Terveys

Keski-ikäisistä suomalaisista jopa puolella on piilevä esidiabetes – tunnista oireet ja varoitusmerkit

Vyötärölle kertyneet liikakilot ja vähäinen liikunnan harrastaminen lisäävät salakavalan esidiabeteksen riskiä. Esidiabetekseen kannattaa puuttua ajoissa, jotta se ei kehity tyypin 2 diabetekseksi.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Tiedätkö, toimiiko sokeriaineenvaihduntasi normaalisti? Jopa puolet keski-ikäisistä tai sitä vanhemmista suomalaisista kärsii esidiabeteksesta, joka on tyypin 2 diabeteksen esiaste.

Esidiabetes kehittyy vähitellen varsinaiseksi diabetekseksi, jos asiaan ei puututa. Siksi esidiabeteksen kehittyminen täytyy pysäyttää.

Kokosimme yhteen esidiabeteksesta kertovat varoitusmerkit.

Vyötärölihavuus voi aiheuttaa esidiabetesta

Esidiabetesta voi olla vaikea itse tunnistaa, sillä se ei aiheuta selviä oireita. Sen todennäköisyyttä on kuitenkin mahdollista arvioida omia elämäntapojaan ja kehoaan tarkkailemalla.

Jos liikkuu hyvin vähän, syö epäterveellisesti, kärsii jatkuvasta stressistä, nukkuu huonosti ja vyötärölle on kertynyt liikakiloja, esidiabeteksen riski on suuri. Erityisesti vyötärölihavuus on selvä riskitekijä, sillä vatsaonteloon ja maksaan kertynyt rasvakudos johtaa usein sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin.

Toisaalta myös normaalipainoinen voi kärsiä esidiabeteksesta, sillä hän voi kantaa diabeteksen riskigeenejä sukurasitteenaan. Jos omalla vanhemmalla on todettu tyypin 2 diabetes, on diabetekseen sairastumisen riski itsellä kohonnut 40 prosentilla.

Sokerirasituskoe paljastaa esidiabeteksen

Mikäli omat sokeriarvot mietityttävät, kannattaa veriarvonsa käydä tutkituttamassa.

Esidiabetes voidaan todeta sokerirasituskokeen avulla. Mikäli koe paljastaa, että paastoverensokeri on kohonnut ja sokerinsieto heikentynyt, kyseessä on esidiabetes. Myös pelkkä paastosokerin kohoaminen tai sokerinsietokyvyn heikentyminen kertoo siitä, että sokeriaineenvaihdunta ei enää toimi niin kuin pitäisi.

Omaa riskiään sairastua diabetekseen voi myös testata Diabetesliiton riskitestin avulla. Jos testissä saa 12 pistettä tai enemmän, diabeteksen vaara on kasvanut.

Hoitona liikunta ja terveellinen ruokavalio

Jos ihmiselle on kertynyt ylipainoa, esidiabeteksen hoitona ja varsinaisen diabeteksen puhkeamisen ehkäisynä toimii laihdutus. Jo muutaman kilon painonpudotus alentaa sairastumisriskiä.

Sekä liikunnan lisääminen että ruokavalion muuttaminen terveellisemmäksi vähentävät diabeteksen vaaraa ja auttavat painoa putoamaan.

Liikunta tehostaa sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa ja kehittää lihaskudosta. Mitä enemmän kehossa on lihaskudosta, sitä enemmän se kuluttaa energiaa. Liikunnan harrastamisen voi aloittaa esimerkiksi päivittäisistä tai lähes päivittäisistä kävelylenkeistä.

Ruokavaliossa on tärkeää vähentää kovan eli tyydyttyneen rasvan saantia. Kovaa rasvaa on esimerkiksi rasvaisissa maitotuotteissa, kuten juustossa, lihavalmisteissa ja leivonnaisissa. Kovan rasvan sijaan elimistön on tärkeää saada hyviä rasvahappoja.

Täysjyvätuotteiden, kasvisten, hedelmien ja marjojen lisääminen ruokavalioon on myös tarpeellista. Terveellinen ruokavalio parantaa sokeriarvoja ja saa liikakilot karisemaan.

Lähteet: Diabetesliitto, Käypä hoitoTerveyskirjasto

Lue myös:

Aikuistyypin diabetes – Elämäntapavalinnoilla voi estää sairastumista

Onko aineenvaihduntasi hidastunut? 3 oiretta, jotka kertovat kehon olevan säästöliekillä

Näin saat alennettua verenpainettasi – 10 tehokasta kotikonstia

X