Ravinto

Kuinka monta kertaa viikossa sushia on terveellistä syödä? Kysyimme asiantuntijalta

Sushi on terveellisen ruoan maineessa. Mutta voiko sushia oikeasti syödä vaikka joka päivä? Kysyimme ravitsemusterapeutilta, kuinka monta kertaa viikossa sushia on terveellistä syödä.
Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Raskaana oleville ei suositella sushia raa’an kalan listeriavaaran ja tiettyjen merilevälaatujen korkean jodipitoisuuden vuoksi. Mutta täysin ongelmaton lounas sushi ei ole, vaikka raskaana ei olisikaan.

– Sushiateriassa haasteiksi muodostuvat runsas suolan määrä ja ravintoaineiden niukkuus. Sushi on hampurilaista tai pizzaa terveellisempi, mutta kuitenkin herkutteluruoka, arvioi ravitsemusterapeutti Kirsi Englund Terveystalosta.

Sushi on suolainen herkku

Sushiannokseen kuuluvat perinteisesti sushipalojen lisäksi myös soijakastike, wasabi ja inkivääripikkelssi.

Wasabia käytetään mausteen tapaan. Inkivääripikkelssiä eli hillottua inkivääriäkin käytetään yleensä kohtuudella. Se on lisäksi niin etikkaista, ettei se ole kovin suuri sokeripommi, vaikka inkivääriä söisi sushin ohessa hieman reilummin.

Soijakastike sen sijaan on todella suolaista, eikä liiallinen suolan saanti tunnetusti tee hyvää terveydelle. Ruokalusikallisessa soijakastiketta on vajaa 3 grammaa suolaa, kun päivän saantisuosituksen yläraja on 5 grammaa.

– Ruokalusikallinen soijaa on aika pieni määrä, jo yksi sushipala saattaa imaista sen verran. Juuri runsaan suolan takia en suosittelisi sushia kuin korkeintaan kerran viikossa syötäväksi, Englund arvioi.

Niinä viikkoina, joina sushia syö, Englund suosittelee kiinnittämään erityistä huomiota muuhun suolan käyttöön.

– Suomalaisilla verenpaine ja sydänongelmat ovat kovin yleisiä, joten suolaa ei kannata käyttää liikaa.

Kuinka monta kertaa viikossa sushia voi syödä?

Kuinka monta kertaa viikossa sushia voi syödä? Asiantuntija arvioi, että sushi on pizzaa tai hampurilaista terveellisempi herkutteluruoka, mutta silti sitä ei kannata syödä turhan usein.

Sushiateriasta puuttuu monia tärkeitä ravintoaineita

Vaikka sushit söisi ilman soijakastiketta, sushilounaalta jää usein puuttumaan tärkeitä ravintoaineita.

– Sushissa kala on terveellistä ja ravitsevaa, ja sitä suositellaankin syötäväksi 2–3 kertaa viikossa. On kuitenkin suositeltavaa, että kalalajeja vaihdeltaisiin.

Proteiinin määrä sushiannoksessa voi vaihdella suuresti sen mukaan, mitä paloja valitsee.

– Esimerkiksi kalaa, kananmunaa tai surimipuikkoa sisältävistä susheista proteiinia saa huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi kurkkususheista, joissa ravintoaineita on hyvin vähän.

Englund muistuttaakin, että kasvissushit eivät korvaa tavalliseen lautasmalliin kuuluvaa salaattia.

– Usein sushiateriasta puuttuvat kokonaan ravitsevat kasvikset ja kuidun lähteet.

Hiilihydraatteja sushista saa, mutta ne tulevat valkoisesta riisistä.

– Lähtökohtaisesti valkoista riisiä ei ole tarpeen syödä kauhean paljon tai usein juuri sen takia, että se sisältää pelkkää energiaa.

Makien sisältämä jodi on hyvä asia erityisesti vegaaneille

Sushiaterian hyvä puoli on vähäinen kovan rasvan määrä.

Vaikka raskaana oleville jodin mahdollinen liikasaanti sushin syömisen seurauksena on ongelma, muille ihmisille sushin plussapuoleksi voidaan lukea jodin saanti. Jodi on kilpirauhasen toiminnan kannalta välttämätön ravintoaine, joka ylläpitää elimistön kasvua ja kehitystä.

– Vegaaneille jodin saanti voi olla vaikeaa. Heidän kannattaa tästä syystä valita sushiaterialla merilevää sisältäviä makeja, joista saa hyvän jodilisän ruokavalioon.

Se, kuinka monta kertaa viikossa sushia kannattaa syödä, riippuu osittain myös siitä, millaisia sushipaloja valitsee ja käyttääkö aterialla soijakastiketta.

Siihen, kuinka monta kertaa viikossa sushia kannattaa syödä, vaikuttaa osittain myös se, millaisia sushipaloja valitsee ja käyttääkö aterialla soijakastiketta.

Muokattu 5.3.2020 klo 10:07: korjattu inkiväärin käyttötapa.

Lue myös:

Harkitsetko kasvisruokavalioon siirtymistä? Ravitsemusterapeutti kertoo, miten teet muutoksen terveellisesti

Viikon ruokalista: Japanilainen kulhoruoka ja muut viikon suosikit

X