmainen tapa nostaa ruoan ravintoarvoa”

Vaihtelua salaattiin villiyrteistä, pähkinöistä, siemenistä ja hedelmistä – poimi vinkit

Ilmaiset hittiherkut: voikukkakaprikset ja parsan korvaavaa maitohorsma – Viisi parasta villiyrttiä

Onko hirvikärpänen vaarallinen? 6 hyödyllistä faktaa hirvikärpäsistä

10 asiaa, jotka vain sienestäjä ymmärtää elämästä

X