Proteiinipatukat muistuttavat karkkia.
Ravinto

Kannattaako proteiinipatukoita popsia välipalaksi tai makeannälkään? Ravitsemusterapeutti kertoo

Oletko sinäkin ostanut makeannälässä proteiinipatukan ajatellen, että se on terveellisempi vaihtoehto karkille? Energiapatukat ovat suosittu ja helppo välipala, mutta ravitsemusterapeutti ei suosittele niitä jokapäiväiseen välipalahetkeen. – Osa patukoista on kuitenkin aika suklaisia, jolloin siellä voi olla huonojakin ainesosia.
Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Huikopalaksi tai treenin jälkeen nautittavaksi. Proteiinipatukka mielletään hyväksi evääksi, mutta ovatko lisäravinnehyllyltä löytyvät patukat niin terveellisiä kuin ajatellaan? Kysyimme asiaa Mehiläisen ravitsemusterapeutti Saara Karjalaiselta, jolla oli kysymykseen selkeä vastaus:

– En voi sanoa, että proteiinipatukat olisivat terveellisiä. Totta kai proteiinipatukoissakin on eroja: toisissa patukoissa on esimerkiksi vähemmän sokeria kuin toisissa. Osa patukoista on kuitenkin aika suklaisia, jolloin niissä voi olla huonojakin ainesosia, kuten glukoosi- ja fruktoosisiirappia, jotka ovat sokeriliuoksia. Lisäksi patukoista saattaa löytyä palmuöljyä ja kaakaovoita, jotka taas ovat kovia rasvoja, Karjalainen kertoo.

Onko proteiinipatukka hyvä välipala liikkujalle? 

Vaikka proteiinipatukoiden sanotaan edistävän treenin jälkeistä palautumista, ne eivät välttämättä ole paras vaihtoehto edes liikkujille. Karjalaisen mukaan kuntoilija pärjää aivan hyvin tavallisella ruoalla, jossa on sekä proteiinia että hiilihydraatteja.

– Kuntosalitreenin jälkeen syötävässä proteiinipatukassa voi olla vähemmän proteiinia kuin tavallisessa ruoassa ja saman verran energiaa ja kaloreita kuin suklaapatukassa, Karjalainen huomauttaa.

Mutta ei silloin tällöin syödystä proteiinipatukasta mitään haittaakaan ole.

–  Proteiinipatukka on ihan hyvä vaihtoehto silloin, kun on kiire eikä ehdi syömään kunnollista välipalaa.

Proteiinipatukka sopii välipalaksi silloin tällöin.

Ravitsemusterapeutin mukaan aktiivisesti liikkuvan kannattaa suosia proteiinipatukoiden sijasta tavallista kotiruokaa.

Proteiinipatukka – hyvä korvike karkille?

Marketin valikoimaa silmäillessä voi panna merkille, kuinka suurin osa proteiinipatukoista muistuttaa karkkihyllyn antimia. Makeannälän sammuttaminen vähäsokerisella ja runsasproteiinisella patukalla saattaakin tuntua hyvältä idealta. Mutta kannattaako se?

– Ajattelen itse herkuttelua psykologian kannalta: jos on syönyt päivän aikana hyvin ja tekee mieli suklaata, silloin kehottaisin ottamaan mieluummin sitä, mistä oikeasti nauttii ja mitä tekee mieli. Voi olla, ettei proteiinipatukka tyydytä makeannälkää tarpeeksi.

Jos taas tavoitteena on ylimääräisen sokerin karsiminen ruokavaliosta, silloin herkut kannattaa korvata proteiinipatukoiden sijasta tavallisella kotiruoalla. Makeannälkä voi nimittäin johtua myös liian niukasta ruokavaliosta.

Karjalaisen mukaan on tärkeä oppia tunnistamaan nälkä, joka johtuu liian vähäisestä syömisestä. Kun ateriarytmi on säännöllinen, sokerihimoa ei tarvitse silloin sammuttaa ylimääräisillä herkuilla tai muilla välipaloilla.

– On tärkeää antaa itselleen lupa herkutella. Suklaapatukan voi silloin tällöin syödä hyvällä omalla tunnolla, Karjalainen muistuttaa.

Monipuolinen välipala – ravitsemusterapeutin 5 vinkkiä 

Kaikki eivät välipalaa välttämättä tarvitse, mutta toisille se tekee hyvää. Välipala ehkäisee iltapäivän väsymystä ja parantaa keskittymiskykyä. Lisäksi säännöllinen välipala- ja ateriarytmi tukee painonhallintaa, pitää olon energisenä ja verensokerin tasaisena.

Kuten muutkin päivän ateriat, välipalankin on hyvä olla mahdollisimman monipuolinen. Karjalaisen mukaan iltapäivän evääksi sopivat esimerkiksi:

  • jogurtti ja mysli,
  • täysjyväleipä leikkeleellä ja kasviksilla,
  • hedelmät ja pähkinät,
  • runsasviljainen välipalakeksi.
X