Terveys

Tiedätkö mikä on esidiabetes? Lääkäri Pippa Laukka kertoo Olet mitä syöt -ohjelmassa, miten siitä voi päästä eroon

Hyvinvointilääkäri Pippa Laukka patistaa ihmisiä huolehtimaan terveellisistä elämäntavoista kokonaisvaltaisesti. Hän esimerkiksi antaa täsmävinkkejä tyypin 2 diabetesriskin vähentämiseen ravinnon ja liikunnan avulla.
31.10.2018 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: MTV

Olet mitä syöt -ohjelmassa juontaja ja hyvinvointilääkäri Pippa Laukka, 48, ohjeistaa ylipainoisia uusien elämäntapojen pariin. Ohjelman 3. jaksossa liikakiloja vastaan taistelemaan lähtee helsinkiläinen 48-vuotias ja 146 kiloa painava Mika Behm. Mikalle erityinen ongelma on liiallinen rasvan syöminen sekä kofeiinijuomien siemailu.

Laivalla työskentelevä Mika on jäänyt koukkuun buffet-herkkuihin ja hän popsii 40 karjalanpiirakkaa viikossa.

– Karjalanpiirakathan ovat ihan erinomainen eväs kohtuukäytössä, mutta liika on liikaa. Ja toki sekin vaikuttaa, mitä piirakoiden päälle laittaa, Pippa sanoo ohjelmassa.

Mikan elämäntavat laitetaan uusiksi esidiabeteksen takia

Ohjelmassa Mikalla todetaan esidiabetes eli tyypin 2 diabeteksen esiaste. Ilman muutoksia elämäntavoissa se johtaa tyypin 2 diabetekseen.

Jo muutaman kilon laihduttaminen vähentää huomattavasti diabeteksen vaaraa. Tehokas vaikutus perustuu siihen, että laihduttaessa liikarasva häviää vatsaontelosta ja maksasta nopeammin kuin ihon alta.

Myös liikunta vähentää sisäelinten rasvaa ja näin myös riskiä tyypin 2 diabetekseen. Omaa riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen voi kartoittaa Diabetesliiton testin avulla.

– Sairauden voi peruuttaa kokonaan elämänmuutoksilla, Pippa sanoo ohjelmassa.

Höttöhiilarit hyviksi hiilihydraateiksi ja santsikielto

Mikan esidiabetesta lähdetään hoitamaan ravinnon ja liikunnan keinoin. Mikan ruokavalio sisälsi paljon ravintoarvoiltaan surkeita höttöhiilareita, jotka Pippa esidiabeteksen taklaamiseksi suosittelee korvaamaan hyvillä hiilihydraateilla, kuten täysjyväpastalla ja ruisleivällä.

– Eli hyvästi kaikki vaaleat viljat ja vaaleat sämpylät ja leivät, Pippa toivottaa ohjelmassa.

Hyvät hiilihydraatit auttavat verensokeria pysymään tasaisena sekä helpottavat nälän pitämistä kurissa ja väsymystä loitolla.

Pippa opettaa Mikalle perinteisen lautasmallin ja kehottaa noudattamaan sitä. Lisäksi Pippa määrää miehelle santsikiellon.

– Yhden lautasen on riitettävä, Pippa toteaa ohjelmassa.

Matalasykkeistä treeniä lyhyillä HIIT-treeneillä höystettynä

Ravinto-ohjeiden lisäksi Mika saa neuvot tyypin 2 diabetesta tehokkaasti ehkäisevään liikuntaan. Pippa neuvoo Mikaa treenaamaan peruskestävyyttä yhteensä viisi tuntia viikossa. Käytännössä se tarkoittaa 30–90 minuuttia kerrallaan kävelyä, sauvakävelyä, kuntopyöräilyä, uintia tai vesijuoksua. Mikan on myös seurattava sykettään treenin aikana.

– Pidät ne sykkeet maltillisena, koska se nimenomaan polttaa rasvaa ja pitää aineenvaihduntaa käynnissä, Pippa neuvoo Mikaa ohjelmassa.

Pitkäkestoisen treenin lisäksi Pippa neuvoo Mikaa tekemään muutamia lyhyempiä HIIT-treenejä. Ohjelmassa onkin joka päivä 15 minuutin hyppynarutreeni: kolme minuuttia hyppynaruhyppelyä ja minuutin tauko -yhdistelmää toistetaan viisi kertaa putkeen.

Olet mitä syöt -ohjelma AVA-kanavalla keskiviikkoisin klo 21.

Lähde: Terveyskirjasto, MTV Katsomo

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme