Seksielämä

Parempaa seksiä, onnellisempaa elämää – Näin vahvistat seksuaalista itseluottamustasi

Seksuaalinen itseluottamus parantaa ihmisen koko itsetuntoa. Nainen, joka uskaltaa nauttia seksistä, nauttii rohkeasti koko elämästään. Lue, miten opit rakastamaan vartaloasi, kuuntelemaan halujasi ja iloitsemaan erotiikasta.
23.2.2016 Teksti: Janica Brander Kuvat: 123rf

Arvosta itseäsi sellaisena kuin olet

Seksuaalinen itseluottamus on osa ihmisen koko itsetuntoa. Omasta vartalostaan ja erotiikasta on vaikea nauttia, jos et arvosta itseäsi elämän kaikilla osa-alueilla.

Aloita seksuaalisen itsetuntosi vahvistaminen opettelemalla kunnioittamaan itseäsi. Mieti, mitä haluat elämältäsi ja mitä et, missä olet hyvä ja mikä sinua kiinnostaa. Hyväksy piirteesi ja keskity vahvuuksiisi sen sijaan, että miettisit jatkuvasti, miten sinun pitäisi muuttaa itseäsi.

Testaa: Onko sinulla hyvä itsetunto?
Lue myös: Itsetunto-ongelmat kiusaavat nuoria naisia – Kehitä hyvä itsetunto

Puhu haluistasi ja vedä rajasi

Seksuaalisesti itsevarma ihminen tietää, mistä nauttii. Hän uskaltaa kertoa haluistaan ja kieltäytyy niistä asioista, joista ei pidä. Jos seksin aikana puhuminen ujostuttaa, ilmaise kumppanillesi eleillä ja äännähdyksillä, mikä sinusta tuntuu hyvältä.

Harjoittele halujesi ja rajojesi ilmaisemista myös muissa ihmissuhteissasi ja työpaikalla. Opettele sanomaan ei, kerro mielipiteesi ja tee valintoja. Huomaat, että seksuaalinen itseluottamus parantaa minäkuvaasi ja päinvastoin: työssä ja arjessa tekemäsi valinnat vaikuttavat myös eroottiseen minääsi.

Lue myös: Onko sinulla seksiälyä?

Tutustu vartaloosi ja hyväksy se

Jotta voisit nauttia kehostasi, sinun on tunnettava ja hyväksyttävä se. Tutki alastonta vartaloasi peilin edessä. Jos et ole koskaan kurkistanut vaginaasi, nyt on aika tehdä se.  Täydellisyyden tavoittelu nakertaa seksuaalista itsetuntoa, mutta armollisuus vahvistaa sitä. Älä mieti, millainen kehosi on muihin verrattuna, vaan totea tyynesti, että tällainen minä olen.

Rakasta vartaloasi pitämällä siitä hyvää huolta. Terveellinen ruokavalio, lepo ja liikunta ovat tapoja kunnioittaa itseään. Lopeta rintojesi koon ja kilojesi pohtiminen ja mieti, mitä kaikkea voit tarjota kehollesi, jotta sinulla olisi mahdollisimman hyvä olla.

Lue myös:
Avaa tunnelukkosi
Huono itsetunto? Näin voit treenata itsellesi paremman itsetunnon

Hemmottele itseäsi koskettelulla

Jotta oppisit, mistä nautit, sinun on kosketeltava kehoasi ja annettava kumppanisi koskettaa sitä. Aloita herkkien kohtiesi tutkiminen hellästä sivelystä ja etene omassa tahdissasi masturbointiin. Voit kokeilla myös seksileluja, jotka auttavat monia naisia orgasmin saamisessa.

Lisätkää esileikkiinne suudelmia ja hierontaa. Älkää rynnätkö yhdyntään, vaan nautiskelkaa toisistanne kiireettömästi, hengittäkää samaan tahtiin ja painautukaa toisianne vasten. Kosketuksen ei tarvitse aina johtaa seksiin, sillä läheisyyskin tekee hyvää seksuaaliselle itsetunnolle ja eroottiselle kipinälle.

Hemmottele itseäsi myös ei-eroottisella kosketuksella, joka rentouttaa kehoa ja mieltä. Levitä ihollesi hyväntuoksuista voidetta, käy hierojalla ja vartalohoidoissa.

Lue myös:
Vinkit rakkausseksiin – näin syvennätte suhdettanne hellyyden avulla
Masturbointivinkit naiselle

Harjoita seksuaalista mielikuvitustasi

Seksuaalinen mielikuvitus auttaa oivaltamaan, millainen kosketus kiihottaa sinua. Omien mieltymysten tunteminen taas on seksuaalisen itseluottamuksen perusta.

Voit rikastuttaa seksuaalista mielikuvitustasi kirjoilla ja elokuvilla. Aloita tutkimusmatkasi Lady Chatterleyn rakastajasta, Kamasutrasta ja 50 Shades of Greysta. Jos olet parisuhteessa, kokeilkaa kumppanisi kanssa eroottista kirjeenvaihtoa. Kirjoittakaa toisillenne tuhmia tarinoita, joiden avulla voitte tutustua turvallisesti toistenne fantasioihin.

Lue myös: Tällainen nainen on hyvä sängyssä – sopivatko merkit sinuun?

Hymyile, huomioi ja ryhdistäydy

Viehätysvoimaansa luottava ihminen ei pönkitä egoaan toisten kustannuksella. Hän flirttailee hyvän maun rajoissa, kehuu muita ja nauraa paljon. Hymy on flirtin ja hyvän mielen perusta, joten älä säästele sitä. Kun huomioit muut, he vastaavat sinulle positiivisella tavalla, mikä vahvistaa itsetuntoasi.

Myös hyvä ryhti vaikuttaa valtavasti minäkuvaan. Oikaise selkäsi, työnnä rintasi ulospäin ja anna lantiosi keinua. Ole itsestäsi rohkeasti ylpeä ja näytä se.

Lue myös: Älä anna lannistajan masentaa! Näin tulet toimeen negatiivisen ihmisen kanssa

Piristä arkeasi laittautumalla

Laittautuminen voi unohtua pitkässä suhteessa, koska ajattelemme sen kuuluvan vain treffeihin ja alkuhuumaan. Pyristele tietoisesti irti tästä asenteesta. Käy kampaajalla, hanki kauniita alusasuja ja laadukkaita vaatteita – ennen kaikkea omaksi iloksesi.

Upeat pitsirintaliivit, raikas huulipuna ja hyvä hiusmalli piristävät arkea. Hyvä olo saa sinut hehkumaan ja lisää itsevarmuuttasi. Muista hemmotella ja ihastella itseäsi, vaikka olisitkin sinkku, etkä etsisi kumppania. Hemmottelun ei myöskään tarvitse aina olla kallista luksusta. Hyväntuoksuinen suihkugeeli ja vanhojen vaatteiden yhdistely uudella tavalla piristävät arkea.

Lue myös: Paranna seksielämääsi koskettamatta kumppaniasi – viettelyvinkit pitkään parisuhteeseen

Luo kotiisi aistillinen ilmapiiri

Tiskivuoret ja pöly eivät saa haluja hyrräämään työpäivän jälkeen. Sinun on vaikea kokea itseäsi haluttavaksi, jos arki pyörii vain kotitöiden tai lastenhoidon ympärillä.

Jos asut kumppanisi kanssa, jakakaa kotityöt reilulla tavalla. Jos riitelette toistuvasti imurointivuoroista, harkitkaa siivousavun palkkaamista. Perheellisen parin kannattaa laittaa lapset joskus hoitoon ja keskittyä viikonlopun ajan toisiinsa. Osta kotiin tuoreita kukkia ja kynttilöitä, jotka loihtivat pientä ylellisyyttä tavalliseen päivään.

Raivaa makuuhuone ylimääräisistä tavaroista, tuuleta ja vaihda sänkyyn puhtaat lakanat. Puhdas ja aistikas ilmapiiri vähentää stressiä ja auttaa virittäytymään eroottisesti. Älä tee sängystä työpistettä tai televisionurkkaa, vaan pyhitä se vain levolle ja rakastelulle.

Lue myös: Seksuaalinen haluttomuus – Herätä halut uudestaan

Lähteet: Daily Mail, Psychology Today, Savvy Miss

Lue myös

Suosittelemme