Haukattu donitsi.
Liiallinen sokerin syönti ei tee maksalle hyvää.
Ravinto

Luulitko, että vain alkoholi rasvoittaa maksaa? Tarkista myös ruokavaliosi

Rasvamaksa on yleinen maksasairaus, joka ei ilmoita itsestään oireilla. Karsi arjesta maksaa rasvoittavat ruoat ja juomat, ja lisää lautaselle ravintoa, jota maksasi rakastaa.
Teksti: Hanna Vilo Kuvat: iStock

Maksalla on elimistössä yli tuhat tehtävää, joista monet ovat ihmiselle elintärkeitä. Maksa muun muassa muokkaa kaiken syödyn ja juodun elimistölle sopiviksi rakennusaineiksi.

Maksa on myös elimistön puhtaanapitolaitos. Sen läpi kulkee vuorokaudessa noin 2 000 litraa verta, ja sen tehtävänä on puhdistaa verestä aineenvaihdunnan kuona-aineita sekä ympäristömyrkkyjä ja lääkeaineita. Jos maksa on rasvoittunut eikä toimi kunnolla, myöskään aivot, sydän tai muut sisäelimet eivät toimi kunnolla.

Epäterveet elämäntavat, kuten huono ruokavalio ja vähäinen liikkuminen ovat maksalle myrkkyä. Sitkeä uurastaja ei kuitenkaan kovin nopeasti ilmoita huonosta voinnistaan. Ensimmäiset selvät oireet maksan huonosta kunnosta tulevat usein vasta sitten, kun suuri osa elimestä on jo tuhoutunut.

Tunnista maksan heikko kunto – mittaa vyötärönympärys

Rasvamaksa on kaikkein yleisin maksasairaus. Noin joka neljäs suomalainen aikuinen kärsii siitä. Se ei kuitenkaan oireile mitenkään, minkä takia ihminen ei välttämättä ole siitä itse tietoinen.

Yleisin rasvamaksan aiheuttaja on ylipaino ja erityisesti vyötärölihavuus. Siksi oman maksan terveyttä on helppo arvioida mittaamalla vyötärönympärys. Toiseksi yleisin rasvamaksan aiheuttaja on runsas alkoholin käyttö.

Tee näin:
Mittaa vyötärönympäryksesi. Optimaalinen vyötärön mitta naisilla on alle 80 senttimetriä ja miehillä alle 92 senttimetriä. Erityiseen huolestumiseen on syytä silloin, kun vyötärö kasvaa naisilla yli
90 senttimetrin ja miehillä yli 100 senttimetrin. Silloin painoa kannattaa viimeistään alkaa pudottaa.

Jo muutaman kilon pudotus tekee tervey­delle ihmeitä, sillä vyötärölihavilla rasva lähtee ensimmäisenä maksasta.

Vältä maksalle haitallisia tapoja ja aineita

Kun olet tunnistanut maksan vaaratekijät, pyri välttämään tapoja, ruokia ja juomia, jotka aiheuttavat maksan nopeaa rasvoittumista.

Liikasyönti:
Liian suuret ateriat aiheuttavat ylipainoa sekä ruoansulatuksen ja suoliston kuormitusta. Ne ovat iso rasite maksalle, joka rakastaa kohtuullisia annoksia. Se voi hyvin, kun paino pysyy normaalilukemissa.

Sokeri ja valkojauhotuotteet:
Sokerin ja valkojauhotuotteiden sisältämät nopeasti imeytyvät hiilihydraatit ovat maksan kauhistus. Niiden runsas käyttö aiheuttaa insuliiniresistenssiä, joka saa sokerin muuttumaan maksassa rasvaksi.

Limsat ja karkit:
Monet virvoitusjuomat ja karkit sisältävät paljon glukoosi-fruktoosisiirappia, joka on teollisuuden käyttämä edullinen makeutusaine. Sillä on hyvin koukuttava vaikutus, ja elimistössä se imeytyy suoraan maksaan. Runsaasti nautittuna se aiheuttaa nopeasti maksan rasvoittumista.

Kova rasva:
Kovan rasvan sietokyky on hyvin yksilöllinen. Osa suomalaisista pystyy syömään sitä suurehkojakin määriä ilman, että se on heidän terveydelleen haitallista. Suurella osalla sen sijaan on perimä, joka sietää kovaa rasvaa vain pieniä määriä.

Jos omaa sietokykyä ei tunne, kovaa rasvaa kannattaa syödä vain vähän. Erityisen haitallisia kovat rasvat ovat maksalle silloin, kun niiden kanssa syödään yhdessä nopeita hiilihydraatteja. Esimerkiksi liha-kasviskeitto on maksan kannalta paljon parempi valinta kuin rasvainen liha perunamuusin ja valkoisen vehnäsämpylän kera.

Paistaminen ja käristäminen:

Paistaessa ja käristäessä ruokaan syntyvä ruskea pinta on merkki siitä, että siihen on syntynyt hiljaista tulehdusta lisääviä haitallisia aineita. Jos elimistössä on jo valmiiksi hiljaista tulehdusta, kaikkea tulehdusta lisäävää on syytä välttää.

Alkoholi:
Jos maksa on rasvoittunut, se ei siedä alko­holia enää ollenkaan, ja siksi turvallista alkoholin käyttömäärää ei myöskään ole. Monella on tapana juoda päivittäin lasi viiniä tai olutta. Tavasta kannattaa ehdottomasti opetella pois.

Drinkki.

Runsas alkoholinkäyttö on ylipainon jälkeen toiseksi yleisin rasvamaksan aiheuttaja.

Syö maksan rakastamia ruokia

Maksa rakastaa erivärisiä kasviksia. Ne ovat erinomaisia antioksidanttien lähteitä, jotka ehkäisevät elimistön hiljaista tulehdusta. Lisäksi ne sisältävät paljon kuituja, jotka ylläpitävät monipuolista suoliston bakteeristoa. Suoliston terveys edistää myös maksan terveyttä.

Syö vihreitä kasviksia:
Parsakaali ja muut kaalikasvit saavat maksan hyrräämään. Ne sisältävät muun muassa rikkipitoisia yhdisteitä, kuten sulforofaania, joka tukee maksan terveyttä. Kaikissa tummanvihreissä kasviksissa on myös lehtivihreää, joka auttaa puhdistamaan toksiineja elimistöstä. Siksi ruokavalioon kannattaa lisätä esimerkiksi pinaattia, tummanvihreää salaattia tai viherjauhetta.

Valitse hyviä rasvoja:
Terveyden ja samalla myös maksan kannalta hyviä rasvoja saa oliiviöljystä ja muista kasviöljyistä, avokadosta, siemenistä, pähkinöistä, manteleista, kalasta ja kalaöljystä. Pääosin rasvan tarve kannattaa täyttää niillä. Niiden ohella voi kuitenkin syödä myös kohtuullisia määriä broileria sekä punaista lihaa ja maitotuotteita, joissa on kovaa rasvaa.

Popsi marjoja:
Marjat sisältävät paljon kuitua ja antioksidantteja, jotka lisäävät suoliston bakteeriston monimuotoisuutta. Se heijastuu maksan kuntoon. Marjojen säännöllinen syöminen voi myös auttaa suoraan ehkäisemään maksan rasvoittumista.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Marja Ruuti. Lisätietoa: Marja Ruuti, Maksa kuntoon (Gummerus 2018).

Artikkeli on julkaistu Kotilääkärin numerossa 1/2022.

X